העירייה שילמה 140 אלף שקלים לעו”ד – והפסידה בבג”ץ נגד הרב

יוסף גרינבוים
|
ה' שבט התשע"ט / 11.01.2019 12:50
נמחקה העתירה שהגישה עיריית קריית מוצקין כנגד רב העיר, הגאון רבי דוד מאיר דרוקמן • הרב: “חבל שהחוק במדינה מאפשר לראשי רשויות מקומיות להשתמש בקופה הציבורית כדי לממן טרטור אישי ציבור בעלי חוט שדרה, ובכללם רבנים, שאינם מוכנים לרקוד תמיד לפי קצב צליליהם”

שופטי בג”ץ מחקו עתירה קנטרנית שהגישה עיריית קרית מוצקין, בראשות חיים צורי, כנגד רב העיר, הגאון רבי דוד מאיר דרוקמן.

על פי הטענות בעתירה הקנטרנית שהגישה העירייה, רב  העיר, המכהן בתפקידו יותר מ-35 שנה, ‘נוהג בנסיונות בלתי פוסקים להחדיר ריב ומדון בקרב תושבי העיר’ – זאת, בין היתר, בשל ההתבטאויות המיוחסות לרב נגד ערבים, לאחר שהתבטא בעבר נגד נוכחות מוגברת של גברים ערבים לצד נערות יהודיות בעיר והתריע מפני התבוללות.

הגר”ד דרוקמן נחשב לרב אהוב ומקובל על כלל האוכלוסייה בעיר, אך יתכן ומלחמתו ללא מורא בענייני הלכה וצניעות היתה לצנינים בעיני גורמים מסויימים.

בעתירה התבקש בג”ץ להעניק צו על תנאי למשרד הדתות, כדי להעמידו לדין משמעתי ולהעבירו מתפקידו, משום שהתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו.

שלושת שופטי בג”ץ דחו את העתירה, ללא צו הוצאות.

ביקורת קשה הושמעה בעיריית קריית מוצקין על ההליך המשפטי, שעלה לתושבי העיר  140 אלף שקלים.

יו”ר האופוזיציה, ציקי אבישר, שדרש לקבל את הסכם ההתקשרות בין העירייה לעו”ד משה שחל, שייצג את העיריה –  הגיב: “צורי ממשיך לעשות שימוש בכספי הארנונה שלנו למימון מאבקיו המשפטים האישיים. לא ברור למה היועץ המשפטי של העירייה לא ייצג אותה בתיק הזה. 140 אלף שקל נזרקו לפח”.

רבה של העיר,  שיוצג על ידי עורך הדין הערבי איימן אבו רייא מחיפה, הגיב: “לגבי החלטת הבג”ץ לא היה לי כל ספק שכך יהיה, זה היה ברור מראש. ברם, טוב שגם הציבור הכללי הפנים, שמה שהתרחש כאן לא היה אלא מסע נקמה אגוצנטרי נטו, תמוה ומטריד.

“חבל שהחוק במדינה מאפשר לראשי רשויות מקומיות להשתמש בקופה הציבורית כדי לממן טרטור אישי ציבור בעלי חוט שדרה, ובכללם רבנים, שאינם מוכנים לרקוד תמיד לפי קצב צליליהם.

“ברוך השם שבמקרה שלי, הציבור מכיר אותי, אני אוהב את הציבור על כל גווניו, ואני חש באהבתם אלי, אבל לא אכחיש שההטרדות של ראש העיר גזלו ממני זמן יקר – וחבל שכך. בחסדי השם כמצופה, העניין הסתיים ב’דידן נצח'”.

הרב דרוקמן הוסיף: “אני מחזק את כלל רבני ישראל להשמיע דעתם ברמה, ללא מורא ופחד, בכל ענייני חיזוק הדת וארץ הקודש”.

עוד לפני הניצחון אמר עורך דינו של הרב, בשיחה עם ‘כאן’, כי הסכים לייצג את הרב דרוקמן על רקע מקצועי, ולאחר שבחן בעצמו את הטענות, מצא כי על אף שחלק מההתבטאויות היו מיותרות, אין בסיס משפטי לעתירה להדחת הרב.

“גם אם התבטאותו של הרב דרוקמן נגד התבוללות צורמת לאוזניים חילוניות, יש לדברים ביסוס הלכתי בהלכה היהודית וגם באסלאם יש איסור זהה על נשים מוסלמיות להתחתן עם מי שאינם מוסלמים”, אמר עורך הדין.

הוא הוסיף: “מדובר ברדיפה אישית של הרב. אני מוכן לעזור לכל מי שנרדף אישית ולא משיקולים ענייניים, גם אם מדובר ברב הידוע בעמדותיו הימניות”.