“יוזמת האחדות היא תרגיל שנועד להשאיר את ישי בחוץ”

שרי רוט
|
ד' שבט התשע"ט / 10.01.2019 16:24
מה בעצם עומד מאחורי היוזמה להרצת מפלגה חרדית מאוחדת? • אחרי ש”דרעי לא ידע”, ליצמן הכניס ‘עיזים’, ואשר הכריז ש’הפלג’ בכל מקרה בחוץ – גורם ביהדות התורה מסביר מהי התכנית שנרקחה: “הצגה שמשתתפים בה שחקנים רבים, כשלכל אחד הקדישו תפקיד”

1. 

היוזמה להרצת מפלגה חרדית מאוחדת, במסגרתה יתמודדו בבחירות לכנסת ה-21 כל הרשימות החרדיות, גרמה להרמת גבה אצל רבים המכירים דבר או שניים בפוליטיקה הפנים-חרדית.

מה שנראה היה בתחילה כעוד ספין, מקבל כותרות שוב ושוב בכלי תקשורת. עושה רושם כי יש מי שעומד מאחורי הקלעים ומאוד רוצה שהידיעות על היוזמה הזו יתפרסמו שוב ושוב ושוב.

מה באמת עומד מאחורי המהלך, שפוליטית רק תזיק ככל הנראה לכל אחת מהסיעות? עד כה נשמעו קונספירציות שונות.

האחת עלתה מתוך דברי סגן השר יעקב ליצמן, שטען כי “ש”ס מדשדשת בסקרים בין 4 מנדטים לאחוז החסימה, איך אנחנו יכולים לתת לש”ס להתרסק ולהיגמר? אנחנו חייבים לעשות הכול בשביל האחדות החרדית, כדי לשמור על המפלגה הזאת”.

עם זאת,  ליצמן הכניס ‘עז’ גדולה פנימה, כשהציב תנאי אחד לאיחוד: “אלי ישי והפלג הירושלמי חייבים להיות בפנים”.

גורמים בסביבת ליצמן אמרו לחרדים 10, כי החשש העיקרי שלו היא התפתחות שתתרחש במהלך מערכת הבחירות, במהלכה נתניהו יצליח, באמצעות קמפיין ‘גיוועלד’, לשתות בקשית קולות מהימין החדש, הבית היהודי – וגם מש”ס. “במצב כזה, ליצמן אמר שאסור להמר”.

מלבד ליצמן, היו מי שהסכימו להכניס לרשימה המאוחדת ‘גורם מכיסא רחמים’, אולי אפילו אלי ישי עצמו, ויש מי שהעלו את שמו של יהושע פולק כמי שייצג את ‘הפלג הירושלמי’.

אלא שבמקביל, היו מי שיצאו נגד תנאים אלה. אחד מהם היה ח”כ יעקב אשר, שהצהיר: “אנחנו נבדוק כמה תועלת אלקטורלית יש באיחוד הזה וגדולי ישראל יחליטו. אם יהיה איחוד, הוא יכלול רק את אלו שכפופים למועצות גדולי התורה של דגל התורה, אגו״י וש”ס”. ‘הפלג’, מבחינתו, בחוץ.

אריה דרעי עצמו, הכלה בחתונה הזו, אמר כי לא התייעצו איתו על היוזמה. באם יביאו הצעה לפתחו, אמר, הוא יעלה אותה בפני מועצת החכמים של ש”ס.

2. 

אז מה באמת עומד מאחורי היוזמה?

בשיחה עם גורם ביהדות התורה הוא מספר את מה שהצליח להבין, אחרי שחפר. הקונספירציה היא על אחריותו האישית בלבד, למרות שיש בה היגיון רב.

“קודם כל, להגיד שדרעי לא ידע על האיחוד, זו יותר מבדיחה”, הוא אומר. “ברור לכל שהציר בין הבית ברחוב רשב”ם ללשכתו של יו”ר ש”ס, שפעל בהצלחה ערב הבחירות המקומיות, וממשיך לפעול יחד בבית שמש, אלעד ועוד – לא מפסיק מלרקוח מרקחות. העקבות של הציר החדש הזה, מורגשות היטב ביוזמה, למרות שבאופן רשמי הם מנסים להתכחש לכך. כך שההיתכנות שש”ס לא ידעה, ולא התייעצו עם דרעי  – שואפת לאפס”.

הגורם ממשיך: “נקח כאקסיומה את ההנחה לפיה ידע דרעי על המהלך. עוד נניח כאקסיומה שדרעי הוא גאון פוליטי, לא אדם שיכניס עצמו למהלך של אחדות, כשלכל פרשן פוליטי מתחיל ברור שיוריד מנדטים.

“אם כיום ש”ס יכולה להביא 6 מנדטים במקרה הרע – אם ביבי שותה לה מנדט; 7 מנדטים במקרה הסביר; ואפילו 8 אם תגייס את כל ציבור בני התורה הספרדים – והיא תצליח לעשות זאת, משום שחכם שלום נתפס היום כמנהיג, ויהדות התורה 6 במקרה הרע, 7 במקרה הסביר ו-8 עם עבודה מאומצת גם של הליטאים וגם של החסידים (- צריך לייצר מנגנון שיוודא שכל החסידויות הולכות להצביע,  לסדר את המקומות כך שתיווצר מוטיבציה חסידית.ש.ר.) – הרי שאנחנו מקבלים סדר גודל של 14 מנדטים ליהדות התורה ולש”ס ביחד, במקרה הסביר”.

הגורם טוען: “זה לא המצב במקרה של אחדות, שלא תביא יותר מ-12 מנדטים. לא כל ספרדי ייתן את קולו למפלגה, שיש בה מחצית אשכנזים, ומספיק בשביל שלא קיבלו/הפלו את הבת שלו/אחות שלו בסמינר או בישיבה. חב”דניקים רבים יסרבו לתמוך במפלגה כזו, שהיא לא שמאל ולא ימין, ויש עוד ציבורים שלא יתנו את קולם לאיחוד כזה, שיש הרואים בו ‘איחוד לא טבעי’. יש שיאמרו ‘איחוד משונה'”.

3. 

אז אם אכן הצדדים מבינים שיפסידו במהלך של ריצה משותפת, אני שואלת, מדוע הם העלו את היוזמה?

“זהו”, אומר הגורם. “שהם לא באמת יילכו עם היוזמה עד הסוף. ממה שנודע לי, המהלך הזה הוא ‘גוש חוסם אלי ישי’. הרי בין ליצמן למוישה גפני כבר נוצרו ההבנות לריצה משותפת – מה שמונע מאלי ישי להצטרף לאגו”י, כפי שאולי היה קורה אם היה פילוג. במצב בו ש”ס ויהדות התורה רצות בנפרד, לא מן הנמנע שאלי ישי יצטרף לבית היהודי-האיחוד הלאומי – וש”ס מאוד רוצה למנוע את זה.

“מה עושים? מציגים בפני הגר”מ מאזוז, מנהיגה הרוחני של ‘יחד’, עסקה פנטסטית של ‘אחדות’, מציעים לו לשלב נציג של כיסא רחמים (ברור לכל שאלי ישי אינו אופציה, שכן הוא ודרעי לא יכולים לדור בכפיפה אחת – ש’ר’), ואז אין שום סיבה שהרב מאזוז לא יצטרף למהלך כזה, שתמיד בירך עליו”.

“זה לא באמת שהצטרפות של ‘כיסא רחמים’ לגוש טובה לש”ס”, אומר הגורם, “שכן לא ברור אם כל מצביעי ‘יחד’ הימניים, יתמכו ברשימה שכוללת גם גורמים שהם מזהים אותם כשמאלנים.

“אבל – וכאן מגיע הסיפור כולו – היוזמה הזו תשאג כותרות כמעט עד לרגע האחרון. בשאגות הללו הוא ימנע מאלי ישי להתארגן עצמאית, או להצטרף לבית היהודי (או לכל הצעה אחרת), ואז – בדקה ה-90, כפי ש’דגל’ ואגו”י תמיד עושות, ימצאו איזו סיבה לפוצץ את הרעיון, וכל ימנעו מאלי ישי להתארגן בכוחות עצמו”.

הגורם מסכם: “זו בעצם הצגה מעניינת שמשתתפים בה שחקנים רבים. עושה רושם שלכל אחד מהם הקדישו תפקיד. לאחד אמרו, תיראה מופתע (-דרעי), לשני – תגיד שאתה נגד, לשלישי (-ליצמן) תכניס ‘עז’ עם ‘הפלג’ וישי, לרביעי – תתלהב עד כלות הנשמה. כולם משחקים יפה את התפקיד, התזמורת של כלי התקשורת מנגנת מנגינה מקפיצה, וכולם עליזים”.

“ככל הידוע לי, על זה מדובר”, אומר הגורם. “ימים יגידו אם המידע שיש בידי אכן מדויק”.