“התיק קרס. אבל מי ירפא את הצלקות הנפשיות שלהם?”

חיים טוויל
|
ד' שבט התשע"ט / 10.01.2019 12:55
בעקבות שחרורם ממעצר של 4 מחמשת הנערים שנחקרו בשב”כ: “איזה בית ספר בצפון תל אביב היו עושים לו דבר כזה? איפה המועצה לשלום הילד? איפה שר החינוך?” • אבי הנער שנותר במעצר: “השב”כ בחר בבן שלנו כקורבן, אנו לא יודעים למה, כי הם לא יודעים להפסיד בכבוד”

עורכי הדין עדי קידר, חי הבר ואמיר ברכה מארגון חוננו ועו”ד איתמר בן גביר ערכו לפני הצהריים (חמישי) מסיבת עיתונאים – בעקבות שחרורם ממעצר של ארבעה מחמשת הנערים שנחקרו בשב”כ.

עורכי הדין ביקרו במסיבת העיתונאים את התנהלות השב”כ לאורך החקירה, והודיעו כי ימשיכו לפעול למען שחרור העצור הנוסף, שמעצרו הוארך בשישה ימים.

עו”ד קידר מחוננו פתח: “המשטרה הודיעה כי הם מבקשים לשחרר ארבעה מתוך חמשת הנערים החשודים ברצח. אני חושב שלא צריך להכביר במילים על מה זה אומר.

“זה אומר שמה שטענו מהרגע הראשון היה נכון, ולא היה צריך לעצור את הנערים הללו שלא היו קשורים בשום דרך לאירוע הזה. אנחנו מצרים וכועסים וכואבים ולא נוותר עד שישוחרר גם העצור הנוסף שמעמדו זהה לאחרים. עוד היום נפנה לבית המשפט ונדרוש לשחררו לאלתר”.

עו”ד חי הבר מחוננו: “אני רק מצפה שאחרי אירוע שכזה שבו השב”כ, אחרי שיצא בכאלה כותרות והבין שאין ולא כלום, יעשה באמת בדק בית. אחרי כל הפרשיות בתקופה האחרונה שבהן הודאות שלו נפסלו בבית המשפט והשיטות הנלוזות שלו הוצאו לאור, יעשו בדק בית וימנעו סבל מאנשים אחרים בעתיד. זו התקווה שלי”.

עו”ד איתמר בן גביר: “התיק קרס. אנחנו אמרנו את הדברים האלה לאורך כל הדרך. חברי עו”ד קידר, חברי עו”ד הבר, וחברי עו”ד ברכה – ועוד עורכי דין שטיפלו בתיקים האלה – אמרנו בצורה מפורשת: אין להם כלום.

“הטענות שלנו רק התחזקו אחרי שראינו את הספינים. אחרי ששירות הביטחון הכללי הדליף פרטי חקירה, מתוך תיק חקירה, הפר את צווי איסור הפרסום ויצא לעיתונאים עם ספין כזה וספין אחר. הם היו בלחץ, והם הבינו למה הם בלחץ.

“הלקוח שלי, כמו הלקוחות האחרים, במשך קרוב לשבועיים ישב במרתפי שירות הביטחון הכללי. ירקו עליו, הטרידו אותו. עשו לו כל מיני דברים שאסור לעשות במדינה דמוקרטית. נכון, לא היה כאן כיווץ איברים ומתיחת איברים. זה לא דומא. אבל עדיין חוקרי השב”כ עברו קו אדום. והשאלה שלי מי ייתן לו את השבועיים האלה? מי ירפא את הצלקת הנפשית? מי ירפא את הטראומה שהוא עבר?”

בן גביר הוסיף: “אני חושב שמי שצריך לתת היום את הדין זה לא רק אנשי שירות הביטחון הכללי, שמסתבר היום שרדפו סתם ישיבה, שהפרו את חוק הנוער, שפרצו אתמול לישיבה בלי שום סיבה. איזה בית ספר בצפון תל אביב היו עושים לו דבר כזה? איפה המועצה לשלום הילד? איפה שר החינוך?

“צריך להבין דבר אחד. מישהו כאן צריך לעשות חשבון נפש ומישהו כאן צריך להפיק לקחים. ואנחנו פונים לפוליטיקאים במדינת ישראל, לעצור את ההתנהלות הזו של השב”כ.

“תדעו לכם דבר אחד – היום זה הילדים האלה, מחר זה יכול להיות כל אחד מהילדים במדינת ישראל. צריך להפסיק פגיעה בזכויות אדם”.

עו”ד אמיר ברכה מחוננו, המייצג את העצור שמעצרו הוארך: “אני מייצג את החשוד שמעצרו הוארך בשישה ימים, וזאת בהתעלם באופן מופגן מטענות אליבי שהוכחו. הוא היה במקום יחד עם שאר האנשים ואף על פי כן מעצרו הוארך. כמובן שבזה הרגע יוגש ערער לבית המשפט המחוזי שיבחן את ההבחנה שלדידנו אינה נכונה בין החשוד הזה לשאר החשודים ששוחררו, ובשלב הזה ניפגש בבית המשפט המחוזי”.

אביו של צ’, אשר מעצרו הוארך, אמר לעיתונאים: “בית המשפט ממשיך להתעלם באלגנטיות מהאליבי המוצק שיש לבן שלנו. השב”כ בחר בבן שלנו כקורבן, אנחנו לא יודעים למה, כי הם לא יודעים להפסיד בכבוד, צריכים להראות שיש להם עוד משהו”.

האב הוסיף: “התובנות שנחשפנו אליהן בימים האחרונים, לגבי היכולת של מערכות מסוימות בשלטון החוק במדינת ישראל להתנהג בדורסנות ולנצל את הכוח שלהן, בשביל צרכים כנראה של קריירה ופוליטיקה, ובדרך לדרוס נערים תמימים, לפגוע להם בחיים ובבריאות הנפשית – התובנות האלה מזעזעות.

“אנחנו מאמינים לגמרי בבן שלנו, אנחנו בטוחים שהוא ישוחרר תוך כמה ימים כי אין להם כלום נגדו, ואני מקווה שמישהו אחר כך יתן את הדין על הנזקים שאנחנו אחר כך נצטרך להתמודד איתם”.