תרגיל הדרכונים: כך ניסה יזם נדל”ן לחמוק מתשלום מס של 10 מליון שח

חיים טוויל
|
ד' שבט התשע"ט / 10.01.2019 12:04
בשנים 2012-2014 ביצע יזם הנדל”ן שתי עסקאות למכירת קרקעות באילת, בשווי של כ-40 מיליון שקלים • למה הוא ניסה לטעון שהוא בארץ פחות מ-180 יום בשנה ואיך הוא הוכיח זאת – עד שהאמת נחשפה

יזם הנדל”ן, רונן מרדכי גרין, בן 41 מגני תקווה, חשוד בהתחמקות מתשלום מס בהיקף של יותר מכ-10 מיליון שקל, תוך הצגת מצג שווא כי הוא תושב אנגליה לצורכי מס, שוחרר אמש (רביעי) בתנאים מגבילים בבית משפט השלום בתל-אביב.

גרין הוא יזם נדל”ן המחזיק בבעלותו או באמצעות נאמנים עבורו חברות רבות בארץ ובחו”ל, העוסקות בתחום הנדל”ן.

לפי החשד, בשנים 2012 ו-2014 ביצע גרין שתי עסקאות למכירת מקרקעין באילת, בצורת סיחור אופציות על אותם נכסי מקרקעין, בשווי של כ-40 מיליון שקלים, וזאת תוך שהוא מציג בפני מס הכנסה מצג שווא כי הוא תושב אנגליה לצורכי מס, ולכן פטור ממס לאור אמנת המס בין אנגליה לבין ישראל.

תחילת החקירה במידע שהגיע מפקיד שומה גוש-דן, לפיו קיים חשד לפלילים בהתנהלותו של החשוד.

כנכתב בבקשה, במהלך דיוני השומה התעורר חשד כי גרין הקטין את מספר ימי שהותו בישראל על ידי שימוש בדרכונים זרים, כדי שיוכל לטעון שהוא תושב חוץ לטובת פטור ממס בגין אותן עסקאות.

במידע שמסר לצורך בדיקת סוגיית התושבות, הוא הציג את ימי שהייתו מתוך דרכונו הישראלי בלבד, שהסתכמו ל-191 ימים בשנת 2012, 164 ימים בשנת 2013 ו-81 ימים בשנת 2014.

המידע שהגיע מפקיד שומה גוש-דן, הוביל לחקירה סמויה של פקיד שומה חקירות תל-אביב, בשיתוף היחידה הארצית לשומה, ואתמול החקירה הסמויה הפכה לגלויה ובוצעו חיפושים בבתים ובמשרדים ונתפס חומר רלוונטי.

מממצאי החקירה עולה, כי החשוד משתמש בדרכונים בריטיים עם שמות אחרים: “מרדכי גרין” ו”ג’ק גרין”.

עוד עלה מהחקירה כי בצירוף המידע מהדרכונים הזרים של החשוד, ימי שהייתו בישראל הסתכמו ל-229 ימים בשנת 2012, 317 ימים בשנת 2013, ו-315 ימים בשנת 2014 – בניגוד ל-191, 164 ו-81 לפי המידע שהציג.

כמצוין בבקשה, ימי שהייתו בישראל, כעולה מהדרכונים הזרים והישראלי, עומדים בכלל האצבע הקבוע בפקודת מס הכנסה לעניין התושבות, ומתקיים באופן מובהק לגבי החשוד.

בנוסף, בידי היחידה החוקרת ראיות נוספות, המוכיחות כי מרכז חייו האישי והעסקי, בשנים הללו היה בישראל וכי נעשה ניסיון בוטה לטשטש זאת באמצעות אי דיווח על ימי השהיה האמיתיים בישראל.

לאור הגדרתו תושב ישראל, הוא לא זכאי לפטור, עליו דיווח מתוקף אמנת המס, והמס ממנו חמק החשוד עומד על יותר מ-10 מיליון שקלים.

השופטת שלומית בן יצחק מבית משפט השלום בתל-אביב נתנה תוקף של החלטה להסכמת הצדדים לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים וערבויות כספיות.