“מגדולי המדינאות הישראלית”: שר הביטחון לשעבר משה ארנס ז”ל

בעבר שימש משה ארנס ז"ל שלוש פעמים כשר ביטחון, שר חוץ, שגריר ישראל בארה״ב, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ובתפקידים ציבוריים רבים אחרים • נתניהו ספד: "אהבתיך כאהבת בן את אביו"
חיים טוויל
א' שבט התשע"ט / 07.01.2019 10:07

שר הביטחון לשעבר משה (מישה) ארנס ז”ל  נפטר הלילה (שני) בגיל 93, בביתו שבסביון כשהוא מוקף בבני משפחתו.

ארנס הותיר אחריו את רעייתו מיוריאל, ארבעה ילדים, ונכדים.

ארנס נולד בפולין וכילד היגר עם משפחתו לארצות הברית בעקבות עסקיו של אביו. בשלהי מלחמת העולם השנייה גוייס לצבא האמריקני ושירת בו כשנתיים. עם קום המדינה נשלח מטעם האצ”ל לסייע ליהודי צפון אפריקה בארגון הגנה עצמית.

בהמשך דרכו המקצועית התקדם במקביל הן באקדמיה והן בתעשיית האלקטרוניקה, ובמהלך שנות ה-60 כיהן כסמנכ”ל התעשייה האווירית. בשנת 1971 קיבל במסגרת תפקידו זה את הפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון, פרס ביטחון ישראל.

החל משנת 1973 כיהן ארנס לסירוגין כחבר בכנסת ובממשלה, עד לפרישתו הסופית מהחיים הפוליטיים בשנת 2003.

כיהן שלוש פעמים כשר הביטחון, במשך כשנה וחצי כשר החוץ, ובמשך למעלה מחמש שנים מילא את תפקיד יו”ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

בראשית שנות ה-80 כיהן במשך תקופה לא ארוכה כשגריר ישראל בארצות הברית.

לאחר שפרש מהחיים הפוליטיים המשיך ארנס בעשייה ציבורית ומחקרית.

אחד ממפעלותיו החשובים בתקופה זו היה חיבור הספר ‘דגלים מעל הגטו’ – המהווה סיכום מחקר מקיף שערך על מרד גטו ורשה, ואשר חשף לראשונה לציבור את חלקו הגדול של הארגון הצבאי היהודי (אצ”י), מיסודה של תנועת בית”ר, בלחימה במרד.

עד לפטירתו שימש כיושב ראש המועצה הציבורית להנצחת זכרו ופועלו של זאב ז’בוטינסקי, כיו”ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת אריאל וכעמית במכון לאסטרטגיה ציונית וראש הפורום האסטרטגי בו.

על מועד הלוויתו וסידורי הלוויה תבוא הודעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד הבוקר: ”ראיתי את מישה עושה נפלאות לביצור מעמדה של מדינת ישראל – כשגרירנו בוושינגטון, כשר החוץ, כיושב-ראש ועדת החוץ והביטחון וכשר הביטחון פעם אחר פעם. בשנים האחרונות הוא התמסר בשקידה אינסופית לתיעוד הסיפור המלא על מרד גטו ורשה, בו מילאו אנשי בית”ר מקום מרכזי”.

נתניהו, שנחשב בראשית דרכו הפוליטית לבן טיפוחיו של ארנס הוסיף: , “היה שלום מישה, נעמת לי מאוד. אהבתיך כאהבת בן את אביו”.

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין ספד: “מדינת ישראל איבדה הבוקר את אחד מגדולי אוהביה, משה ארנס. במשך עשרות שנים ועד יומו האחרון ארנס היה מסור לרעיון אחד בכל נפשו ובכל מאודו: תחיית עם ישראל בארצו. תרומתו לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי לא תסולא בפז, והיא תהיה לו מצבת נצח.

“מישה היה מקור ידע בלתי נדלה להיסטוריה של עמנו, בעל ראייה מפוכחת ומלאת תבונה ביחס להווה שלנו, ואופטימי חסר תקנה לגבי העתיד. כאיש תנועת הליכוד הוא היה לי מורה דרך ומצפן, ואני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו היקרה. חבל על דאבדין ולא משתכחין”.

השר אופיר אקוניס: “ארנס היה ממייסדי הציונות הרויזיונסטית, האמא המולידה של תנועת החרות והליכוד שבאה אחריה. איש ארץ ישראל השלמה, בעל התקיפות הביטחונית ומגדולי המדינאות הישראלית בכל הזמנים. איש הכלכלה החופשית והמשק המודרני. איש ההדר והתגר. בית״רי אמיתי בכל רמ״ח אבריו. אני מרכין ראש לזכרו, מחבק בחום את משפחתו ומתחייב להמשיך לפעול לאור מורשתו”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות