חדש באתר גיידסטאר: כל המידע שניסו להסתיר על נכסי הקדשות ציבוריים

נוחי גולד
|
כ"ט טבת התשע"ט / 06.01.2019 17:25
שדרוג באתר גיידסטאר: מעתה ניתן למצוא באתר גם מידע זמין על הקדשות ציבוריים, בנוסף למידע על עמותות רשומות בישראל וחברות לתועלת הציבור •בישראל רשומים כ-3170 הקדשות ציבוריים, המנהלים כיום סכומים של כ-6.5 מיליארד שקל וכ- 1,130 נכסי מקרקעין

בזכות עבודה מאומצת של צוות פיתוח אתר ‘גיידסטאר’ במשרד המשפטים – רשות התאגידים ואגף מערכות מידע, שודרג האתר באופן שמנגיש את פנקס ההקדשות הציבוריים באינטרנט לציבור הרחב.

מעתה, ניתן לעיין בפנקס ההקדשות במכשיר הטלפון הנייד או במחשב, ולערוך חיפוש באתר על פי שם ההקדש ועל פי מטרותיו, ולקבל מידע מפורט על נאמני ההקדש והנכסים שהוא מנהל בפועל.

מנוע החיפוש המתקדם של האתר מאפשר כעת לבצע חיפושים להקדשות ספציפיים וסינונים רוחביים, לפי תחומי פעילות, עם אפשרות לקבל מידע בדבר הגשת דוחות כספיים, קבלת אישור ניהול תקין וקבלת תמיכות ממשלתיות.

כמו כן, ניתן למצוא עבור כל הקדש את תיאור נכסי ההקדש, כפי שעודכן אצל רשם ההקדשות, ואת שמות הנאמנים.

בהמשך, צפוי המאגר לכלול גם את הדוחות הכספיים עצמם, ואפשרויות חיפוש וסינון מתקדמות לפי אופי וכמות הנכסים של ההקדש.

הקדש ציבורי פירושו הענקת נכס בנאמנות לטובת מטרות ציבוריות כגון חינוך, רוווחה, דת, תרבות, בריאות ועוד, באמצעות מסמך בכתב.

ההקדש הציבורי חתום בפני נוטריון או בצוואה.

בישראל רשומים כ-3170 הקדשות ציבוריים, המנהלים כיום סכומים של כ-6.5 מיליארד שקל וכ- 1,130 נכסי מקרקעין, שהוקדשו על ידי אנשים פרטיים וגופים שונים כדי שישמשו למטרות שנקבעו על ידי אותם מקדישים.

הקדשות אלו מנוהלים על ידי נאמנים שמונו על ידי המקדישים או על ידי בית המשפט, ורשם ההקדשות מפקח על כך שהנאמנים יפעלו לטובת מטרותיהם הציבוריות של ההקדשות.

המידע כעת נגיש לכל גולש בצורה אנונימית וללא צורך בהגעה פיסית למשרדי רשות התאגידים.

יתרה מכך, אין צורך להדפיס יותר את המידע, מהיום כל אחד יוכל להוריד מהמאגר דוח של כל ההקדשות בפורמט אקסל, ולעבוד עליו כרצונו.

אתר ‘גיידסטאר’ מהווה כלי זמין לציבור לצפייה בפנקס ההקדשות, מגביר את השקיפות בכל הנוגע להקדשות ציבוריים ומאפשר לכל מי שמעוניין לתרום או לקבל סיוע למצוא בקלות ובמהירות את ההקדש הרלוונטי עבורו.

עו”ד אייל גלובוס, ראש רשות התאגידים: “רשות התאגידים פועלת להגברת השקיפות של גופים שאינם למטרות רווח, כדי להביא להתנהלות תקינה ושימוש בכספים לטובת המטרות הציבוריות, וכדי לאפשר לציבור הנהנים מאותם גופים לקבל מידע עדכני ואמין לצורך מימוש זכויותיהם. חשיפת המידע החדש על הקדשות ציבוריים הינו צעד נוסף לקידום נושא זה”.

לכניסה לאתר – לחצו כאן