היסטוריה: פעילות הגמ”חים הוסדרה לראשונה בישראל • גפני: “חוק טוב”

לאחר כשנתיים וחצי של דיונים מורכבים, ועדת הכספים של הכנסת, אישרה היום הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את 'חוק הגמ"חים' • גפני: פעלנו בתיאום מלא עם הגמ"חים ואני חושב שזה חוק שניתן לחיות אתו
אריה ריבקינד
כ"ג טבת התשע"ט / 31.12.2018 14:38

לאחר כשנתיים וחצי של דיונים מורכבים, ועדת הכספים של הכנסת, בהובלת יו”ר הוועדה ח”כ משה גפני, אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ‘חוק הגמ”חים’.

אישור החוק סולל את הדרך לאישור תקנות ה-CRS בהמשך השבוע ואת הסדרת מעמד הגמ”חים לעניין החוק לאיסור הלבנת הון.

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני שקידם את החוק לאורך כל תקופת חקיקתו: “אני מודה לרב ליצמן על הגיבוי שנתן לי לעניין החוק הזה, שנינו מאוד מתחבטים בשאלה הזו, בסופו של דבר הכרענו להעביר את החוק. פעלנו בתיאום מלא עם הגמ”חים ואני חושב שזה חוק שניתן לחיות אתו והוא חוק טוב”.

מנכ”ל ‘גמ”ח לכל בית’: “עניין היסטורי, הוועדה נתנה גם לממשלה וגם לגמ”חים את הדרך ללכת יחד סעיף – סעיף. הופתענו מהקונצנזוס של הקואליציה והאופוזיציה שיהיה לסמל להמשך”.

הצעת החוק להסדרת מתן שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית על ידי מוסדות לגמילות חסדים נועדה להסדיר לראשונה את פעילות הגמ”חים כמוסד פיננסי למתן שירותי פיקדון ואשראי ללא ריבית, המקבל רישיון פעילות מצד המדינה ונתון לפיקוחה ונדרש לדווח על פעילותו

את הפיקוח תוביל רשות שוק ההון.

חקיקת החוק תואמה עם שר הבריאות, ח”כ יעקב ליצמן שלקח חלק במאמצי ההסדרה.

ההצעה צפויה לעלות להצבעת מליאת הכנסת מחר.

פרופ’ יורם מרגליות מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ועמית בכיר במכון החרדי למחקרי מדיניות, שחקר את הנושא שנים רבות: “חילונים שיקראו בעיתון שוועדת הכספים אישרה היום לקריאה שניה ושלישית את חוק הגמ”חים, ושהכנסת תצביע עליו מחר, בדקה התשעים לפני התפזרותה, עלולים לטעות ולחשוב שקרה דבר לא טוב.

“למעשה, החוק, המסדיר לראשונה את פעילותם של הגמ”חים הוא דוגמה יוצאת דופן, אולי מופלאה, להחלה של חוקי המדינה על מוסד קהילתי חרדי תוך ניסיון אמיתי להתחשב במאפייני האוכלוסייה הייחודיים, ולרווחת כל תושבי המדינה.

“אי העברת החוק הייתה פוגעת בגמ”חים, שכן הבנקים לא היו מתירים להם להמשיך ולנהל חשבונות בלא אסדרה, הן כי רוח הזמנים השתנתה והן בשל הלחץ הבינלאומי בתחומי איסור הלבנת הון. החוק בנוסחו שעבר קריאה ראשונה היה גורם בוודאות לקריסה של גמ”חים רבים ולנזק קשה לכלכלת משקי הבית החרדים העניים כמו גם לאפשרות ליחסי אמון כלשהם בין החרדים למדינה.

“התאמת החוק למציאות לא הייתה פשוטה. המכון החרדי למחקרי מדיניות הקים וגיבש צוות של מנהלי גמ”חים מובילים ותיווך במשא ומתן מול נציגי המדינה, בעיקר אנשי רשות שוק ההון, משרד המשפטים והרשות לאיסור הלבנת הון.

“כל המשתתפים, משני הצדדים, פעלו מתוך תחושת שליחות ורצון טוב, ובכל זאת, לולא הלחץ שהפעיל יו”ר ועדת הכספים חה”כ גפני, על שני הצדדים, לקיים אינספור פגישות ולהסכים לפשרות, לא היינו מגיעים להישג חשוב זה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות