הפגישה עם הגר”ח: הגר”י אפרתי קיבל את ה’מושכות’ של המו”מ

לאחר הניצחון של ליאון, נראה היה שמו"מ קואליציוני בבירה הוא משהו מקומי-פנימי, ורבני ועסקני 'דגל' המקומיים ניהלו המהלכים • אלא שבשבוע שעבר, עם הכתרת הגר"י אפרתי לאחראי על המו"מ - חל מהפך • כיצד ישפיע המינוי על המו"מ עם אגו"י, והאם דגל-רשב"ם תגרוף את כל הקופה
ח' טבת התשע"ט / 16.12.2018 17:15

 1.

היה זה באחד מימי השבוע שחלף. הגאון רבי יוסף אפרתי הגיע אל ביתו של הגר”ח קניבסקי בבני ברק, להתייעצות על המו”מ הקואליציוני בירושלים.

על הפרק עומדת דילמה לא פשוטה: לראש העיר משה ליאון, אין מפלגה, אין מנדטים, והוא תלוי במנדטים של שותפותיו הגדולות לניצחון בבחירות – דגל התורה וש”ס. אבל כדי להרכיב קואליציה לא די בכך, ויש צורך לגייס מפלגות נוספות – ובראשן ‘התעוררות’ או ‘אגודת ישראל’ – כשהעדיפות נוטה לכיוון ‘התעוררות’, משום שברור לכל כי לא יהיה זה מהלך חכם להותירה בחוץ.

גם צירוף של אגו”י לקואלציה העירונית הוא מהלך מתבקש, במיוחד כדי לשמור על ‘שקט תעשייתי’ בחזית החרדית, אבל בהחלט “לא בכל מחיר”, כפי שטוענים גורמים בכירים ב’דגל’.

בבית שברחוב רשב”ם שמע הגר”י אפרתי, חבר ועדת הרבנים הארצית והירושלמית של ‘דגל’, מילים ברורות מפיו של הגר”ח קניבסקי: “כל ההחלטות של ירושלים יעברו אך ורק דרכך”.

המשמעות ברורה: ניצחון ברור לדגל-רשב”ם בכל הנוגע למו”מ בירושלים, כאשר ברשימת ‘דגל’ הירושלמית עצמה לא כולם מיישרים קו עם צד זה, ולפני מספר ימים אף נרשם ‘פיצוץ’ בין יו”ר ‘דגל’ משה גפני לבין אחד מהנציגים.

“הרעיון הוא לא להזיק ליוסי דייטש”, מסביר גורם ב’דגל’ לחרדים 10. “חס וחלילה, אנחנו לא שם. אבל אנחנו חייבים לשמור, קודם כל, על האינטרסים של המפלגה שלנו – וזה ברור לכל בר דעת. במצב בו צריך לעשות ויתורים למען ‘התעוררות’, שממש לא חכם להשאיר אותה באופוזיציה, אין מה לעשות, אין מספיק לכולם, אז אגודת ישראל צריכה לוותר קצת.

“אדרבה”, טוען אותו גורם, “אם יצליחו לתת גם ל’דגל’ וגם לאגודה וגם לדייטש את כל מבוקשם, למה לא. אבל זה לא מעשי. נכון לעכשיו, זה ‘אחד על חשבון השני’, וזה לא יכול להיות על חשבון ‘דגל'”.

2.

להכתרת הגר”י אפרתי כממונה על המו”מ יש משמעות ברורה: העדפת האינטרסים של ‘דגל’ על פני האינטרסים של אגו”י, שיש גורמים ב’דגל’ שדואגים להם, מתחת לפני השטח.

“למשל, תיק התכנון והבנייה. דיברו על פיצול התיק, כלומר מחציתו לישראל קלרמן ומחציתו או ל’התעוררות’ או לאגודה”, אומר הגורם. “לדעתנו, חכם יותר לתת ל’התעוררות’. אז לא נשאר ליוסי דייטש? לא כי אנחנו לא חפצים לתת לו, אלא כי פשוט אין מספיק לכולם”.

אז מה תקבל אגו”י? “לכאורה, סגנות ותכנון ובניה. אבל מדברים, למשל, גם על תיק התרבות התורנית. יש המדברים שמי שיקבל אותו יהיה נני גרוסבוים, מאיגוד בני הישיבות, חבר מועצה שמוקם במקום החמישי”. הוא אמנם לא נחשב כמקורב לרשב”ם, אבל מסתמנת הסכמה של הגר”י אפרתי למינוי. “ללייזר ראוכברגר יתנו אולי את ועדת הכספים. גם למיכל הלברשטאם מבעלזא יצטרכו לתת משהו, לא ברור עדיין מה”.

איפה, בעצם, חילוקי הדעות בין הגר”י אפרתי לבין המנהל הקודם של המו”מ, הגאון רבי ברוך סולובייצ’יק, ראש ישיבת ‘תורת זאב’ בירושלים, וחבר ‘ועדת הרבנים של דגל התורה’ בירושלים?

“סביר להניח שרבי ברוך היה מעדיף שיוסי דייטש יקבל תיק מלא של תכנון בנייה, גם סגנות מלאה. הרב אפרתי יתן לו אולי את הסגנות, אבל לא תכנון ובניה מלא. את הסגנות הוא יקבל אחרי שש”ס ו’דגל’ תוותרנה כל אחת מהן על מחצית הקדנציה של הסגנות”.

3.

המינוי של הגר”י אפרתי כמוביל של המו”מ, הוביל, עוד לפני יום שלישי האחרון, למינו של שבתי מרקוביץ’ כמנהל הסניף הירושלמי של ‘דגל’, מה שמבסס את שליטת דגל-רשב”ם.

המינוי של הגר”י אפרתי רק העניק את החותמת למהלך – שתחילתו עוד לפני הבחירות, אז הודחו חברי הסניף הירושלמי וחברי ‘ועדת רבני דגל בירושלים’, מניהול העניינים בבירה. כבר אז היה ברור שירושלים היא ליגה אחת מעל הכל, וכי ההחלטות הקשורות בה, טוב להן שתתקבלנה ברמה הארצית, קרי על ידי חברי מועצת גדולי התורה של ‘דגל’.

בעקבות כך ניהלו הגרב”מ אזרחי, ראש ישיבת ‘עטרת ישראל’ והגר”ד כהן ראש ישיבת חברון, את מהלכי הפוליטיקה הירושלמית, והם שהובילו להחלטה להתמודד בנפרד מאגו”י, החלטה רבת-משמעות פוליטית, שגם רשמה ניצחון מזהיר (6:3).

לאחר הבחירות, נראה היה שמו”מ קואליציוני הוא משהו מקומי-פנימי, ושוב רבני ועסקני ‘דגל’ בירושלים נכנסו לתמונה ונוטלים לידיהם את המושכות.

אלא שבשבוע שעבר, עם הכתרת הגר”י אפרתי, נרשמה שוב אמירה ברורה: ירושלים נשלטת על ידי ועדת הרבנים הארצית של ‘דגל’.

4.

מהלכים אלה הובילו ביום שישי לניסיון לבצע ‘מחטף’, כאשר עסקנים מקומיים ביקשו להחתים רבנים ירושלמיים נגד המהלך של הכתרת הגר”י אפרתי, “כלומר, בעצם נגד ר’ חיים”, כפי שאומר גורם ב’דגל’ בצורה ברורה.

“אבל הרבנים נפנפו את המחתימים מכל המדרגות!” אומר הגורם.

על כל המהלכים הללו לא תקראו בביטאון התנועה ‘יתד נאמן’. אבל מיטיבי לכת טוענים, כי הם מצליחים לזהות עקבות בדמות האדרת ח”כ כזה על פני ח”כ אחר. יתכן שזה מקרי, ויתכן שמדובר בצעד-נגד מתוכנן.

כך או כך, נכון לעכשיו רושמת דגל-רשב”ם לעצמה ‘וי’ ענק במערכה על ירושלים.

עם זאת, עדיין לפתחה מאבקים נוספים בבית שמש, אלעד ואפילו בביתר עילית. כך שרק ימים יגידו מי גרף חלק גדול יותר מהקופה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    א
    16/12/2018 17:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בושה וחרפה פעם אמרו ששזה הרב סלויציק שמנהל והפכו אותו למביא קולות החמור (כשיתתם עשה את שלו וכעת מביאים מישהו שיעשה את העבודה כי הרב סלוויציק שלכתחילה רצה את השלום לא מסכים לס\בזות יהודי ובוודאי לא רבנים הוא יודע מה זה גלגל וגם הרב אפרתי לא באמת רוצה מריבה עם אגו”י אלא שכנראה שמעימים עליו שיפרקו לו את הכשר או משהו כזה די לפילוג נכון לדגל היה ניצחון ניצחון מרשים אבל לבזות את השני להלחם נגד השני במיוחד שכולם יודעים שעם אגו”י היתה מתודדת רק על מועצה ולא על הראשות התוצאה היתה אחרת לגמרי 55 או משהו כזה די לפילוג די לבזיונות תזכרו שבאדוד אלעד ביתר ב”ש חצור ערד ועוד עשרות מקומות דגל פחות אז נכון שבחיפה לקחת מנדט לשס בשם הביה”ס של נתיבות משה אבל שאר המקומות די יד די די די למריבות

  2. סולוביציק היה שפוי... חבל...
    17/12/2018 14:56
    חיים
  3. העסקנים, היענקים למיניהם לא רוצים את סולוביציק השפוי, מחשש שיעשה שלום. הם הרי מתפרנסים ממחלוקת

  4. דגל פיטרה את הרב סלוויצ'יק
    18/12/2018 07:51
    אלי
  5. היות והוא שייך לגראי”ל אשר מינה אותו [כידוע אביו היה חבירו מנוער בלב ונפש של הגראי”ל והביאה את אפרתי שמקבל הוראות מבית הגר”ח עוד מחיי הגראי”ל