פסק דין נדיר: האבא לא ישלם את חוב המזונות – בגלל מצבו הנפשי

בפני בית המשפט עמדה שאלה: האם להכריז על אב גרוש שנקלע לחובות רבים כפושט רגל, והאם יש לוותר לו על חוב המזונות שנצבר כלפי המוסד לביטוח לאומי, בשל מצבו הנפשי והתעסוקתי?
חיים טוויל
ח' טבת התשע"ט / 16.12.2018 15:50

השופטת מרים אילני מביהמ”ש המחוזי בירושלים פסקה בימים אלו פסק דין נדיר:  בפני בית המשפט עמדה השאלה האם להכריז על אב גרוש שנקלע לחובות רבים כפושט רגל, והאם יש לוותר לו על חוב המזונות שנצבר לו כלפי המוסד לביטוח לאומי, בשל מצבו הנפשי והתעסוקתי.

על פי החוק, כאשר אבות נמנעים מלשלם מזונות שנפסקו לטובת ילדיהם, נכנס המוסד לביטוח לאומי (המל”ל) לנעליהם, ומשלם במקומם את דמי המזונות לילדים.

במקרים שכאלה, פותח המל”ל תיק הוצאה לפועל נגד החייבים – וחוב המזונות שלהם נצבר, צובר ריבית, ולא נמחל להם – גם אם מדובר במקרים בהם הם מוכרזים כפושטי רגל וזוכים להפטר כולל על חובותיהם. כל זאת נכון, אלא אם כן התמלאו נסיבות קיצוניות במיוחד.

בתביעה שנדונה בפני השופטת אילני, ביקשו עורכי דינו של החייב, להכריז עליו כפושט רגל ולהעניק לו הפטר מלא מחובותיו, וזאת באופן מיידי בשל הנסיבות הקיצוניות של חייו.

במסגרת ההפטר ביקש עורך הדין יאיר מאק, שייצג את פושט הרגל, שגם חוב המזונות שנצבר לו משנת 1994 – יימחל במסגרת זו.

להסדר זה לא התנגדו המנהל המיוחד שמונה לו, עו”ד גבירצמן, ולא כונס הנכסים הרשמי (הכנ”ר) – אך נציגי המל”ל התנגדו לכך מכל וכל.

על פי התביעה, מצבו הנפשי, הכלכלי והבריאותי של החייב הינם בכי רע, הוא נכנס ויוצא מאשפוזים במוסדות פסיכיאטרים – ובשל כך גם קצבת הנכות שקיבל – הופסקה. גם אשתו השנייה נכה ומובטלת, ומתקיימת בעזרת קצבת נכות בלבד.

לשניים אין נכסים או עבודה.

בפסק דינה מציינת השופטת אילני, כי “לאור מצבו של החייב, מסכימים כולם כי יש מקום להכרזת החייב כפושט רגל, ועל מתן הפטר לאלתר. כמו כן מסכימים המנהל המיוחד וכונס הנכסים כי יש מקום להכיל את ההפטר על חוב המזונות למל”ל”.

לאחר ששמעה את טענות הצדדים, פסקה השופטת אילני כי נסיבות העניין חריגות במיוחד, ומצדיקות את החלת ההפטר גם על חוב המזונות.

“מדובר בחוב מזונות ישן מאד, משנת 1994, ונוכח התיעוד הרפואי שהוצג לפניי, אין כל סיכוי כי בעתיד תהיה לחייב הכנסה מעבודה”, קבעה השופטת. “לחייב אין נכסים ואין פוטנציאל השתכרות, ולכן יש להחיל את ההפטר על חוב המזונות. אין בעובדה כי כיום החייב אינו מקבל קצבת נכות כדי לשנות את מסקנתי, לאחר ששוכנעתי כי קצבת הנכות הופסקה לו בגין אשפוזים חוזרים במוסדות פסיכיאטריים”.

עוד קבעה השופטת, כי למרות שלחייב קיים חוב פיגורים, בנסיבות המקרה אין מקום לעמוד על תשלום חוב זה. לבסוף, הכריזה השופטת על החייב כפושט רגל, ביטלה את צו עיכוב היציאה מן הארץ שהוצא נגדו, וקבעה יינתן לו הפטר מיידי על כל חובותיו כולל חוב המזונות שנצבר לו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות