מדוע איחל דובר צה”ל לכתבים החרדים “שלא נדבר עוד לפני שבת”

תא"ל רונן מנליס שוחח בתדרוך עם חרדים 10 על הפיגוע בגבעת אסף, חיסול המחבלים, וחשיפת המנהרות • "מה שהכי מטריד אותנו זה תופעות של חקיינות" • על חיילי 'נצח יהודה': "הם לוחמים לכל דבר ועניין"
חיים טוויל
ו' טבת התשע"ט / 14.12.2018 02:17

דובר צה”ל, תא”ל רונן מנליס שוחח הערב (חמישי), לראשונה, בתדרוך עם כתבים מהתקשורת החרדית – ובהם חרדים 10 – על הפיגוע בגבעת אסף, חיסול המחבלים, חשיפת המנהרות בגבול לבנון – וחיילי גדוד ‘נצח יהודה’.

“כוח של גדוד נצח יהודה, שלושה לוחמים, ביצע משימה בטרמפיאדה בצומת גבעת אסף בדרך לבית אל. מגיע רכב לטרמפיאדה, עוצר, יוצא ממנו מחבל, לא ברור אם היו ברכב אחד או שניים, פותח באש לעבר אזרחים שהיו במרחב.

“לצערי, יש  שני הרוגים, לוחמים, שמותם נקבע במקום – אחד מאשקלון, אחד מבית שמש, ושלישי – גם הוא מ’נצח יהודה’ – פצוע קשה מאד ב’הדסה’ עבר ניתוח ראש, נשקפת סכנה לחייו. וגם אזרחית שפונתה לבי”ח ומטופלת. המחבל בורח, מתבצע מרדף צבאי”.

על הניסיונות של חמאס להוציא לפועל פיגועים אמר דובר צה”ל: “משנת 2018 רואים ניסיון של חמאס להוציא פיגועים משמעותיים באיו”ש. במקביל, פיגועים מעזה. הניסיון הזה נתקל במערכת סיכול מאוד משומנת, מודיעינית – משטרה, שב”כ, צבא.  מבוצעים מעצרים, נעצרים מוכרי נשקים וסוחרי אמל”ח, מסוכלים פיגועים.

“אבל מידי פעם, אין מאה אחוז הצלחה – וקורה אירוע כמו היום. הוא חריג, כי בניגוד לאירועים בתקופה האחרונה שהיו עם מפגע בודד, פה זה נראה כמו חוליית חמאס, מהסוג המוכר לשמצה מהעבר.

“אנחנו מזהים בשלב הזה שיש קשר בין החוליה שביצעה את הרצח בעפרה לבין היום. אתמול בלילה לוחמים של צה”ל, יחד עם כוחות שב”כ עצרו, ויתכן שלא כל החוליה נעצרה, וקיימת אפשרות שיש קשר בין החוליות, בגלל מרחב הפעולה, מאפייני הפיגוע ועוד.

“אנחנו כעת פועלים באיוש בשלושה מאמצים: 1. סיכול החוליה הזו, מושקעים בזה הרבה מאד מאמצים מודיעיניים ואחרים. 2. תחושת בטחון לתושבים בצירים 3. פעולה היקפית למעצר וטיפול בפעילי טרור או במסיתים לטרור. המאמצים האלו מבוצעים על ידי הכוחות בגזרה וכן חטיבת כפיר מגבה ובאה לסייע, מעבר לכוחות שיש שם. תגברנו כבר אחרי הפיגוע בעפרה, אבל היום ניתנה תוספת”.

תא”ל מנליס הבהיר: “מה שהכי מטריד זה תופעות של חקיינות וסחף – אנשים יראו את הפעולות של המחבלים וינסו לחקות אותם. אני מזכיר שעד היום היו מפגעי בודדים, כמו בברקן, מחבל שהרגנו אתמול בלילה. אבל זה מחבל שלא מחובר לתשתית, כעת יש חוליה שמחוברת לתשתית, וצריך לשים לב שלא תהיה חקיינות.

“מחר הוא יום השנה ה-31 להקמת החמאס, וזה יכול להביא עוד פיגועים, אנחנו נערכים. הכוחות ממשיכים בפעילות, המטרה שלנו להביא למעצר מהיר ככל האפשר ולהמשיך במשימות הנוספות שדיברנו עליהם. אנחנו ערוכים למחר, גם ברצועת עזה מול ההפגנות הצפויות, גם בצפון במבצע ‘מגן צפוני'”.

איזנקוט

הרמטכ”ל בזירת הפיגוע בגבעת אסף. צילום: דוצ

על גדוד ‘נצח יהודה’ אמר: “ההרוגים – לוחמי נצח יהודה הם לוחמים לכל דבר ועניין, כמו שאר הגדודים המבצעיים. מעבר לזה יש לנו לוחמים בפלוגה בצנחנים ובגבעתי, אלו לוחמים לכל דבר ועניין, הם עומדים בקו ראשון, כמו שראינו היום, מול אירועים מבצעיים, מתפעלים אותם, הגדוד פעל בימים האחרונים בכפרים ברמאללה, אנחנו מעריכים את הפעילות של הגדוד הזה. מעבר לזה אנחנו בקשר עם משפחות ההרוגים והפצועים”.

האם יתכן שמגמדים קצת את חלקם של החיילים החרדים בצבא? הוא נשאל – ומשיב: “כל מי מכם שירצה לפרסם את חלקם, תמצאו בי שותף טוב לזה, אני בעד לתת להם כל פרסום להם ולפועלם”.

האם צה”ל יסגור את הכבישים לתנועת ערבים, כפי שדורשים ח”כים מהימין?

“צה”ל כפוף להחלטות הדרג המדיני ויידע לבצע משימות שהדרג המדיני יטיל עליו, לא בטוח שמשימה כמו סגירת כבישים עומדת על הפרק. אם יוחלט עליו בדרג המדיני, כל פעולה שהדרג ימליץ עליה נוכל לעשות”.

במהלך השיחה הוא מתקשה לענות על השאלה, האם הכוח השיב בירי על היריות של המחבל.

כשנשאל איך הגיעו מודיעינית אל המחבל שביצע את הפיגוע בברקן, הוא מסרב להשיב. “הפעולה בוצעה כראוי”, הוא אומר.

בקשר לפעילות בצפון, אמר: “אנחנו יודעים ברמה גבוהה על המנהרות של חיזבאללה – ויצאנו למבצע. בינתיים פרסמנו שאיתרנו 3 מנהרות, אנחנו ממשיכים בעבודה, עבודה לא פשוטה, יש מערות, אדמה לא קלה לעבודה, לא כמו בעזה, ומזג אויר קשה, אבל נמשיך בפעולה עד להשלמת כלל המנהרות וטיפול בהם,  עד שלא ניתן יהיה להשתמש בהן שוב. ננטרל את כולם”.

לדבריו, “אנחנו באים עם הרבה מאד כוח.  מציע לא להתרשם מדברי הרהב של נסראללה. כלומר, אנשי ההסברה שלו. גם לא להתרגש מהסרטונים שהוא מציג. יש לנו המון ידע על הארגון. נסיר את האיום ממדינת ישראל”.

דובר צה”ל ציין עוד: “צה”ל פועל בחמש חזיתות פלוס אחת, כל הזמן. חזית לבנון – גם כשלא שומעים על זה; בחזית סוריה כנגד ההתבססות האיראנית, גם כשלא שומעים על זה, יש פעולות; זירת איו”ש כל הזמן וגם בשבועות האחרונים, בטחון שוטף גם בירדן וגם במצרים וגם ברצועת עזה, ובעיקר בתקופה האחרונה, כל יום שישי, מול הניסיונות לעבור את הגדר; וכן בטחון שוטף בים ובאוויר. והפלוס אחד – זה איראן. הצבא כל הזמן עוסק בזה. אבל ברוך ה’ הצבא חזק ואני רואה שהמשימות אמנם רבות, אבל יכולת העמידה בהם טובה”.

תא”ל רונן מנליס חתם את השיחה מתקווה: “מקווה שלא נדבר עוד לפני השבת, שזה אומר שלא יקרה משהו דרמטי…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות