“שוטרים תופרים תיקים למתלוננים נגדם”: שופט חשף תופעה שיטתית

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ לפתוח בחקירה נגד שוטרים שניסו לכאורה לשבש הליכים, ותיאמו עדויות נגד אזרח רק בגלל שהתלונן עליהם • הנציב אף רמז כי מדובר בתופעה שיטתית
חיים טוויל
א' טבת התשע"ט / 09.12.2018 16:42

נציב קבילות הציבור על התביעה, השופט דוד רוזן, פרסם היום (ראשון) דו”ח חמור במיוחד, בעקבות אירוע בו שוטרים תקפו אזרח, עצרו אותו שלא כחוק, וכשהגיש נגד תלונה למח”ש – תיאמו עדויות וניסו לתפור לו תיק כאילו הוא היה זה שתקף אותם.

השופט בדימוס אף המליץ לפרקליט המדינה, שי ניצן, להורות למח”ש לפתוח בחקירה נגד השוטרים, ועד אז להציב אותם בתפקיד שבו לא יבואו במגע עם אזרחים.

את התלונה הגיש לנציבות סנגורו של האזרח, בעקבות אירוע שהתרחש בשנת 2013.

האזרח הוכה ונעצר על ידי שוטרים, בעקבות חשד שהתברר בהמשך כחשד שגוי. לאחר שהוכה נחקר האזרח בתחנת המשטרה, אך החשד היחיד שהועלה נגדו באותו שלב היה ביצוע של עבירות רכוש. זמן מה לאחר החקירה הגיש האזרח תלונה למח”ש על האלימות שננקטה נגדו ונגד אמו – ואז הוא הוזמן לתחנת המשטרה, שם חקרו אותו בחשד לתקיפת שוטרים.

עבירת האלימות נגד השוטרים יוחסה לאזרח לראשונה כ-10 חודשים לאחר האירוע, ולאחר שהגיש תלונה נגד השוטרים למח”ש.

בהמשך, הוגש נגדו על ידי התביעה המשטרתית כתב אישום, ממנו הוא זוכה.

בפסק הדין בבית משפט השלום נקבע, כי מעצרו היה לא חוקי, וכי גרסתו עדיפה בעיני בית המשפט על גרסת השוטרים.

סנגורו של האזרח פנה למח”ש בדרישה לפתוח בחקירה נגד השוטרים שבדו את אירוע התקיפה. אולם, כ-7 חודשים אחר כך, קיבל הסנגור את תשובת מח”ש, לפיה אין מקום לפתוח בחקירה פלילית.

ערר שהוגש על החלטה זו, נדחה רק אחרי עוד שנה וחצי.

לאחר בירור התלונה על כלל מרכיביה, קבע הנציב, כי התלונה מוצדקת, הן בכל הקשור לעיכוב הבלתי סביר והחמור אשר נפל באופן טיפולה של מח”ש בערר על ההחלטה לסגירת התיק, והן בכל הקשור להתנהגות השוטרים.

בסיום החלטתו קובע הנציב רוזן: “הדעת אינה סובלת, כי שוטרים שסרחו, לכאורה, ימשיכו בעבודתם ו’עולם כמנהגו נוהג’, וכחלק מכך גם ימשיכו לבוא במגע יומיומי עם אזרחים. לא יעלה על הדעת, שדברים חמורים וקשים אלה של בית משפט, יוותרו במקומם כאבן שאין לה הופכין”.

השופט בדימוס רוזן אף רמז כי לא מדובר במקרה יחיד. “קביעה קשה זו של בית המשפט מתיישבת עם הדעה הרווחת בקרב סניגורים, ולא רק בקרבם, כי תדירות, במקום בו אזרח מתלונן על תקיפת שוטרים, תלונה זו לא תיוותר לבדה.

“בתגובה לתלונתו ייחקר המתלונן בתקיפת שוטרים, ובסיומה של חקירה, יואשם לעתים המתלונן בתקיפתם בבית המשפט”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות