במבצע חשאי ומאובטח: כתבי יד נדירים של הרמב”ם הועברו לישראל

נתן פרל
|
כ"ז כסלו התשע"ט / 05.12.2018 14:41
כתבי יד נדירים של הרמב”ם – ובהם שני כרכים מתוך ‘פירוש המשנה’ בכתב ידו המקורי – שנאספו מרחבי העולם, הועברו לישראל תחת מעטה חשאיות • בין הפריטים שהגיעו ישנה גם חתימתו האישית של הרמב”ם בכתב ידו

כתבי יד נדירים של הרמב”ם שנאספו מרחבי העולם, הועברו בחשאיות לישראל ויוצגו בתערוכה במוזיאון ישראל. כך פרסם הבוקר (רביעי) ‘ידיעות אחרונות’.

על פי הדיווח, כתבי היד – שחלק מהם בכתב ידו המקורי של הרמב”ם – הושאלו למוזיאון ישראל ממוסדות חשובים ברחבי העולם ובהם הספרייה הבריטית בלונדון; מוזיאון מטרופוליטן לאמנות בניו־יורק; הספרייה האפוסטולית של הוותיקן; הספרייה הלאומית של צרפת, אוניברסיטת אוקספורד באנגליה ועוד.

כתבי היד הועברו לישראל בטיסות שונות, ותחת מעטה חשאיות ואבטחה כבדה, מחשש שיהיה מי שינסה לשדוד את המוצגים הנדירים ויקרי הערך.

בין כתבי היד שיוצגו בתערוכה: שני כרכים מתוך ‘פירוש המשנה’, בכתב ידו המקורי של רמב”ם, אותם כתב בתקופת שהותו במצרים; עותקים מאוירים של ‘משנה תורה’ – שהועתק כנראה בספרד או בפרובנס במאה ה־14, שם הוסיפו לו את האיורים, ושל ה’מורה נבוכים’; תרגומים ללטינית של כתבי הרמב”ם מראשית תקופת הדפוס, וכן מסמכים המתארים את חגיגת 800 שנה להולדתו.

בין הפריטים שהגיעו ישנה גם חתימתו האישית של הרמב”ם בכתב ידו.

כתבי היד הנדירים נסרקו על ידי הספרייה הלאומית, והם יישמרו בארכיון הדיגיטלי שלה.