רוצים? צלחת ההבדלה של האומן וסידור של חייל בצבא הוד מלכותה

בית המכירות CollecTodo מציג: צלחת הבדלה נפלאה בעבודת יודאיקה שנעשתה על ידי אומנים מעטים יחסית בגרמניה בשנות העשרים • סידור תפילה ל"מלח והחיל היהודי" בהוצאת צבא הוד מלכותה משנת 1940 • וגם כרזה של ג'
שלמה בן חיים
כ' כסלו התשע"ט / 28.11.2018 19:32

במכירה הפומבית שתיערך מחר (חמישי) בבית המכירות CollecTodo, מוצעים למכירה פריטים רבים בתחום היודאיקה.

כך גם ניתן למצוא שם פריטי אמנות, תכשיטים, מטבעות זהב מישראל והעולם, מטבעות ומדליות כסף.  כמו כן מוצעים סמלים, שטרות ומסמכים (מכתבים, גלויות, מפות, אגרות, תעודות, חוברות וכרזות). כלי כסף, פרטי יודאיקה, שעונים, סקיצות ועיצובים גרפים למוצרים ויצור, קלפי אספנות, פריטי טקסטיל מקומי “רקמה” ו “משכית”, עבודות יד אתניות, רקמה ולבוש מסורתי, קרמיקה ישראלית וחפצים מיוחדים.

הנה למשל כמה פריטים מיוחדים:

“המבדיל”: צלחת הבדלה נפלאה בעבודת יודאיקה שנעשתה על ידי אומנים מעטים יחסית בגרמניה בשנות העשרים. אחד מהם היה אדם בשם H. Schwed – ה. שווד. כל העבודות שלו הן צלחות עם קישוט חרוט. הם ידועים במספר דפוסים וגדלים.

הפריט הנוכחי נושא את הכיתוב מתהילים ״מצוות ה’ ברה מאירת עיניים” וכן את הברכות היהודיות ביידיש שנהוג לברך במוצאי שבת “גוט וואך” וכן “גוט יאהר “. בעברית: שבוע טוב ושנה טובה. ישם גם ניקוד וחתימת אמן.

האומן היינריך שווד נולד בשנת 1880 ברייכמן. הוא עבד במינכן והיה בעל חנות של שילוט ועבודות מתכת אחרות שנקראו “היינריך שווד שילדר- מטלקונסט”.

שווד פיתח סדרה של לוחות מוטיב יהודיים בסביבות 1924. הוא הפיק דגמים שונים באמצעות טכניקת החומצה. המתוארכים כמעט כולם מ 1924 או 1925. הוא היגר לבסוף לבואנוס איירס בשנת 1938 ונפטר שם בשנת 1962.

מכירה

“כי תצא למלחמה”: וישנו גם פריט היסטורי מרגש במיוחד: סידור תפילה ל”מלח והחיל היהודי” בהוצאת צבא הוד מלכותה משנת 1940 חתום בחותמת RABBI DAYAN M. GOLLOP, B.A SENIOR JEWISH CHAPLAIN TO H,M, FORCES.

היו לא מעט חיילים יהודיים בצבא הבריטי והיו להם רבנים מטעם הצבא. הם דאגו לסידורי תפילה, אוכל כשר וחפצי יודאיקה. למשל ספרי סליחות, מחזורים, שופר, ארבעת המינים, מצות בפסח ועוד.

יש להניח שהפריט הזה היה בשימוש תמידי של החייל בזמן אימונים ובעת הקרב.

מכירה

בוחרים ברבנים: פריט נוסף שמוצע למכירה באווירת הימים האלו של הבחירות המקומיות הסוערות והפילוג בתוך המחנה החרדי הוא כרזה עם עשרות תמונות של רבנים.

נכתב עליה בגדול “והיו עיניך רואות את מוריך” וגם “בדרכם נמשיך ולאורם נלך לביצור התורה בארץ ישראל”.

מדובר על מפלגת “יהדות התורה – אגודת ישראל” שכבר אז כמו היום עשתה שימוש בתמונות רבנים ידועים כדי לגרום לאנשים להזדהות עם המפלגה ולהצביע.

הרבנים נועדו ליצור “דעת תורה” ובימים ההם הלכו אגודת ישראל ודגל התורה כמפלגה אחת, עם הסכם נציגים.

היום התמונה (שבכרזה) השתנתה: הפיצול החרדי בחודשים האחרונים שמתבטא בערכים, רבנים ודעות אחרות. לכן הפריט הזה מאפשר הצצה נוסטלגית אל הימים הסוערים ההם.

מכירה

צילום: CollecTodo
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות