קמפיין ‘השחרה’ I שקד: “שיתביישו. הם לא מבינים עם מי יש להם עסק”

שרת המשפטים אמרה ב-103FM כי מתנהל נגדה קמפיין השחרה על רקע המאמץ להסגרתה של מלכה לייפר, המואשמת בעבירות חמורות נגד תלמידות שלה באוסטרליה • "מי שמממן את הקמפיין נגדי צריך להתבייש, הם לא מבינים עם מי יש להם עסק"
חרדים 10
כ' כסלו התשע"ט / 28.11.2018 11:41

שרת המשפטים, איילת שקד  שוחחה הבוקר (רביעי) עם אילה חסון ב-103fm ולראשונה הגיבה לקמפיין ההשחרה נגדה בפרשת הסגרת מלכה לייפר לממשלת אוסטרליה.

בהמשך תקפה את השר משה כחלון על ניסיונותיו להפיל את הממשלה, ביקרה את אלו שמנסים להשחיר את שמו של צ’יקו אדרי לאחר שהוחלט למנות אותו לתפקיד המפכ”ל הבא, ואף התייחסה לשאלה האם היא שוקלת להתמודד לראשות הממשלה.

בוקר טוב שרת המשפטים איילת שקד. קמתי הבוקר וגיליתי שמתנהל נגדך קמפיין השחרה. על מה ולמה?

“כן. ראיתי את זה כמוך, זה דבר מחריד בעיני. הסיפור הוא כזה: אישה בשם מלכה לייפר נאשמת באוסטרליה בעבירות בתלמידות שלה. פגשתי את אותן התלמידות שהן כבר נשים צעירות שהגיעו לישראל על מנת לבקש שמלכה תוסגר לאוסטרליה.

“בשנת 2014 שרת המשפטים ציפי לבני פתחה בהליך ההסגרה ובשלוש השנים האחרונות אני מנסה לקדם את ההליך הזה. תהליכי הסגרה הם הליכים ארוכים במסגרתם בית המשפט צריך לקבוע שאותו אדם הוא בר הסגרה. מלכה טענה על בעיות פסיכיאטריות ושהיא לא כשירה להסגרה אך אנחנו עומדים על כך שההליך ימשיך.

“כנראה שעומדים מאחוריה אנשים עם ממון רב שמנסים להפעיל עליי לחץ פסול כדי למנוע את הסגרתה”.

יש הסכמי הסגרה בין אוסטרליה לישראל?

“כן. גורמים דיפלומטיים רבי מעלה מפעילים לחץ להסגיר אותה. זה דבר שהוא מאוד חשוב לממשלת אוסטרליה ולקהילה היהודית שם. נפגשתי עם השגריר ונציגים של הקהילה היהודית האוסטרלית והבהרתי שאם בית המשפט יחליט שהיא אכן ברת הסגרה אני אחתום ואאשר את התהליך”.

מי מנהל את הקמפיין נגדך?

“אינני יודעת. קיבלתי שאילתא מ’ידיעות אחרונות’ בנושא והייתי בהלם על הניסיון להפעיל לחץ פסול על שר כדי שיקבל החלטה בניגוד למצפון שלו. אני חושבת שמי שמממן את הקמפיין צריך להתבייש. הם לא מבינים עם מי יש להם עסק. זה לא ישפיע עליי”.

להערכתך, מי עומד מאחורי הקמפיין?

“אין לי מושג”.

אנחנו נחשפים למהלך פומבי כאשר כתבות, אמירות וטוקבקים מתפרסמים וכולם ממומנים. יש כאן ניסיון השחרה.

“נכון. למזלי חשפו את זה לפני שזה פורסם אך בהחלט כן”.

ייתכן שזה קשור לגורם פוליטי?

“אני חושבת שזה קשור לפרשת לייפר”.

כמה ימים חלפו מאז אותו ה’פליק-פלק’ שאת ובנט עשיתם? את שלמה עם המהלך בדיעבד?

“כן. לקחנו את ההחלטות במהלך הזה יחד. אני חושבת שהיה נכון לדרוש את תיק הביטחון, נכון שיהיה שר ביטחון במשרה ומלאה ואני גם חושבת השר בנט מתאים לתפקיד. כשזה לא צלח אני חושבת שלקחנו את ההחלטה הנכונה כדי לאפשר לממשלה להמשיך. אמרנו שיהיה מאוד קשה לנהל ממשלת 61 אך אם זה מה שראש הממשלה רוצה – אנחנו נתגייס לעזור. בשבועות הקרובים נראה איך צולחים את זה ונתייצב”.

להערכתך כחלון ינסה להפיל את הממשלה?

“מה שכחלון עושה הוא דבר חמור כי הוא פורם משמעת קואליציונית. אי אפשר לקיים ממשלה ללא משמעת קואליציונית. כשחוקים עוברים בוועדת שרים ובקריאה ראשונה כמו חוק התרבות של רגב או חוק היועמ”שים שלי, אי אפשר להתנער מהם באמצע החקיקה. הם יכלו להגיש אזהרה ולהתנגד אך הם תמכו בחוקים בקריאה ראשונה ואין סיבה שיחבלו בחוקים הללו בקריאה שנייה ושלישית. זה דבר לא חדש. אנחנו מנסים למשוך את הממשלה ימינה בעוד שמפלגת כולנו מנסה למשוך את הממשלה שמאלה. זאת משיכת חבל שקורית כל הזמן”.

נלך לבחירות בסופו של דבר. מה דעתך על המהלך שעשה המפכ”ל הפורש בנוגע למינוי של צ’יקו אדרי?

“אני חושבת שכל התופעה הזו, כשיש מועמד חדש ומנסים ישר לקושש כל מיני מקרים מהעבר עליו כדי לנסות להשפיע על סיכוייו להיבחר, היא דבר שלא צריך להיעשות. השר ארדן עשה החלטה נכונה וצ’יקו אדרי ראוי לתפקיד. אני מאוד מקווה שבקרוב הוועדה תאשר אותו והסיפור יהיה מאחורינו”.

את מעריכה שהוא יאושר?

“אני מקווה שכן ומעריכה שכן”.

בכל זאת מילה על ההתנהלות של המפכ”ל הקודם בנושא?

“אני חושבת שזה לא נכון לאסוף כל מיני שמועות ורכילויות על אנשים כאלה ואחרים ולהכניס אותם להכניס אותם להליך המינוי. הליכי המינוי הפכו בשנים האחרונות ליותר מורכבות, כל מילה שאדם אמר בעבר הרחוק משפיעה”.

אז תשקלי מילים. יום אחד אולי תהיי מועמדת. את שוקלת מועמדות לראשות הממשלה יום אחד?

“זה לא נמצא כרגע על הפרק. אני מאוד אוהבת את תפקידי היום ואני מקווה שאקבל מספיק מנדטים כדי להמשיך לשרת כשרת המשפטים בממשלה הבאה”.

אביעד גליקמן פרסם אתמול שיש המלצות של ליאת בן ארי על חקירת תיק 2000 על נתניהו ונוני מוזס. מהי ההתייחסות שלך?

“שמעתי את הדברים כמוך מפי אביעד גליקמן ואני לא רוצה להתייחס לזה. זה הליך שנמצא בהליכי החלטה במשרד שלי”.

לדעתך יש בסיס לטענת נתניהו על יחסי פוליטיקאי-תקשורת? 

“אני לא רוצה להיכנס לפרטים הספציפיים. כל הפוליטיקאים עובדים עם עיתונאים ומקבלים בתמורה סיקור כזה או אחר. כשפוליטיקאי נותן לעיתונאי ידיעה טובה הרבה פעמים נותנים לו כיסוי כזה או אחר”.

מה דעתך לגבי האירוע בבורסה ליהלומים ומותה של מזי הדדי ז”ל?

“זה אירוע קשה מאוד ואני רואה שעולים סביבו המון סימני שאלה. אני מקווה שיחקרו וידעו מה קרה שם. השר ארדן ואני הודענו שנקים ועדה שתבדוק את כל נושא מעצרי הימים. הרבה מאוד אנשים נורמטיביים נקראים למעצרים, בעיקר במקרים של צווארון לבן, וביום אחד עולמם חרב עליהם. פעמים רבות הם אנשים שחפים מפשע והתיק נסגר מחוסר אשמה או חוסר ראיות”.

את טוענת שיש יד קלה על ההדק בסוגיית המעצרים?

“בהחלט כן. צריך לבדוק את זה. מעצרי הימים צריכים להיות על פי החוק, או כדי למנוע שיבוש הליכי חקירה או כדי לעצור אדם מסוכן ולא כדי להפעיל לחץ על נחקרים או בני משפחתם. דיברתי עם אנשים שמעצר של 24 שעות הרס להם את החיים, גרם להם למחלות ולאיבוד מקום עבודתם. נבדוק את הנושא הזה לעומק. דיברנו עם הנשיאה בדימוס של בית משפט השלום, השופטת שולי דותן, והיא תרכז את הנושא. אני מקווה שנוכל לשפר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות