“אני חי, ניצחתי!”: הנאום המרגש שנשא הפצוע בפני המחבל שדקר אותו

ביהמ"ש הצבאי בשומרון גזר 17.5 שנות מאסר ופיצויים על סך 30 אלף שקל, על מחבל שביצע פיגוע דקירה לפני 3 שנים • פצוע הפיגוע נאם בפני בית המשפט ופנה למחבל: "יצאת אפס, פחדן, ברחת כמו שפן"
חיים טוויל
כ' כסלו התשע"ט / 28.11.2018 10:57

בית המשפט הצבאי בשומרון, גזר ביום שני 17.5 שנות מאסר ותשלום פיצויים על סך 30 אלף שקלים על המחבל תאמר שוכת אחמד חדיר, אשר ביצע פיגוע דקירה בצומת אריאל לפני כשלוש שנים.

בפיגוע נפצע בגופו ובפניו אהד הרץ, שעמד בטרמפיאדה במקום.

את העונש הטילו שופטי בימ”ש הצבאי – אב”ד סא”ל אבישג אגמי מרדכי, השופט סא”ל סמזר שגוג והשופטת סא”ל ורד אורנשטיין, במסגרת הסדר טיעון שנחתם בין המחבל לפרקליטות הצבאית.

בדיון הטיעונים לעונש שהתקיים לפני כ-10 ימים, בחר הרץ, אשר סובל מנכות בעקבות הפיגוע, לשאת דברים בפני בית המשפט ומול המחבל.

בנאומו תיאר הרץ את בחירת המחבל לבצע את הפיגוע באמצעות סכין, “שאת ההשלכות אתה יכול לראות מיד, שתוכל לראות את האדם מתבוסס בדמו, שתוכל לשמוע את הצעקות, להסתכל בעיניים, להכאיב. אני לא בטוח שחיות פרא מסוגלות לאכזריות שכזו”.

הרץ פנה באופן אישי למחבל: “פצעת אותי בינוני עד קשה, אושפזתי בבית חולים ונשארתי נכה לכל החיים. אבל הסיפור לא נגמר כאן, הוא רק מתחיל – מאז שניסית להוריד אותי אני רק עולה. באותו היום שדקרת אותי חזרתי מדייט ראשון עם בחורה, שהיום היא אשתי. נולד לנו בן. יש לנו בית, הספקתי להתחיל ולסיים תואר שני, אני עובד בחינוך ומחנך נערים לאהבה וחמלה, בדיוק ההפך ממה שאתה מייצג”.

הרץ הדגיש כלפי המחבל: “אתה רצית להרוס, לזרוע חורבן, לראות דם, להרגיש גבר עם עצמך, ובסוף-הפסדת בקרב. יצאת אפס, פחדן, ברחת כמו שפן בתום המאבק בינינו. במקום להרוס עזרת לבנות. במקום להרוג נתת לי הזדמנות לבנות את החיים מחדש. נכה, אבל חי ומאושר יותר מאי פעם”.

הרץ סיים את נאומו באמירה: “אני חלק מעם ישראל, עם הנצח. השאיפה שלי היא לתקן את העולם, בדיוק הפוך ממה שאתה מייצג – את הרצח, האכזריות, השנאה והרוע. אני ניצחתי אותך! אני חי, אני פועל! עם ישראל חי!”.

הפיגוע אירע, כאמור, לפני כשלוש שנים, כאשר הרץ, לוחם בצנחנים אשר לחם במבצע צוק איתן, עמד בטרמפיאדה בצומת אריאל.

לפי כתב האישום, באותו יום החליט המחבל לבצע פיגוע דקירה “בכוונה לגרום למותו של אזרח ישראלי באמצעות סכין בעלת להב שאורכה 11 סנטימטרים”. המחבל החביא את הסכין בבגדיו, והתקדם לצומת אריאל, שם הבחין בהרץ והחליט לדקור אותו למוות.

בכתב האישום תואר כי המחבל הפיל את הרץ לארץ והחל לדקור אותו, חרף זעקותיו של אהד וניסיונותיו להגן על עצמו.

עוד נכתב, כי לאחר שהמחבל ראה שהרץ מנסה לקום על רגליו ולהיחלץ, החל להימלט מהמקום. הרץ הובל לבית החולים כשהוא סובל מדקירות בפלג גופו העליון, פגיעה בשורש כף יד ימין ופציעות בפנים. לפי כתב האישום “במעשיו האמורים ניסה הנאשם לגרום למותו בכוונה של אהד”.

עו”ד חיים בלייכר מארגון ‘חונננו’ שמלווה את הרץ: “בפסק הדין של 17.5 שנים בפועל בנוסף לפיצוי 30,000 ש”ח עבור נפגע האיבה שכבר שולם בפועל לבית המשפט, יש מסר חשוב של ענישה מוגברת לצד תשלום שמבוצע בפועל על ידי המחבל עבור הנפגע. בכך המחבל שמטרתו הייתה לרצוח את הנפגע בשל היותו יהודי לא רק שלא השיג את מטרתו, אלא נאלץ לשלם מכספו.

“תוצאות אלו הן בזכות המעורבות של נפגעי האיבה והדרישה שלא יינתנו עונשים מופחתים למחבלים גם במסגרת עסקאות טיעון. אנו מברכים על פסק הדין ומודים לתובעים הצבאיים על פעולתם. אנו עדיין בתחילת הדרך ונמשיך לפעול יחד עם נפגעי האיבה, שליחי הציבור, להעלאת רף הענישה עד למצב שמחבל שניסה לרצוח יהודי לא יזכה לראות אור השמש כלל” הוסיף בלייכר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות