הגר”ד לנדו: ‘בסאמאר לא יודעים ללמוד. הפלג משקר כדי לשלוט’

בשיחה עם חסיד סאטמר, תקף ראש ישיבת סלבודקה: "כל הסאטמרים מחללי שבת בשוגג, בגלל שאין להם לומדים" • "בסאמאר יודעים בכלל מה זה ריבית? לא מתביישים? איך יש להם בכלל זכות דיבור על לומדי התורה בארץ?" • "מה אתם חושבים, אידישקייט זה ניגונים ואחר כך לנסוע לשווייץ לטייל?" • על הפלג: "כל העצניקיות זו קנאה בשלטון הציונים'" • על ההקדמה בחומש של 'עוז והדר': "מלאה מינות ומושפעת ממדענים ואפיקורסים"
יוסף גרינבוים
כ' כסלו התשע"ט / 28.11.2018 12:29

הגאון רבי דוב לנדו, ראש ישיבת סלבודקה, תוקף בחריפות את אנשי ‘הפלג הירושלמי’, סבור כי חסידי סאטמר אינם יודעים ללמוד, ומאשים כי כל ההקדמה בחומש שיצא לאור בהוצאת ‘עוז והדר’, “מלאה דברי מינות ומושפעת מהמדענים והאפיקורסים”.

הדברים החריפים נאמרו במהלך שיחה עם חסיד סאטמר מלונדון, שהגיע אל בית ראש הישיבה במוצאי שבת, כדי לשוחח עמו על “גזירת חוק הגיוס”.

אתר חרדים 10 מגיש את עקרי הדברים, כפי שנרשמו על ידי אחד הנוכחים.

“הכל שקרים שהעצניקים המציאו… כל עניין העצניקיות הוא קנאה בשלטון של הציונים, ורצון לשלוט על הציבור שלנו. ובשם זה הם משקרים שקרים, של גזירות ואתם קונים את ה’לוקש’ הזה.

“כל השנים אנחנו יודעים שיש מדינת שמד והנידון הוא איך להתנהל מול החילוניות. לר’ יואליש (- האדמו”ר מסאטמר) הייתה שיטה בזה, יהודי גדול, אבל אנחנו הולכים כל השנים לפי דעת החזון איש איך להתנהל עם החילונים. לחזון איש הייתה שיטה ברורה בזה וכל השנים עושים לפי מה שהוא פסק”.

הגר”ד הוסיף ואמר: “אצלי בבית מסתובבים תלמידי חכמים מכל העדות וכולם מתקבלים בסבר פנים יפות. להכל יש אצלי מקום, חוץ משקרנים. שקרנים! אין להם מקום. שקרנים האבץ נישט קין פלאץ!”

בשלב זה התייחס ראש הישיבה לשמירת שבת ואמר: “וכי שבת זה ‘לכה דודי’ וללבוש בעקעשע’ס? שבת זה ל”ט מלאכות עם כל הפרטים, וכל הדקדוקים, שבת זה כרת וסקילה. אז בעניינים חמורים כאלו סומכים על כל איזה מקל שמוצאים, זה נקרא שמירת שבת? כל היהודים הסאטמרים מחללי שבת בשוגג, בגלל שאין להם לומדים, שלומדים בעיון, ואינם זוכים לדעת את שמירת ההלכה בדקדוק.

“מה אתם חושבים, שאידישקייט זה ניגונים ואחר כך לנסוע לשווייץ לטייל? אידשקייט זה מסירות נפש, ורק כאן בארץ ישראל לומדים ומקיימים מצוות מתוך מסירות נפש”.

הגר”ד הוסיף ותקף: “האברכים שיושבים ולומדים פה, הם מצילים את כל העולם מאיסורי ריבית חמורים, והכל מתוך העיון והעמל התורה של הלימוד. האם בסאמאר יודעים בכלל מה זה ריבית, הם יודעים מה זה שולחן ערוך עם כל הפרטים? הם לא מתביישים? איך יש להם בכלל זכות דיבור על לומדי התורה בארץ ישראל?”

סאטמר
האדמו”ר מהר”י מסאטמר. צילום: Yaakov Naumi/Flash90

בהמשך הראה ראש הישיבה לאורח חומש בהוצאת ‘עוז והדר’, ואמר כי כל ההקדמה “מלאה דברי מינות ומושפעת מהמדענים והאפיקורסים”.

לצד ההקדמה בספר רשם ראש הישיבה הערות, הראה לאורח את הערותיו – ואמר לו: “הוא משלכם לא? תראה איך שהוא כותב על גדולי הראשונים, שהיו מלאים בדבקות בבורא יתברך, הוא כותב כמו אדם חילוני ואפיקורס”.

הוא הוסיף ואמר: “בכל הקבצים התורניים של החסידים, כולם כותבים כמו מזרוחניקים”, והביא דוגמאות מקבצי עץ חיים באבוב.  ראש הישיבה ציין כי גם בעיתון ‘דער איד’ יש מלא ציונות.

ראש הישיבה אמר עוד, כי בשיחות שקיים עם אנשי ‘העדה’  כמו גם עם קנאים המשתייכים לסאטמר, הוא נוכח לראות שהם מוכנים לקבל שיש אדם גדול עם דעות לא בסדר, ו”אילו אצלנו אין דבר כזה. זה לא מתחלק. ממילא כל העדניקעס סעיז דאך אפאלשע קנאים. (-קנאים מזויפים).

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    במקום לתקוף את הראשונים
    28/11/2018 14:10
    משה
  1. במקום לתקוף את הראשונים הוא תוקף את עוז והדר שכתבו עליהם את האמת…
    אם כל הראשונים שכתבו עליהם בעוז והדר היו חיים בימינו, הוא היה אומר עליהם שהם כופרים

  2. קישקוש
    28/11/2018 17:46
    שפוי
  3. יש בסאטמער הרבה אברכים גאוני תורה ועמלי תורה לא פחות מהליטקוואקעס מיטן צלם אין הארץ

  4. שונא גדול של חסידים
    29/11/2018 07:17
    שפירא
  5. לא רק של סאטמר

  6. וואוו וואוו.. איזה דברין חריפים. הוא צודק ויש היום כאלה מכל החוגים
    02/12/2018 13:26
    צביאלי
  7. היום גם חסידים גם ליטאים וגם ספרדים וכמובן גם עציצים נגועים באהדה לציונות, צריך לדעת את שיטת החזו”א שהיא שצריך להצביע בבחירות כדי לקבל את המגיע לנו וזה לא אומר שאנחנו ציונים או מכירים בציונות וכמובן הציונות היא האוייבת שלנו אלא בחינת “ויגזול את החנית מיד המצרי”. לבין מה שהיום קורה בחלק מהציבור שמפרגן לציונות וזה בכל המגזרים.

  8. אנחנו עוד זוכרים אתו לפני 50 שנה
    04/12/2018 19:46
    חגי
  9. אומרים שהשמיץ וביזה את הרבי מגור הבית ישראל זיע”א בפני בחורים צעירים חסידי גור עפ”ל