ה’בור’ בת”א: מטרים ספורים מקניון עזריאלי הושקה עיר תת-קרקעית

יותר מעשור לאחר שהחלה: הושלמה בניית 'בור' המבצעים המתקדם בקריה - וצה"ל החל להפעיל אותו • בעוד כמה שבועות הוא ייחנך באופן רשמי • מה מותר לספר?
חרדים 10
כ' כסלו התשע"ט / 28.11.2018 01:12

רגע לפני כניסתו של אלוף אביב כוכבי ללשכת הרמטכ”ל: לאחר שנים של עיכובים, השלימו בצה”ל את בניית ‘מצודת ציון’, בור המבצעים החדש והחדיש של הצבא, שבו ימוקם מוצב הפיקוד העליון.

לפי החשיפה של לילך שובל ב’ישראל היום’, השבוע החל צה”ל לראשונה להפעיל את הבור החדש, ובעוד כמה שבועות הוא ייחנך באופן רשמי.

מ’מצודת ציון’, ה’בור’ החדש, עתיד הרמטכ”ל לנהל את המלחמות, המבצעים החשובים והפעולות הסודיות – וזאת באמצעות מערכות השליטה והבקרה המתקדמות ביותר.

מדובר ב’בור’ מודרני, חדיש, שריד וטכנולוגי מאוד, שמאפשר שליטה בכל פעילות צה”ל בגזרות השונות, בו יושבים בשגרה בעיקר אנשי אגף המבצעים, בדגש על חטיבת המבצעים בצה”ל.

לפי ‘ישראל היום’, בצה”ל קיוו להשלים את הבנייה עוד בעשור הקודם, אך בעיות תקציב וליקויים בתכנון הביאו לעצירת העבודות מספר פעמים.

לפני כמה שנים נעצרו העבודות בשל חוות דעת חיצונית של חברה אזרחית, שקבעה שהמבנה לא יעמוד בפני מתקפת טילים שעלולה להיות משוגרת לכיוונו במהלך מלחמה כדי לשתקו.

הבור הישן, הממוקם מתחת לבסיס הקריה בתל אביב, משמש את צה”ל משנת 1966.

מאז ועד למעבר לבור החדש שימש הבור הישן מרכז העצבים הביטחוני של ישראל, ובעת חירום ניהלו ממנו בכירי מערכת הביטחון את האירועים הביטחוניים. אבל תשתית הבור הישן היתה בעייתית מאוד בשנים האחרונות, ומדי פעם צצו תקלות במערכת האוורור שלו.

בבור החדש יש את מערכות השליטה והבקרה המתקדמות ביותר של צה”ל, וצפוי להתקיים בו גם ממשק בין־ארגוני ובין־זרועי חסר תקדים.

כך, למשל, בתוך חדר המלחמה המרכזי יש מקום קבוע לנציג של השב”כ, המוסד, אמ”ן, תקשוב, אט”ל, חיל האוויר, חיל הים ועוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מי הבועלים שבנו אותו?
    28/11/2018 07:21
    בכר חיים
  1. כמו הרבה מקומות ביטחוניים שנבנים על ידי בני דודינו הם יש מצב שגם בור זה נבנה על ידי בני דודינו. מה שמגוחך זה בהרבה מקומות עבור הישראלים דרגת הסיווג שלנו לא מספיקה אבל בני דודינו מכירים כל חור במבנים.