ח”כ אורי מקלב: 250 שקל קנס לנוסעים שלא שילמו? גם קנס נמוך מרתיע

בדיון על הקנות שיוטלו בתחבורה הציבורית, הציג מקלב דרישה לבצע שלושה תיקונים: יצירת הבדל ברור בין נוסע שעלה מבלי לשלם לבין נוסע שיש בידו כרטיס • קודם להחלת החוק לסיים את פריסת מכונות הטעינה ולאפשר טעינה באמצעות הטלפון • יצירת מנגנון עירור אמיתי על הקנסות
אריה ריבקינד
י"ט כסלו התשע"ט / 27.11.2018 21:23

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שלישי) בתיקון הצעת חוק פקודת התעבורה על פיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים.

מטרת הצעת החוק להסדיר את הפיקוח על תשלומי הנסיעה באוטובוס, והיא מבקשת להעלות את הקנס על נסיעה ללא תשלום באוטובוס מ-100 ל-250 שקל.

מדובר בסכום הגבוה כמעט פי 30 ממחיר כרטיס הנסיעה, וגבוה יותר מהקנס ברכבת הקלה בירושלים, שעומד על 180 שקל.

הצעת חוק זו מגיעה לאחר התחלת יישום רפורמת הרב קו גם בגוש דן, במהלכה לא תתאפשר הטענה אצל הנהג ותינתן האפשרות לעלות לאוטובוס מכל הדלתות.

בבקשה לייקור הקנס מסביר משרד התחבורה, כי עליית נוסעים לאוטובוסים מכמה דלתות ישימה רק אם הנוסעים רוכשים את כרטיס הנסיעה מראש ולא באוטובוס עצמו.

“אפשרות זו תורמת לבטיחות, שכן היא מאפשרת לנהג להתמקד בנהיגה. כמו כן היא תורמת לייעול מערך התחבורה הציבורית שכן היא מקצרת את הזמן הנדרש לעמידת האוטובוס בתחנה לשם העלאת הנוסעים”, מוסבר בהצעה.

עם זאת, אפשרות העלייה מכל הדלתות עלולה להגדיל את מספר האנשים הנמנעים מתשלום דמי הנסיעה, “בין בשגגה ובין במזיד”.

בקווים שבהם נהוג כבר לעלות מכל הדלתות, נמצא כי יש ריבוי מקרים של הימנעות מתשלום דמי נסיעה. תצפיות העלו שבירושלים מדובר בכ־9% מהנוסעים, בגוש דן בכ־5%, במטרונית בחיפה – בכ־ 14.5% ובקווי באר שבע – כ- 23% מהנוסעים.

בפלחי אוכלוסייה מסוימים, השיעורים גבוהים בהרבה.

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכלכלה הציג יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח”כ אורי מקלב מספר שינויים אשר מקובלים גם על ארגוני הנוסעים והורכבו בשיתופם.

מקלב הסביר, כי יש קודם להחלת החוק לסיים את פריסת מכונות הטעינה בצורה נרחבת ולאפשר גם הטענה במזומן ולא רק באמצעות כרטיסי אשראי; שנית יש לאפשר טעינה באמצעות שיחת הטלפון, דבר אשר יאפשר מענה לציבור המחזיק בטלפון ‘כשר’.

בנוסף אמר מקלב: הנושא העיקרי הינו יצירת מדתיות והבדל ברור בין נוסע אשר עלה לאוטובוס מבלי לשלם באופן מכוון לבין נוסע אשר קיים בידו כרטיס נסיעה, אך לא תקף את המכשיר. לדבריו,  יש לייצר מנגנון של ועדת ערר על הקנסות כך שנוסעים יוכלו לערר בצורה חיצונית על הקנסות.

במהלך הדיון ציינה מנכ”לית משרד התחבורה, כי כפי שפורסם בעבר, לבקשת מקלב תתאפשר בקרוב הטענת כרטיסי הרב קו גם באמצעות שיחת טלפון – דבר אשר יעזור רבות למחזיקי טלפון ‘כשר’.

ח”כ מקלב הסביר כי לא יעלה על הדעת שנותנים קנסות בזמן שהמערכת עדיין לא מתפקדת, ודרש שלא יחזור על עצמו מה שקרה בהשקת הרכבת הקלה – “כשלא היה סינכרון בין אגדת לרכבת הקלה ועל זה אנשים קיבלו דוחות, המערכת היום לא מוכנה, אין פריסה נרחבת, בשכונות אין היום כמעט איפה להטעין את הרב קו, במיוחד שהרבה מהמקומות מאפשרים רק כרטיסי אשראי ואוכלוסיות רבות לא מחזיקות כרטיסי אשראי”.

ח”כ מקלב הוסיף ואמר כי עצם הקנס הוא לא מדתי. “גם קנס נמוך הוא מרתיע, לא צריך קנס גבוהה פי שלושים. גם קנס פי עשרה ממחיר נסיעה ירתיע. יש ניגוד אינטרסים, כאשר החברות הן שנותנות  את הקנס והן אלו שגובות. יש לייצר ועדת ערר מסודרת.

“בנוסף נותנים קנס לא רק לאנשים שלא שילמו, אלא לאנשים שלא תיקפו על אף שיש בידם כרטיס נסיעה והקנס כולל בתוכו את מחיר הנסיעה, זאת למרות שיש בידי הנוסע כרטיס נסיעה כדין. זה לא מדתי ולא יכול להיות שיהיה אותו הדין לאדם המתחמק מהתשלום, ולאדם אשר אין לו כל סיבה להתחמק מהתשלום, כיון שיש בידו כרטיס נסיעה כמו חופשי חודשי. המערכת נכשלה, היא מנותקת ומנוכרת, אין סיבה שאדם שלא תיקף יעבור מערכת השפלה על ידי הפקחים”.

מקלב פנה לנציגי משרד התחבורה ותקף: “עשר שנים יש את הרב קו והוא רב מעללים עד אשר הגיעו למצב בו אנחנו נמצאים היום. מדוע לא ניתן היה להביא מערכת מושלמת ומתוקנת ואז לאפשר את הקנסות?!”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות