ביבי לנשיא צ’אד: נילחם יחד בטרור • ואיך זה קשור לטיסות לברזיל?

ראש הממשלה נתניהו נפגש עם נשיא צ'אד שהגיע לביקור ראשון בישראל • ישראל מקיימת מגעים לחימום היחסים עם כמה מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה, ובהן גם סודן
נתן פרל
י"ז כסלו התשע"ט / 25.11.2018 21:19

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צ’אד אידריס דבי שהגיע לביקור ראשון בישראל.

קודם למסיבת העיתונאים קיימו המנהיגים פגישה בארבע עיניים.

“ברוכים הבאים לישראל ולירושלים”, אמר נתניהו לדבי, ”זה הביקור הרשמי הראשון של הנשיא של צ’אד בישראל, זה בא אחרי הפסקה ארוכה ביחסים בינינו. צ’אד היא מדינה מאד חשובה באפריקה, ומאד חשובה לישראל, אנחנו לא הפסקנו את הקשר בינינו מעולם.

”אנחנו רוצים לשתף פעולה בלחימה בטרור. לתת לאנשים שלנו את מה שמגיע להם, מים, ביטחון, השיתוף פעולה בינינו יכול להניב. ישראל שיתפה פעולה עם מדינות אפריקה בעבר בנושא מים. עכשיו זה צומח ופורח שוב. בשנתיים האחרונות הייתי שלוש פעמים באפריקה, במזרח אפריקה, ובמערב אפריקה”.

ראש הממשלה הוסיף: ”אני מקווה גם להגיע למרכז אפריקה – אני זורק רמז גדול. אני מקווה להביא איתי חברות ישראליות גדולות וכל מה שאני חושב שיכול לשפר את החיים של האנשים באפריקה. אפריקה חוזרת לישראל וישראל חוזרת לאפריקה. אבל אני רוצה לברך אותך אדוני הנשיא על מנהיגותך”.

נשיא צ’אד אידריס דבי אמר במסיבת העיתונאים: ”זה ביקור היסטורי גם עבור צ’אד וגם עבור ישראל והוא יאפשר לפתוח דף חדש ביחסים בינינו. הביקור הזה משקף את הכוונה שלנו להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה ובעקבות זה גם חידוש היחסים הדיפלומטיים.

“חידוש היחסים בינינו שאני אישית מאד רוצה בהם, זה לא דבר שיכול להעלים את הבעיה הפלסטינית. אני עצמי הצהרתי כבר לא פעם באו”ם שמדינתי מאד אוהדת ומייחלת להליך שלום בין ישראל לפלסטינים וההסכם הזה צריך לשקף את יוזמת השלום הערבית וגם הסכמים בין שתי הצדדים”.

בחדשות עשר דווח הערב, כי ישראל מקיימת מגעים לחימום היחסים עם כמה מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה, ובהן גם סודן.

בישראל מעריכים שביקור נשיא צ’אד בישראל יקדם משמעותית את חימום היחסים עם שכנותיה המוסלמיות מאלי וניז’ר.

במסגרת המאמצים שהתקיימו מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים בין ישראל לצ’אד התקיימה פגישה חשאית בניו יורק בסוף ספטמבר בין היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לבין שר החוץ של צ’אד מהאמט זין שריף.

פגישה זו סללה את הדרך להגעת משלחת ישראלית בכירה לצ’אד כמה ימים לאחר מכן.

פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות עשר, כי אחת המטרות מאחורי חימום היחסים עם צ’אד ועם שאר המדינות המוסלמיות במרכז אפריקה הוא לאפשר מעבר של טיסות בין ישראל לאמריקה הלטינית מעל אותן מדינות,  בשלב ראשון של חברות תעופה זרות.

הדבר עתיד לאפשר טיסות ישירות בין ישראל לברזיל שיהיו קצרות בלפחות ארבע שעות מאשר היום. אלא שלשם כך יהיה על חברות תעופה זרות לקבל גם אישור למעבר במרחב האווירי של סודאן בדרכן לישראל מדרום אמריקה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות