הקואליציה: נבקש עוד דחייה • לפיד: “לא ניכנע לסחטנות”

אחרי שהתברר שלפיד מחפש דרך לברוח מתמיכה בחוק הגיוס: ראשי סיעות הקואליציה החליטו לבקש מבג"ץ דחייה נוספת • הערכה: הסיכוי שבג"ץ ייענה לבקשה לא גבוהים • יאיר לפיד: 'אפשר להעביר השבוע את החוק. רק שנתניהו יבטיח בקולו שלא תהיה קומבינה על הכסף'
אריה ריבקינד
י"ז כסלו התשע"ט / 25.11.2018 16:31

על רקע חילוקי הדעות בקואליציה: ראשי סיעות הקואליציה שהתכנסו אחר הצהרים (ראשון) החליטו לבקש מבג”ץ דחייה נוספת כדי לחוקק את חוק הגיוס – שהיה אמור לעבור בהוראת בג”ץ, עד שבת הבאה – בקריאה שניה ושלישית.

חברי הכנסת משה גפני ואריה דרעי נעדרו מישיבת ראשי הסיעות.

כדי להעביר הצעת חוק כה נפיצה בקואליציה צרה של 61 ח”כים, החליט ראש הממשלה שלא לשנות את נוסח החוק שהוגש על ידי משרד הבטחון, כדי להבטיח תמיכתם של חברי סיעות יש עתיד וישראל ביתנו בהצבעה במליאה.

אולם, מצד שני נתניהו חשש כי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לא תסתפק בהתנגדות לחוק, אלא גם תורה לח”כי אגו”י לפרוש מהממשלה, מה שיוביל מיד להליכה לבחירות.

לכן, בסופו של דבר הוחלט לבקש דחייה נוספת מבג”ץ, כדי לנסות ולפתור סוגיה כה רגישה עם רוב דחוק.

במערכת הפוליטית מעריכים, כי הסיכויים שבג”ץ ייענה לבקשה אינם גבוהים. נזכיר, כי גם על בקשת הדחייה הקודמת העניק בג”ץ רק מחצית מהתקופה שהממשלה ביקשה.

ההחלטה על בקשת הדחייה התקבלה כאשר ברקע החל ח”כ יאיר לפיד להשמיע רמיזות כי יימנע מתמיכה בחוק, בניגוד למה שהבטיח בעבר. גם הימנעותם של הח”כים הערבים בהצבעה אינה מובטחת.

יו”ר סיעת יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, הגיב להחלטת ראשי הקואליציה לבקש מבג”ץ דחייה בחוק הגיוס.

“הסיבה היחידה שנתניהו הולך לבג״ץ שוב, היא כדי לשמור על הכסא שלו. אפשר להעביר השבוע את חוק הגיוס. כל מה שהוא צריך זה להבטיח בקולו שלא תהיה קומבינה על הכסף. אבל נתניהו נכנע לחרדים שוב ושוב. יש עתיד תמשיך להלחם לשיוויון בנטל ולא תיכנע לסחטנות החרדית”.

ח”כ איציק שמולי מהמחנה הציוני הגיב לבקשת הדחייה הנוספת של הממשלה מבג”צ בעניין חוק הגיוס: ”המתווה הנוכחי בחוק הגיוס הוא בדיחה רעה וגם אותו לא מסוגל נתניהו להעביר מול שותפיו החרדים, שדורשים כתב כניעה מוחלט על חשבון המשרתים. חברי הכנסת ההגונים שנותרו בליכוד ובכולנו צריכים לעצור את מכירת החיסול הזו של מודל צבא העם ושל החיילים”.

“החרדים אפילו לא פנו אלינו”

ח”כ ג’מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת אמר בצהרים, ברשת ב’, על חוק הגיוס והצבעת של הח”כים הערבים: “אנחנו בדרך כלל לא משתתפים בהצבעות כאלה, אבל יש כאן מצב פוליטי חדש. נשקול אם להצביע כדי להפיל את הממשלה. מקווה שנתניהו ישלם על דברים שעשה, ואני לא מתכוון לקמצנות. לא מעמידים לדין אדם על זה שהוא לא אוהב לשלם”.

הח”כ הערבי הוסיף: “החרדים אפילו לא פנו אלינו. היו בעבר מקרים שהם אמרו לנו – ‘נצביע נגד, אבל אוי ואבוי לכם אם גם אתם תתנגדו’, כי הם רצו שהחוק יעבור אבל גם להראות לציבור שלהם שהם נגדו”.

אמש פרסם יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, הודעה בה דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו שלא יהיו ”קומבינות”, כדבריו, סביב אישור חוק הגיוס בכנסת.

לפיד: “ממשלת נתניהו מצאה דרך חדשה להיכנע לחרדים, הם מבטיחים להם שהם ישלמו מתחת לשולחן בכל פעם שיופעלו הסנקציות הכלכליות כנגד משתמטים. אנשים שמשתמטים משירות, יקבלו כסף מהממשלה מתחת לשולחן”.

ח”כ אורי מקלב אמר בראיון לרשת ב’: “אני לא יודע על איזה דיל מדבר יאיר לפיד. זה לא רציני להגיד את זה, הוא רוצה להרוויח עוד כותרות בנושא הגיוס. לא היה ולא נברא”.

גם בקואליציה הכחישו את טענת לפיד, לפיו יו”ר הקואליציה דודי אמסלם התחייב בפני החרדים על נתיב עוקף סנקציות כלפי ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס.

לדברי גורמים בליכוד, זוהי המצאה של יש עתיד שמנסה להימנע מתמיכה בחוק הגיוס כפי שהתחייבה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות