אחרי 46 שנה: נשיא צ’אד בביקור היסטורי • רה”מ: פריצת דרך מדינית

נשיא הרפובליקה המוסלמית ממרכז אפריקה, אידריס דבי, ייפגש עם נתניהו ובכירים ישראלים: מדובר בפריצת דרך ביחסים בין המדינות
נתן פרל
י"ז כסלו התשע"ט / 25.11.2018 13:24

נשיא צ’אד, אידריס דבי איטנו, צפוי להגיע היום (ראשון) לביקור היסטורי בישראל – 46 שנה לאחר שהקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות נותקו.

ישראל ניהלה בשנים האחרונות מגעים אינטנסיביים עם צ’אד במטרה לחדש את היחסים בין המדינות, ולאחרונה הושגה פריצת דרך שאפשרה את הביקור.

ראש הממשלה יקיים פגישה בארבע עיניים עם נשיא צ’אד, ולאחר מכן ימסרו השניים הצהרות לתקשורת. בערב ייפגשו השניים בשנית במסגרת ארוחת ערב.

ראש הממשלה נתניהו אמר לקראת הביקור: “זוהי פריצת דרך מדינית נוספת. מדובר בביקור היסטורי וחשוב שמגיע על רקע המאמצים שהובלנו. אני מברך את נשיא צ’אד עם הגעתו לישראל”.

צ’אד היא רפובליקה נשיאותית השוכנת במרכז אפריקה, ואשר מרבית תושביה הם מוסלמים. בשנות ה-60 היא כוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל אך בראשית שנות ה-70 נותקו היחסים בין המדינות

במסגרת המגעים בין ישראל לצ’אד לכינון יחסים בין שתי המדינות, ביקר במדינה האפריקנית ב-2016 מנכ”ל משרד החוץ דאז דורי גולד.

בישראל ציפו אז כי היחסים בין שתי המדינות יחודשו לאחר הביקור, אך זה לא התרחש. בחודשים האחרונים התקיים ביקור רשמי של בכירים ישראלים בצ’אד.

ד”ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ”ל משרד החוץם נשיא צ’אד, אידריס דבי , אומר היום: “צ’אד היא מדינה חשובה מאוד באפריקה ובעלת חשיבות רבה ככוח חיובי ומייצב באזור”.

הוא הוסיף: “בעבר לצ’אד היו יחסים דיפלומטים עם ישראל והיא ניתקה אותם בשנת 1972. כאשר שאלתי את עוזרי הנשיא מדוע עשו כן? הם ענו בשל הלחץ הגדול מצדו של קדאפי – היום אין קדאפי ולכן ניתן להתקדם במערכת היחסים”.

מנכ”ל משרד החוץ מסביר כי חשיבותה של המדינה האפריקאית היא בכך שהיא נוהגת להשתתף בעזרה בכוחות שלום ביבשת ובעלת השפעה רבה במקומות רבים. כמו כן, הנשיא מוערך מאוד כמנהיג ברחבי אפריקה הן כמדינאי והן כמנהיג במדינתו.

“כשהסתכלנו על המפה וראינו את רצועת המדינות מגינאה ועד סודן, החלטנו לפעול באזור זה, באזור הסהרה ומדינות המגראב. לאחר שסיימנו את הפגישות עם ראש הממשלה יצאנו אל הבירה נ’גמנה, נסענו אל נווה מדבר, כ-40 ק”מ מהגבול ושם נועדנו עם הנשיא דבי איטנו ועם עוזרים במשך יום שלם לדיונים חשובים”, מספר ד”ר גולד על הביקור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות