ד”ש מבית המקדש הראשון • נדיר: נחשפה משקולת ‘בקע’ בת 3000 שנה

משקולת 'בקע' מימי בית המקדש הראשון, לפני 3000 שנה, נחשפה בסינון העפר בעמק צורים שבירושלים • באמצעות המשקולת נמדדה מחצית השקל • ומה ניתן ללמוד ממנה?
שלמה בן חיים
י"ג כסלו התשע"ט / 21.11.2018 10:06

משקולת אבן זעירה, עליה חרוטות בכתב עברי קדום האותיות ב’ ק’ ע’, נמצאה במהלך פעילות סינון עפר ארכיאולוגי המתקיימת בגן הלאומי עמק צורים בירושלים.

המשקולת, המתוארכת לימי בית המקדש הראשון, נמצאה בעפר ארכיאולוגי שמקורו ביסודות הכותל המערבי – צפונית לעיר דוד, למרגלות קשת רובינסון.

העפר הועבר משטח החפירה לאתר הסינון שבגן הלאומי עמק צורים, לצורך מיון קפדני – ובמהלך הסינון נחשפה המשקולת.

משקולת הבקע שימשה כמידת משקל שכנגדה ניתנה תרומת מחצית השקל על ידי עם ישראל לצורך תחזוקת המקדש ולצורכי מפקד, והיא מוזכרת בספר שמות ל”ח פסוק כ”ו: “בֶּקַע, לַגֻּלְגֹּלֶת, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ–לְכֹל הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, לְשֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים, וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים”.

הארכיאולוג אלי שוקרון, אשר ניהל את החפירה מטעם רשות העתיקות, מסביר: “כשהיו מביאים את מס מחצית השקל למקדש בתקופת הבית הראשון, לא היו מטבעות, אז השתמשו בבצעי כסף. כדי לדעת מה משקלם של בצעי הכסף, הניחו אותם על המאזניים, ובצד השני שמו את משקולת הבקע שהיא שוות ערך למחצית השקל – אותה נדרש כל אדם מגיל עשרים שנה ומעלה להביא למקדש”.

לדברי שוקרון, “משקולות בקע מימי הבית הראשון הן ממצא נדיר, אך המשקולת הזו נדירה אף יותר כי הכתובת המופיעה עליה, כתובה בכתב ראי והאותיות חרוטות משמאל לימין במקום מימין לשמאל. ניתן להסיק מכך שהאומן שחרט את הכתובת על המשקולת התמחה בכתיבת חותמות, שכן חותמות נכתבו תמיד בכתב ראי על מנת שלאחר הטבעתן, תופיע הכתובת בכתב רגיל”.

משקולת בקע

צילום: Yonatan Sindel/FLASH9

הוא הוסיף: “ככל הנראה, אומן ייצור החותמות התבלבל כאשר חרט את הכתובת על המשקולת בטעות בכתב ראי כפי שהיה רגיל ומהטעות הזו ניתן ללמוד על הכלל: האומנים שחרטו על משקולות בימי בית ראשון הם אותם אומנים שהתמחו בהכנת חותמות. התנ”ך, הממצא, קרוב למקדש שלמה, צפונית לעיר דוד, יסודות הכותל – הכל מתחבר”.

המשקולת תוצג לציבור הרחב במהלך ימי החנוכה באתר הסינון בעמק צורים.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נא לכתוב כמה המשקל בגרמים
    22/11/2018 00:14
    יהודי
  1. תודה