150 איש נוחתים עליך בפתאומיות. שליח חב”ד באתונה, איך התארגנת?

חמש שעות לפני כניסת השבת קיבל שליח חב"ד באתונה, הודעה מחברת אל על: צריך להכין שבת ל-150 איש • בשיחה מיוחדת עם חרדים 10 מספר הרב מנדי הנדל מה קרה מאותו רגע
נתן פרל
י' כסלו התשע"ט / 18.11.2018 16:08

טיסת 002 של ‘אל על’ שהמריאה ביום חמישי בערב מניו יורק לישראל, נאלצה לנחות – בשל התנהלותה הרשלנית של החברה –  כשעה לפני שבת, בנמל התעופה של אתונה.

איך מתארגנים לשבת בעיר כזו? מה התרחש במהלך השבת?

הנוסע  בן חפץ סיפר: “הגענו למלון. אחד מהנוסעים בשם הרב עקיבא כץ הודיע לנו שעלינו להתנהג בצורה מסודרת ולא להכביד על הפקידים. הוא גם הוסיף ואמר כי סודר עבורנו מקום להתפלל ושבית חב”ד המקומי הכין אוכל. זה עזר בלהפחית קצת את הלחץ. השעה הייתה ארבעים דקות לפני כניסת השבת.

לתפילת ‘קבלה שבת’ שהתקיימה במלון איחרתי מעט, אך כשהגעתי יכולתי לראות כמה יופי יש כאן. החדר היה מלא ב-60 או 70 גברים ובכ-10 נשים. כולם שרו. אחד מהרבנים ששהו על המטוס מישיבת ‘עטרת כוהנים’ הוביל את התפילה. היינו כל כך שמחים שהצלחנו לשמור שבת, והתפילה והשמחה הייתה בצורה גבוהה מאוד ומרוממת. אני חושב שרקדנו ארבע או חמש פעמים במהלך קבלת שבת ומעריב.

אחרי קבלת שבת הלכנו דרך המלון אל פינת האוכל, ואני יכול להגיד ב-100% שמה שראיתי בסעודת שבת היה הרבה מעבר לכל דבר שיכול הייתי רק לדמיין שיתרחש כאן.

רובו המוחלט של חדר האוכל היה שמור לארוחת השבת שלנו. השולחנות אורגנו יפה עם בקבוקי יין, מיץ ענבים ולחמניות. במקום הסלט ומבחר הבשרים היקרים של המלון, הונחו כעת צלחות של גפילטע פיש ושש או שבע קערות גדולות עם מגוון של סלטים, כאילו זה היה מתוכנן שבועות מראש. היו גם הרבה אופציות למנה עיקרית ומבחר רב של מנות.

הסעודה הייתה יפה וכולם שרו זמירות וניגונים והיו הרבה דברי תורה. החיות הייתה גדולה והשירה נמשכה זמן רב. התעוררתי כמה פעמים במהלך הלילה, בכל זאת הגענו מניו יורק… ובכל פעם שירדתי ללובי היו אנשים שלמדו יחד או שדיברו על הפרשה.

תפילת שחרית הייתה תפילה יפה נוספת, והיה מעניין לראות את תערובת הנוסחאות באולם.

לאחר התפילה הלכו כמה אנשים למטבח, כדי לעזור לרב מענדל ורעייתו נחמה הנדל – שלוחי חב”ד באתונה – להתכונן וסעודה.

היו גם שני שיעורים, אחד בעברית, ואחד באנגלית מאת אחד הרבנים.

אחרי השיעורים הלכנו לחדר האוכל, שבו כמו בלילה הקודם היו כמויות עצומות של אוכל טעים, קוגל, בשר נהדר עטוף בצק, בירה, מבחר גדול של סלטים. שלא כמו בלילה הקודם, שבו ישבו כולם ליד אנשים שהיו הקרובים להם ביותר, הישיבה ביום השבת כבר הייתה יותר מפוזרת. חסידים לצד ספרדים, כיפות סרוגות לצד כובעים שחורים… אני רק משתמש בתוויות האלה כדי שתוכלו לדמיין את המושבים, אבל לא היו תוויות בסדרה הזו כמובן, ישבנו באחדות אמתית”.

שלום לשליח חב”ד באתונה, הרב מנדי הנדל. רוצה לשמוע ממך על השבת שעברתם…איך מתארגנים, בתוך שעות ספורות, לארח 150 איש?

הרב הנדל: כן, בהחלט אתגר לא פשוט, זה עם הרבה סיעתא דשמיא והברכות של הרבי. הזעקנו את צוות המטבח של הבית חב”ד, פלוס תגבור. היו לנו גם עוד 130 איש מוזמנים בבית חב”ד עצמו, כך שממש לא היה פשוט.

עשינו חישוב מהיר מה יש מוכן ומה ניתן להכין במסגרת הזמן הקצר שהיה לנו, וברוך השם הכל היה מעולה.

• כל הנוסעים היו בבית המלון ליד שדה התעופה או שחלק היו בבית חב”ד?

המלון הוא במרחק של כ-45 דקות נסיעה מאיתנו. ארגננו במהירות גם ספר תורה וסידורים וחומשים.

הטיסה נחתה כשעה לפני שבת ולא היה זמן להגיע למרכז העיר, אז רוב הנוסעים היו במלון שנמצא בשדה התעופה עצמו, שנקרא ‘סופיטל’, והיתה קבוצה קטנה שלא נשאר להם מקום והיו ב’הולידי אין’, במרחק של 10 דקות נסיעה.

 כעת תסביר לי: אתה מקבל בשעה 11 בבוקר – 5 שעות לפני שבת – הודעה שנוחתים עליך, תרתי משמע, 150 איש. מה עושים מאותו רגע והלאה? מאיפה יש חלות לכזו כמות של אנשים? דגים?

היו 150 איש, ברוך ה’ שהיה לנו חלות מוכנות וחלק מהאוכל בהקפאה. לקחנו גם חלק מהאוכל שהיה עבור האורחים של הבית חב”ד, כי אנחנו תמיד מכינים יותר, כי יש אורחים של ‘הרגע האחרון’, ואז עשינו תוכנית עם השף מה אפשר להכין במסגרת הזמן המצומצם שהיה לנו, ומיד התחלנו לבשל, לחתוך, להכין וכו’.

• מי עוד היה במלון חוץ ממך וזוגתך כדי להכין ולארגן?

הייתי עם אשתי והבן הקטן שלנו בן 11, היו נוסעים שהתנדבו ועזרו לנו מאוד.

• ספר לי קצת על התגובות של האנשים, אחרי שגילו מה חב”ד הכינה להם: מה אמרו לך?

אנשים הופתעו מאוד לטובה, הם חששו שלא יהיה להם מה לאכול בשבת ושיהיו תקועים ללא אווירת שבת. בפועל היתה שבת מרוממת.

אנשים לא הפסיקו להודות לנו ולעובדה שאפשר לסמוך על חב”ד בכל מקום בעולם. היו שסיפרו על ההזדמנויות השונות ששליחי חב”ד עזרו להם. היה רב ליטאי – שאמר לי: שעכשיו יש לו הבנה והערכה לפעילות חב”ד בעולם ולא רק מבחינת האוכל אלא הדאגה לכל יהודי.

• זה נכון שתרמו לך מקווה במהלך השבת?

סיפרתי שאנחנו באמצע פרויקט של בניית מקווה ואמרו שיתארגנו לעזור לסיים את המקווה, והרב דוד דרלי ממוסדות ‘תפארת טבריה’ אמר שזו השגחה פרטית שאנחנו באתונה ושיתן סכום נכבד, וכן כל אחד התנדב כפי יכולתו ובעזרת ה’, עם העזרה המשמעותית הזאת, נוכל לברך על המוגמר.  אם מישהו רוצה להצטרף לפרוייקט ולעזור www.chabad.gr/mikvahcampaign

 מבין שכעת אתה חייב לחדש את כל מלאי האוכל בבית חב”ד…

כן, לגמרי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין על חב"ד בעולם
    18/11/2018 16:32
    יוסי
  1. אשריכם ישראל