כחלון הטיל וטו על מינוי בנט לשר הביטחון • הבחירות: במרס או מאי?

אריה ריבקינד
|
ז' כסלו התשע"ט / 15.11.2018 21:05
יו”ר כולנו מסרב לאפשרות שתיק הביטחון יופקד אצל מפלגת הבית היהודי • בנט ונתניהו ייפגשו מחר בבוקר • נתניהו מעדיף לדחות את הבחירות לחודש מאי

שר האוצר משה כחלון, הטיל וטו על מינויו של נפתלי בנט לשר הביטחון. לפי דיווח ב’החדשות’, יו”ר כולנו הבהיר כי לא יסכים לתת למפלגת הבית היהודי את תיק הביטחון, לאחר התפטרותו של אביגדור ליברמן.

ראש הממשלה והשר בנט אמורים להיפגש מחר (שישי) בשעות הבוקר, כדי לדון בדרישה של בנט לקבל את תיק הביטחון. אולם כעת, נוכח התנגדות השר כחלון, נראה שהחשיבות של הפגישה פחתה, מאחר ונתניהו ייאלץ ככל הנראה לסרב לדרישת בנט.

המשמעות היא שהכנסת תתפזר וייקבע מועד לבחירות שיוסכם על כלל ראשי המפלגות בקואליציה.

לפי הדיווח,  נתניהו אמנם לא שולל לחלוטין את האפשרות לתת לבנט את התיק, אך בשלב ראשון הוא ישמור בידיו את תיק הביטחון, ואולי בהמשך ימסור את תיק החוץ או הביטחון.

השאלה כעת היא – מתי ייערכו הבחירות?

כחלון מעוניין בבחירות כמה שיותר מוקדם, בין מרס למאי, עם עדיפות למרס. עם זאת, מאחר שהבחירות מתקיימות ביום שלישי בלבד, אין אופציות רבות למועד בחודש זה מאחר שאחד מימי השלישי במרס חל  בשבוע של חג הפורים.

לפי ‘החדשות’, נתניהו מעדיף בחירות במאי בגלל ההון הפוליטי שיום העצמאות, הנאומים הממלכתיים ויום הזיכרון, יכולים להעניק לו.

עם זאת, בשבוע העצמאות ובשבוע של האירוויזיון אי אפשר ללכת לבחירות וזה מותיר שתי אופציות בלבד במאי.

מוקדם יותר היום נפגש שר האוצר עם ראש הממשלה ואמר כי לדעתו במצב שנוצר יש לקבוע תאריך לבחירות. “במצב הנוכחי, הדבר הנכון ביותר עבור אזרחי ישראל וכלכלת ישראל הוא ללכת לבחירות מוקדם ככל הניתן”.

כחלון הבהיר כי הוא מוכן להוביל את המהלך בתיאום עם נציגי המפלגות‎.

גם יו״ר ש״ס, השר אריה דרעי, נפגש בצהריים עם ראש הממשלה, ואמר לו כי בעקבות הודעת שר האוצר, משה כחלון, כי יש ללכת לבחירות מהר ככל האפשר, צריך לתאם מועד בחירות מוסכם עם ראשי המפלגות.
השר דרעי הוסיף כי טובת המדינה מחייבת הליכה מוסכמת לבחירות.

אחר הצהרים  נאם השר נפתלי בנט בכנס של משרד החינוך ברמת גן והסביר מדוע החליט לדרוש את תיק הביטחון לאחר התפטרות שר הביטחון ליברמן.