סקר: אפקט ליברמן? הליכוד נחלש ל-29, ישראל ביתנו וש”ס מתחזקות

אריה ריבקינד
|
ו' כסלו התשע"ט / 14.11.2018 21:11
אז איך השפיעו האירועים האחרונים על מעמדו של נתניהו ועל תמונת המנדטים במערכת הפוליטית? • סקר מיוחד של ‘החדשות’ מציג חוסר שביעות רצון מהתנהלות נתניהו, ליברמן והרמטכ”ל • הליכוד יורד לראשונה מתחת ל-30 מנדטים וישראל ביתנו מתחזקת מעט • וכמה מנדטים מקבל בני גנץ?

מסקר שערכו עבור חברת ‘החדשות’ מנו גבע ומינה צמח ממכון המחקר ‘מדגם’ בשיתוף אייפנל בקרב 500 נשאלים עולה כי לראשונה מאז חודש מרס הליכוד מקבל פחות מ-30 מנדטים.

התוצאות מציגות קשר ישיר בין מצבו של נתניהו בסקרים למצב הביטחוני: בחודש מאי, כשנתניהו נהנה מתמיכה ציבורית אחרי התקיפות בצפון והעברת השגרירות לירושלים, הוא זינק ל-35 מנדטים. אז התחילו “צעדות השיבה” על הגדר בעזה וטרור העפיפונים, ולאט לאט מצבו נחלש.

המרואיינים בסקר נשאלו לאיזו מפלגה היו מצביעים אילו הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום: מהתוצאות עולה כי הליכוד היה מקבל 29 מנדטים, ירידה של מנדט אחד לעומת הסקר הקודם והמשך למגמת ההיחלשות בסקרים.

מפלגת יש עתיד זוכה על פי הסקר ב-18 מנדטים, הרשימה המשותַפת ב-12, המחנה הציוני ב-11 וגם הבית היהודי מקבלת 11 מנדטים.

מהנתונים עולה עוד, כי מפלגת כולנו משיגה 8 מנדטים, ישראל ביתנו מתחזקת ל-7, יהדות התורה מקבלת גם היא 7, ש”ס מתחזקת ל-6, מרצ משיגה 6 מנדטים, ומפלגתה של אורלי לוי אבקסיס זוכה ב-5 מנדטים.

בסקר הועלתה גם השאלה כיצד היו מצביעים הנשאלים אם מפלגה בראשות בני גנץ היתה מתמודדת בבחירות.

על פי הנתונים במצב כזה הליכוד זוכה ל-24 מנדטים, מפלגתו של בני גנץ ב-15, יש עתיד ב-13 והרשימה המשותפת מקבלת 12 מנדטים.

הבית היהודי – אם גנץ מתמודד – מקבלת 10 מנדטים, המחנה הציוני 8, גם כולנו זוכה ב-8 מנדטים בתרחיש כזה, ישראל ביתנו ב-7, יהדות התורה ב-7, ש”ס ב-6, מרצ ב-5 ומפלגתה של אורלי לוי אבקסיס מקבלת 5 מנדטים.

עוד עולה מהסקר כי שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) בוגי יעלון ממשיך להיות על גבול אחוז החסימה ומקבל 3.1% מהקולות. אחוז החסימה הנוכחי עומד על 3.25% מכלל הקולות בבחירות. עוד מגרדות את אחוז החסימה: עלה ירוק (1.9%) ומפלגת זהות (1.1%).

לגבי שביעות רצון הציבור מהתנהלות נתניהו בהסלמה האחרונה בעזה – רוב הציבור אינו מרוצה מתפקודו וניכרת פגיעה בדימוי הביטחוני שלו: 74% מהנשאלים אמרו שהם לא מרוצים מהתנהלותו לעומת 17% שהשיבו שהם בסך הכול מרוצים. 9% השיבו שהם לא יודעים.

מגמת התסכול בציבור נמשכת גם כשנשאלו לגבי שביעות הרצון מהתנהלות השר ליברמן והרמטכ”ל איזנקוט בסבב הלחימה האחרון:  69% השיבו שהם לא מרוצים מהתנהלותו של ליברמן, לעומת 19% שאמרו שהם מרוצים.

מבחינת איזנקוט התמונה מעט יותר חיובית עם 51% שהשיבו שהם לא מרוצים מהתנהלותו, לעומת 35% שהביעו שביעות רצון בתקפודו בימים האחרונים.