“צייצנים”: ברק מנסה להסביר למה קיבל 2.3 מיליון מקרן אמריקנית?

דוד ליבוביץ
|
ה' כסלו התשע"ט / 13.11.2018 02:19
חשיפתו של העיתונאי אראל סגל על מיליוני דולרים אותם קיבל ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק עבור ‘מחקר’ הוביל את האחרון למתקפה עזה: “מדובר בצייצנים שמנסים לחלץ את נתניהו” • “אני לא חייב לדווח על עסקי כאיש פרטי”

פרשיית קרן וקסנר: ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס היום (שני), בראיון שהעניק לרדיו 103, לחשיפה של העיתונאי הראל סגל אודות סכומי העתק שקיבל מ’קרן וקסנר’ בשנת 2004 לצרכי ‘מחקר’.

לדברי ברק, באותה עת הוא היה אזרח פרטי, ועל כן אין עליו כל חובת דיווח: “הדברים שאני עוסק בהם הפ ייעוץ, מחקר, יזמות והרצאות. יש ביקוש גדול לדברים האלו ואנשים מוכנים לשלם כסף כדי לקבל אותם… לא הייתי נבחר ציבור ואלו עסקי הפרטיים”.

‘קרן וקסנר’ שמקורה בארה”ב, היא קרן פילנתרופית שמממנת תארים אקדמיים לבכירי השירות הציבורי בישראל באוניברסיטת הארוורד.

על פי הדיווח, שנחשף על ידי סגל, הקרן העבירה בשנת 2004 סכום כסף מכובד של מיליון דולרים מהקרן לראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, תמורת מה שמתואר כ־’Research’ (מחקר).

שנתיים מאוחר יותר קיבל ברק 800 אלף דולרים ובנוסף על שני המענקים האלה, חשף עקיבא ביגמן ב’ישראל היום’ כי ברק קיבל חצי מיליון דולרים נוספים מקרן בשם ‘קרן הצדקה של לסלי ה. וקסנר’, אף היא מסונפת לקרן.

בסך הכל קיבל ברק 2.3 מיליון דולרים.

יודגש כי באותה תקופה, היה ברק ארבע שנים אחרי תום כהונתו כראש ממשלה, ולא החזיק בתפקיד ציבורי כלשהו בכנסת או בממשלה, אלא ששתי תהיות נלוות לדיווח:  האם היה אהוד ברק צריך לדווח על התקבול לשלטונות המס, וכמו כן, מדוע התעקש ברק עד כה להשיב על מה היה המחקר שביצע ובעבורו קיבל את הסכום הזה.

בראיון שנערך עמו היום, כאמור, התייחס ברק בהרחבה לדברים,  ותקף את הפרסום בטענה כי מדובר ב”צייצני נתניהו שעוסקים בחילוצו משלש פרשיות של שוחד מצאו את קרן וקסנר”. לדבריו את חובות המיסים שהיה עליו להעביר לרשויות המס ביצע בשלמות, אך חובת הדיווח לא הוטלה עליו בשל היותו אזרח פרטי.

ביחס לשאלה מדוע הוא אינו מפרט את סוג המחקר השיב: “איש לא ישכור את שירותי, אם כל צייצן שבא לפזר מסכי עשן לביבי ידרוש לקבל פירוט על שירותי”.

על אראל סגל גופו אמר ברק, כי הוא מתקשה לראות בו עיתונאי, ואף כינה אותו ‘שופרטרול’ ו’דמוי עיתונאי’.