התמונות הבלתי ידועות מ’ליל הבדולח’ – באלבום של הסבא

כשאלישבע אביטל ניקתה את הבית של סבא שלה, חייל בצבא ארה"ב במלחמת העולם השניה, לאחר שנפטר, היא מצאה אלבום • כשפתחה, גילתה תמונות מ'ליל הבדולח' שלא ראתה מעולם - תמונות שצילמו צלמי עיתונות נאצים • השבוע היא פרסמה אותן בחשבון הטוויטר שלה
חרדים 10
ג' כסלו התשע"ט / 10.11.2018 23:36

80 שנה לליל הבדולח: אלישבע אביטל פרסמה בחשבון הטוויטר שלה צרור תמונות מ’ליל הבדולח’ בגרמניה – תמונות שצולמו על ידי צלמי עיתונות נאצים, ולא פורסמו בעבר.

“היום הוא יום השנה של ‘ליל הבדולח'”, כתבה אלישבע. “הנה סיפור אישי: סבי נלחם במלחמת העולם השנייה. הוא מעולם לא דיבר על זה, אז לא ידענו הרבה על זמנו בשירות, אבל בהתבסס על המדבקות על המדים שלו, אנחנו חושבים שהוא עשה משהו במודיעין.

“החלק הבא מתרחש. לפני שנתיים הוא נפטר, ואני ניקיתי את ביתו עם אמי ואחותי. מצאנו אלבום תמונות. כשפתחתי אותו, הרגשתי שזה עלול להבעיר חור בידיי”.

אביטל מתארת: “בעמודים הראשונים ישנן תמונות של בתים יהודיים; אנשים בגלימות ופיג’מה, כמה מהם מדממים. בהמשך העמודים באלבום, מספר נאצים שגנבו ספרי קודש, שמאוחר יותר הועלו באש.

“החלק הבא הוא כמו מכת בטן: הם נכנסים לבית כנסת, ועברו על הכל.  אפשר לראות טליתות פזורים בכל מקום.

ואז הם מגיעים אל ארון הקודש, ופותחים אותו כדי לגנוב את הכסף ולשרוף את ספרי התורה. בנקודה זו אני מרגישה דמעות בעיניי”.

בשלב הבא של התמונות הנאצים שופכים דלק, ומציתים את בית הכנסת. “מעולם לא ראיתי תמונות של בית כנסת עם האש מבפנים”, כותבת אלישבע.

“בנקודה זו, אני מוציאה חלק מהתמונות  כדי לראות מה כתוב מאחור: ’10 בנובמבר, 1938. נירנברג’. רעד עובר בי. כשאני מחפשת בגוגל את השמות של הצלמים, אני מגלה: הם היו צלמי עיתונות נאציים”.

אלישבע מציינת,  כי אין לה מידע כיצד הגיעו התמונות אל סבה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות