תלמידים יהודים בגרמניה מציינים 80 שנה לליל הבדולח: “אנחנו התשובה”

נתן פרל
|
ל' חשון התשע"ט / 08.11.2018 13:46
בטקס מרגש, התלמידים היהודיים הדליקו נרות נשמה ונשאו תפילה, בעברית ובגרמנית לזכרם של הנרצחים בליל הבדולח • הרב טייכטל: “אתם, התלמידים הצעירים, מהווים את העתיד הבטוח ליהדות גרמניה”

תלמידי בית הספר היהודי בברלין ציינו שמונים שנה לליל הבדולח, בו העלו כנופיות נאציותבאש בתי כנסת ובתי עסק יהודים, בהכוונת הצורר הנאצי היטלר.

בטקס מרגש, התלמידים היהודיים הדליקו נרות נשמה ונשאו תפילה לזכרם של הנרצחים, כשאותם מלווה רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל.

“אנחנו נמצאים בעיר בה תכננו והוציאו להורג המוני יהודים”, אמר הרב טייכטל לתלמידים הצעירים. “התשובה הכי טובה – היא אתם, התלמידים הצעירים, המהווים את העתיד הבטוח ליהדות גרמניה”.

מול כלי תקשורת עולמיים שנכחו בטקס המיוחד, הוסיף ואמר הרב טייכטל: “מול המעשים השפלים של הנאצים, אנחנו צריכים להרבות באור, להאיר עוד פינה, להדליק עוד מקום. אנחנו משקיעים רבות בחינוך היהודי בכדי ליצור הווה ועתיד טובים יותר”.

ברלין, הרב טייכטל

בליל הבדולח הושחתו מאות בתי כנסת והושחתו ונשדדו אלפי בתי עסק יהודים, לצד רצח של 91 יהודים הי”ד ומעצר של רבבות יהודים שנלקחו למחנות ריכוז.

תפילת התלמידים התקיימה בעברית ובגרמנית. חלק מהתלמידים איבדו את הסבים שלהם במהלך השואה ודיברו על כך עם כלי התקשורת. “אנחנו התשובה”, הם חזרו שוב ושוב.

בסיום התפילה, שוחח הרב טייכטל עם כלי התקשורת והביע את כאבו על הטרגדיה הקטלנית על יהודי פיטסבורג. “זה כאב גדול לקהילה היהודית העולמית”, אמר, “זה רק מוכיח שאנטישמיות יכולה להרים את ראש בכל מקום בעולם. אנחנו צריכים להילחם בתופעה הזו עד חורמה”.