בין ‘ציפור הנפש’ של האידשקייט לג’ובים: למה רוצים ‘גוש חרדי’ בבית שמש? • טור מיוחד

מי יחזיק בתיק תכנון ובניה המבוקש? האם בגללו ילכו החרדים עם 'גוש חוסם' עד הסוף? מה הסיכוי של ה'גוש'? והאם ראש העיר עליזה בלוך בכלל חוששת מ'גוש' כזה או שיש לה תכנית מגירה? ומדוע רבני שכונות נעדרו מכינוס החירום לגיבוש של 'הגוש'? • שרי רוט על מה שמתבשל בבית שמש
כ"ט חשון התשע"ט / 07.11.2018 19:45
1.

לא ממש ברור (או שאולי ברור מאוד) מה יש בו, בתיק תכנון ובניה, שמעלה אותו על ראש שמחתם של כל הפוליטיקאים.

אבל, יש הטוענים כי התיק היוקרתי, שהיה בידי משה מונטג מ’דגל’ בימי שלטונו של משה אבוטבול, הוא אבן נגף בדרך לקואליציה המקומית בבית שמש. ב’דגל’ מכחישים רשמית.

מקורבה החרדי של עליזה בלוך, מעדיף לשתוק, בשלב זה (יעקב עמר, למי שטרם שמע את השם – אחד השיחוקים הגדולים בתחום הדוברות: לקח מועמדת שנראתה חסרת סיכוי והקפיץ אותה בכשרון רב לקדמת הבמה), אבל בסביבתה יש מי שמדבר. גם אם לא מדובר בקול רשמי, אלה אנשים שיודעים דבר או שניים על הנעשה.

לדבריהם, “טרם הועלו דרישות מהסוג הזה, כי טרם ישבנו בצורה רצינית עם נציגי ‘דגל'”. ואז הם מוסיפים: “נראה לנו שהם צריכים אותה, יותר ממה שהיא צריכה אותם…”

אז איפה, בעצם, עומד המו”מ הקואליציוני בעיר השמש העולה/יורדת (תלוי את מי שואלים)?

בסביבת בלוך מבהירים: “אין שום סיכוי שעליזה תתן את תיק התכנון והבניה למי שאחז בו בקדנציה הקודמת. זה נוגד את ה’טיקט’ שבשמו היא רצה בבחירות – שינוי המצב שהיה. היא תשמח לתת ל’דגל’ תפקיד סגנות, אבל את תיק הבניה היא תחזיק בידיה לתקופה של כשנה, אולי קצת יותר, ואז תעביר אותו  – על פי סיכום מראש, לידי נציג אחר”.

כשניסיתי לשאול האם שמואל גרינברג, בכיר ב’דגל’, יכול להיות אופציה כמי שיחזיק בתיק, הם לא פסלו את האפשרות. אבל, כאמור, הדגישו: “זה עדיין מוקדם מדי”.

ב’דגל’, אגב, מסרבים לאופציה כזו. מקור בכיר במפלגה אומר לחרדים 10: “ההסכם קובע כי התפקיד הבכיר יועבר לידיו של מונטג, התפקיד השני לידי גרינברג”.

האם מול כל נציג ‘דגל’ בארץ קיים הסכם, מה הם התופינים שיפלו לידיו? שאלתי.

אכן כן, נאמר לי.

כדוגמה הציגו את מיכי אלפר בחיפה, שיקבל את הסגנות ואת התיק המרכזי (למרות שלא ‘דגל’ דאגה לו לתופינים, זו עבודה מאומצת שלו במשך חודשים ארוכים מול המנצחת עינת קאליש), או התזוזה של ישראל קלרמן למקום השני בירושלים, לאחר שקיבל סגנות ועוד.

אבל שאלת השאלות, לטעמי, היא: האם בשביל ‘סלע קיומנו’ של תכנון ובניה, יתעקשו החרדים להציב ‘גוש חוסם’ בעוד התירוץ הרשמי הוא ‘דאגה עמוקה לאידשקייט’? מי יודע.

כך או כך, בסביבת בלוך מבהירים: “עליזה תתעקש בנושא הזה, גם אם יפרקו את הקואליציה ויריצו אותה לבחירות חוזרות. אבל זה לא יקרה, כי יש לה תוכניות מגירה לאופציה ש’גוש חוסם’ יחזיק מעמד (לא ממש אופציה ריאלית, במצב השברירי והחשדנות השוררת בין הסיעות החרדיות, בינן לבין עצמן – ש.ר.). היא תערוך כל שבוע סיור בשכונה חרדית אחרת, תשמע מהתושבים מה הם צריכים ותעניק להם, איך אז ירגישו הנציגים החרדיים? מיותרים, לכאורה”.

2.

הנציגים החרדיים, שמנסים לפעול כ’גוש חרדי’ מאוחד, פועלים, כמובן, מכוח הוראתם של גדולי ישראל.

אלא מה?

לדברי מי שהיו מעורבים בהליך, “כשהגיעו לשאול את הגאון רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקא, בדבר מה ייעשה בעיר והאם להקים ‘גוש חרדי’, לא בטוח שהציגו בפניו את כל המורכבות של הדרישות. אמרו, ‘אידישקייט, רוצים לדאוג לאינטרסים החרדים בעיר’. שמע זאת – ואמר: ‘למה לא, אחדות זה דבר מבורך'”.

אחד ממקורביו אומר: “הגרמ”ה הירש לא רצה להיכנס לזה, מכיוון שהוא יודע ומכיר את מפת האינטרסים. הסיבה שאמר משהו זה בגלל שהרב אלימלך קורנפלד הוא מתלמידיו והגיע לשאול אותו”.

אגב, הגר”י לנדו, ראש ישיבת סלבודקא, אינו מתערב בינתיים בנעשה בבית שמש.

בהמשך עלו הח”כים של ‘דגל’ לביתו של הגרי”ג אדלשטיין והציגו בפניו את התמונה המלאה. מדבריו עלה ש”אין היתכנות לגוש כזה, כי כל מפלגה תמשוך לכיוון שלה. אז עדיף ש’דגל’ תמצה מה שהיא יכולה להשיג”.

אולם, אחרי שהגר”ח קניבסקי הורה למצות את האופציה של ‘גוש חרדי’, הוחלט לנסות לסגור מהלך כזה. נכון לעכשיו, לא ממש בהצלחה גדולה.

3.

אמש נערך בבית שמש כנס חירום לגיבוש הקהילות החרדיות ו’הגוש החרדי’, כנס שכותרתו היפה הייתה “כאיש אחד בלב אחד”. לכאורה, כולם כאחד השתתפו. גם הגאון רבי  נתן קופשיץ והרב מרדכי גולדשטיין, רבנים ליטאיים, היו שם.

אבל רק, לכאורה, באשר חלק מרבני השכונות, רבנים המשתייכים ל’דגל’, לא השתתפו. מדוע? כי הם נגד הניסיון ליצור ‘גוש חוסם’, משום שלדעתם כל מטרתו היא להשיג ג’ובים. הא ותו לא. בין השאר לא השתתפו הרבנים אלימלך קורנפלד, משה טוביה דינקל,  ומאירוביץ. גם הרבנים הספרדיים לא השתתפו. כולם כאחד.

אפרופו הכנס: הוא התקיים באולם ענק והוכנו כ-70 מקומות ישיבה לרבני העיר. בפועל השתתפו 12 רבנים בלבד, כולם רבנים המשתייכים לציבור החסידי – גור ובעלזא – ומהכלל-חסידי השתתף הרב צבי הירש דוידוביץ, אך לא חתם בטענה שאינו יכול לעשות זאת כעובד המועצה הדתית.

ב’דגל’ טוענים, כי מטרת הקמת ‘הגוש’ היא ‘אידישקייט’ – ואם כבר ג’ובים, אזי סגנות בהתנדבות מלאה, “אם לזה קוראים ג’וב”.

4.

עכשיו תוסיפו לבריכה העכורה עוד כמה נתונים.

האחד – ‘שלומי אמונים’ דורשת ממשה אבוטבול להחזיר לה את המנדט אותו העניקה לו בליל הדרמה של הגשת הרשימות, כשרשימתו הפרטית נפסלה.

הדרישה צודקת.

איפה הבעיה? שבאווירת החשדנות השוררת בין כל הצדדים, בש”ס חוששים שאם אבוטבול יתפטר ויחזיר את המנדט כבר בשלב זה, עוד בטם נפתח המו”מ, תשתמש בו ‘שלומי אמונים’ כדי לקפוץ על עגלת בלוך ותצטרף לקואליציה, בעוד ש”ס ו’דגל’ יישארו בחוץ. אולי גם שני המנדטים של בעלזא וגור ייוותרו בחוץ.

אלא שאבוטבול עצמו הודיע אמש: “אפרוש בעזרת ה’ במליאה הראשונה, אחרי נאומי”.

בשיחה עם חרדים 10 הוא אמר: “אני לא בורח. יש מינימום מכובדות – נאום פרישה כראש עיר ותודה לתושבים, תוך ציון עשרות הישגיי בעזת ה’. ואז פרישה בכבוד”.

הוא הוסיף: “מי שאצה לו הדרך ימתין, כי כבוד מינמאלי זה א ‘ ב’ בפוליטיקה. יכולתי להגיד ‘קחו מש”ס’, ואז זה היה סיפור של חודשים כל ההתפטרויות. העדפתי שאני אפרוש כדי להאיץ את ההליך”.

חשוב להזכיר עוד נתון: ‘שלומי אמונים’ מתנה את תמיכתה ב’גוש חרדי’ בבית שמש בהתנהלותה של ‘דגל התורה’ בצפת.

סגן שר החינוך מאיר פרוש צוטט הבוקר ב’המבשר’ על ‘הגוש חרדי’ בבית שמש – עוד בטרם הודיע אבוטבול כי יפרוש אחרי נאומו בישיבת המליאה הראשונה: “כל עוד איש ש”ס לא מתפטר מהעירייה לטובת נציג אגו”י הרב פרנקל ואין תמיכה מלאה בנחמן גלבך בצפת, איננו קשורים לבלוק”.

ב’דגל’ כועסים: למה אנו אמורים ‘להתאבד’ יחד עם המועמד של ‘שלומי אמונים’ בצפת, שאין לו שום סיכוי, ואיך זה קשור לבית שמש?

המספרים מוכיחים כי בעיר מעורבת כצפת אין סיכוי לראש עיר חרדי לנצח. החילונים ינהרו בהמוניהם ויצביעו עבור שוקי אוחנה, מה גם שלא כל החרדים יתמכו במועמד נחמן גלבך, גם אם ‘דגל’ וש”ס יעשו זאת (יש, למשל, תומכים של אליעזר לזר, שהפסיד בסיבוב הראשון, הזועמים על גלבך).

5.

לגופו של עניין: מהו הסיכוי של ‘גוש חרדי’ מאוחד בבית שמש?

במועצת עיריית בית שמש ישנם 21 חברים. כדי להרכיב קואליציה זקוקה ראש העיר עליזה בלוך לפחות ל-11 חברים.

הנה מה שיש לה: 4 מנדטים של הליכוד, 3 מנדטים של ‘הבית יהודי’ (מתוכם אחד נציג חב”ד שיושב על הגדר), הסיעה של של בלוך – 2 מנדטים. חסרים לה שניים.

מאיפה תביא אותם? נניח, מנציג עץ. כך שאם ‘שלומי אמונים’, עם המנדט הבודד (אחד כרגע, לפני שאבוטבול מחזיר את המנדט) נכנסת לקואליציה שלה, היא יכולה לסגור את הדלת ולהשאיר ל’דגל’, ש”ס ושני נציגי  אגו”י,  לנקות את האבק בחוץ.

האם יש היתכנות לגוש חוסם? כן. אבל  רק בתנאי ששלומי אמונים (1), פלוס אבוטבול (1), אגו”י (2) ‘דגל’ (4) וש”ס (3) חוברים יחד.

מה ניתן להרוויח מגוש מאוחד כזה? תלוי את מי שואלים.

הגרסה הרשמית: אידישקייט. דאגה לבנייה עבור הציבור החרדי, מקוואות, מוסדות וכו’ וכו’.

הגרסה הפחות רשמית: תפקידים.

כעת נותר לכם לקוות שהדאגה האמיתית היא לסעיף א (אידישקייט) וחלילה לא לסעיף ב. באשר על סעיף ב גדולי ישראל לא היו מתירים לעלות על בריקדות.

ותחשבו רק, איך כל זה נראה בעיני בלוך, שמתחילה להבין היטב איך עובדת השיטה.

ואם תוצאות הבחירות בבית שמש הן חילול ה’, תקוו ותתפללו שתוצאות המו”מ הקואליציוני לא יכבשו שיא חדש של חילול ה’.

 אפרופו תיק תיכנון ובניה עמו פתחנו: באגו”י לא מכירים דרישה כזו בירושלים, גם ב’שלומי אמונים’ לא. אבל גורם ב’דגל’ מספר לחרדים 10, כי רב בכיר מ’דגל התורה’ העלה דרישה: להבטיח את תיק תכנון ובניה ליוסי דייטש.

כנראה עשה זאת מטעם עצמו. יש אומרים, מתוך הכרת הטוב על דבר-מה שנעשה עמו.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חילול השם?
    07/11/2018 20:40
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. “ואם תוצאות הבחירות בבית שמש הן חילול ה'”
    אולי קידוש ה’שחרדים לא מוכנים לקחת חלק בשחיתות והפיכת רבנים לדמויות פוליטיות?

  2. אחדות תמיד מבורכת- והציניות שלך לא במקומה!
    07/11/2018 23:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. שיתוף פעולה מוכיח בגרות ואחריות, גם תפקידים זו לא מילה גסה. מטרת התפקיד היא לא רק “ג’וב” לבעליו, אלא כוח עירוני, שמשמעו יכולת פעולה עבור התושבים.
    עדיף לסדר את החלוקה בינינו לבין עצמנו ולהישאר ככוח מאוחד, ולא לרוץ לסגור דילים אחד על חשבון השני.

    ואם כבר, הרבה יותר מעצבנת הדרישה החצופה והילדותית ללינקייג’ בין ערים שונות שאין עימו דבר מלבד נצחנות פוליטית!! לא טובת העיר ולא דאגה לתושבים!

  4. חייבים גוש חוסם לעצור את עליזה ושות
    08/11/2018 00:07
    חיים
  5. שלא יצליחו להזיק נו.
    ומה מאוד נגעלתי לקרוא את המבשר, שם פרוש חושב שהחרדים הם בהמותיו, ומאיים שאם לא יתנו לו פה ושם, הוא יצטרף לעליזה והחילונים.
    הוא לא מתבייש למכור את התושבים החרדים בשביל נזיד תופינים לו ולמשפחתו.
    כמו בר קמצא שמסר את ירושלים לרומאים בשביל כל מיני טענות.
    זה לא נציג ציבור, זה נצלן ציבור.

  6. רק לא לשכוח דבר חשוב
    08/11/2018 09:09
    יובי
  7. בתקופת אבוטבול 3 שנים ברמה ג לא היה מקוה נשים!!!
    עד היום עשרות בתי כנסיות שוכנים בפחונים כי הוא נתן רק הקצאות זמניות, ומי ירים בנין על הקצאה זמנית..
    אבל לעומת זאת הבית כנסת של מונטג שוכן במבנה מפואר – בית כנסת של משרד השיכון..
    והקהילה הליטאית הגדולה קיבלו הקצאה מטורפת כי עשו שם דיל מסריח עם וולדמן.
    אידישקייט??? הצחקתם אותי..
    אידישקייט