“כבר לא קהל שבוי”: ניתן לקנות תרופות מרשם בכל בית מרקחת

אריה ריבקינד
|
כ"ח חשון התשע"ט / 06.11.2018 20:44
על פי הצעת החוק, כל בית מרקחת יוכל מעתה למכור למטופלים תרופות שנרשמו עבורם במרשם דיגיטלי, גם אם הוא אינו עובד בהסדר עם קופת החולים שהנפיקה את המרשם ח”כ אחמד טיבי: “מדובר בחוק צרכני מהמעלה הראשונה”

מליאת הכנסת ישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי של ח”כ עודד פורר, אחמד טיבי, נורית קורן, יואב קיש וקבוצת חברי כנסת.

עד היום, תרופות שנרשמו במרשם דיגיטלי יכלו המטופלים לרכוש רק בבתי מרקחת של קופת החולים, או בתי מרקחת שלהם הסדר עם הקופה הרלוונטית, מה שהגביל את המבוטחים במקום וזמני הרכישה.

על פי הצעת החוק, כל בית מרקחת יוכל מעתה למכור למטופלים תרופות שנרשמו עבורם במרשם דיגיטלי, גם אם הוא אינו עובד בהסדר עם קופת החולים שהנפיקה את המרשם. לשם כך, יוכל כל בית מרקחת להתחבר למערכות הממוחשבות של קופות החולים בעלות סבירה ותוך מגבלות להגנה על פרטיות המבוטחים.

בכדי למנוע מצב שבו קופות החולים יגבו מבתי המרקחת עלויות גבוהות על החיבור למערכות המחשוב ובכך ימנעו הלכה למעשה את יישום החוק, קובעת הצעת החוק כי שר הבריאות בהסכמת שר האוצר, רשאים לקבוע סכום מרבי לתשלום.

לפי ההצעה, התשלום שיגבו קופות החולים מבתי מרקחת שאינם בהסדר, לא יעלה על זה הנגבה מבתי מרקחת שכן בהסדר עמן.

בדברי ההסבר נכתב: “בעבר כל בית מרקחת פרטי היה מקושר בהסכם עם כל קופות החולים והצרכן יכול היה לבחור היכן לרכוש את תרופותיו. בשנים האחרונות החליטו קופות החולים לבטל חלק מהסכמים אלה ולעבוד רק עם בתי המרקחת שבבעלותן או עם רשתות הפארם השונות.

“בתי מרקחת פרטיים רבים, ששירתו נאמנה את לקוחות קופות החולים במשך שנים רבות, נאלצו לסגור את שעריהם, ברגע שנפתח בסמוך אליהם בית מרקחת ששייך לאחת מרשתות הפארם או בית מרקחת של הקופה.

“לאחרונה החלו קופות החולים לנפק מרשמים דיגיטליים דרך המחשב. המרשם הדיגיטלי נשלח אוטומטית לבית המרקחת של קופת החולים, וכך הצרכן מחויב לרכוש את התרופה, אך ורק בבתי המרקחת של קופות החולים ואינו חופשי לקנות את תרופותיו בכל בית מרקחת, כפי שיחפוץ.”

ח”כ עודד פורר: “זהו יום משמעותי לכל אחת ואחד מאיתנו. היום הצלחנו לשים סוף לעוולה בירוקרטית שפגעה בנו בדיוק ברגעים הקשים ביותר, בזמן מחלה או ברגעים שהגוף חלש והדבר האחרון שעומד לנגד עיננו הוא חיפוש אחר בית מרקחת שיקבל את המרשם שלנו.

“בתחילה, כשהתחלתי לקדם את הצעת החוק הזו, חשבתי שהיא תסייע רק לקשישים או לחולים במחלות סופניות, אבל הופתעתי לגלות שגם הבריאים, הצעירים והנשים בהריון סבלו לא פעם מאי כיבוד מרשם”.

ח”כ נורית קורן: “ההצעה מרחיבה את חופש הבחירה של הצרכנים ומשחררת אותם מלהיות קהל שבוי של קופות החולים ורשתות הפארם. הצעת החוק מיטיבה לא רק עם הצרכנים אלא גם עם העוסקים הקטנים בענף הרוקחות אשר קורסים אל מול התרחבות הסכמי הבלעדיות של קופות החולים עם בתי מרקחת שבבעלותן.”

ח”כ אחמד טיבי: “מדובר בחוק צרכני מהמעלה הראשונה, גורמים רבים בכנסת הזו חברו יחד כדי להצליח. בתחילת הדרך היו מי שלא הבינו את החוק ותקפו אותו. החוק הזה לא פוגע באף צד, הוא טוב לכלל הציבור.”

17 תמכו ללא מתנגדים.