דרעי סגר עם ‘שלומי אמונים’: תומך בנחמן גלבך לראשות עיר המקובלים

שרי רוט
|
כ"ו חשון התשע"ט / 04.11.2018 19:34
נחמן גלבך, מועמד ‘שלומי אמונים’ לראשות עיר המקובלים, נפגש עם יו”ר ש”ס וסיכם עמו על תמיכה • מה הסיכויים של גלבך מול שוקי אוחנה? ומה, בעצם, גורם לדרעי לסגור ‘דיל’ עם הסיעה שהנחילה לו הפסד צורב באלעד ונלחמה בו כמעט בכל החזיתות – כדי להעניק לה כס ראש עיר שלישי?

גם העיר צפת מתערבלת בבריכה העכורה של ‘דילים’: לקראת הסיבוב השני שיערך בעיר המקובלים בשבוע הבא בין נחמן גלבך, איש סיעת ‘שלומי אמונים’, לשוקי אוחנה מהליכוד – נפגש אחר הצהרים (ראשון) נחמן גלבך עם יו”ר ש”ס השר אריה דרעי בלשכתו בירושלים, וסיכם עמו על תמיכת ש”ס במירוץ לראשות העיר.

במכתב שפרסם רונן גנון, יו”ר ש”ס בצפת, הוא כתב: “בתמיכת יו”ר התנועה הרב אריה דרעי ובברכתם של מועצת חכמי התורה בנשיאות הרה”ג חכם שלום הכהן, אנו יוצאים למערכת בחירות גורלית ביותר. פועלים בכל הכח לבחירתו של הרב נחמן גלבך לראשות עירית צפת”.

גנון הוסיף: “התפעלתי מהתמיכה הבלתי מסוייגת, מהעוצמה והאהבה הרבה שיש לרב אריה דרעי כלפי הרב נחמן גלבך, האיש היחיד שיאחד את כלל המגזרים, וישמור על עירנו האהובה מאוחדת ושלמה!”

על מה הקרב בצפת?

בתום הסיבוב הראשון העפילו שני מועמדים לקו הגמר בצפת: שוקי אוחנה, איש הליכוד, קיבל 5716 קולות, ונחמן גלבך, איש ‘שלומי אמונים’, 3971 קולות.

אל המקום השלישי הגיע אילן שוחט, ראש העיר שהודח, עם 3580 קולות.

ניתן להניח שרוב הקולות שקיבל ראש העיר הגיעו מהציבור החילוני, אך חלקם היו קולות של אנשי ש”ס – לאחר שהמפלגה הארצית המליצה באופן רשמי להצביע עבורו. עם זאת, חלק ממצביעי ש”ס ‘הבריזו’, לאחר שהנציגות המקומית העדיפה את נחמן גלבך על פני שוחט.

סביר להניח שהמצביע החילוני הממוצע לא ימהר להעביר את קולו בסיבוב השני מראש עיר חילוני, למועמד חרדי מזוקן. זאת במיוחד על רקע הסתה אנטי-חרדית שהתנהלה בצפת בשנים האחרונות והשפיעה לא מעט.

סביר להניח גם, כי בסיבוב השני ינצח אוחנה את גלבך, למרות שש”ס מעבירה את תמיכתה לגלבך. זאת מאחר ולא מדובר בהעברת כל מאגר הקולות של ש”ס, אלא רק במי שלא העניקו את קולם לגלבך בסיבוב הראשון.

ב’כיסו’ של אוחנה כבר מונחת התמיכה של ‘תקומה’, הדתיים-לאומיים, אליעזר לזר – המועמד החרדי שקיבל 13 אחוזים במירוץ לראשות העיר, ושל ‘דגל’. סך הכל כ-8 עד 9 מנדטים.

על מה בונה נחמן גלבך?

“על אשליות”, כפי שמגדיר פעיל פוליטי ותיק מאחת המפלגות בעיר בשיחה עם חרדים 10. “תזכרי איך התחיל אליעזר לזר באשליה שהוא כובש את כיסא ראש העיר, אז כעת היא פשוט נדדה לגלבך. אף אחד לא באמת מבין, כיצד הוא חושב לנצח, ומדוע לא הסיר מועמדות”.

אז קודם כל יש לו את תמיכת ראש העיר המודח אילן שוחט, כלומר תמיכה של שר הביטחון אביגדור ליברמן. “גם אם נניח ויתרחש תרחיש היפותטי וליברמן יבקש מגפני לתמוך בגלבך, שמעניק תפקיד סגן לשוחט, עדיין הרבנים המקומיים של ‘דגל’ לא יסכימו למהלך. ‘דגל’ לא תבצע צעד הזוי כל-כך, בטח לא אחרי שששוקי אוחנה מעניק לה תפקיד בכיר”.

האם כל קולותיו של שוחט יעברו אוטומטית לגלבך?

“ממש לא. החילונים בצפת לא בשלים להצביע לחרדי”, הוא אומר. “אז גם אם יש לו ב’כיס’ את ש”ס, זה ממש לא הולך לעזור לו”.

גורם בכיר בסיעת הליכוד בצפת, אמר הערב לחרדים 10: “לנחמן גלבך אין שום סיכוי. שום רוסי – רוב מצביעיו של אילן שוחט – לא יצביע לחרדי עם זקן. את ‘תקומה’ שוקי אוחנה לקח. אז מי בדיוק נשאר עם גלבך, כשגם ככה בסיבוב הראשון הרבה ש”סניקים כבר הצביעו לו, כי הנציגות המקומית המליצה עליו, בעוד הארצית על שוחט?!”

הגורם העריך: “מדובר בניסיון של ש”ס להפחיד את אוחנה. תיזהר, אם לא תתן לנו סגן, אנחנו רצים לגלבך. משתמשים בגלבך, מצטלמים איתו – ויזרקו. לדעתי, ש”ס המקומית תשלם את המחיר בעד ‘הדילים’ בירושלים ובאלעד”.

לדבריו, “ש”ס חושבת שבהמשך, אם גלבך יפסיד – ואנחנו בטוחים שהוא יפסיד – שוקי אוחנה יכניס אותם לקואליציה שלו, אבל זה בכלל לא ברור שיקרה, לאור התנהגותם כעת”.

הגורם מספר, כי בליל שישי ישבו נציגי ש”ס בצפת, רונן גנון ונהוראי לחיאני עם המועמד שוקי אוחנה וכמעט סגרו ‘דיל’.

אבל אז זה התפרסם, ויצר תסיסה ואנטי בשטח. “צריך לזכור שש”ס הייתה בקואליציית שוחט, והיא מזוהה איתו, מה שמרתיע רבים מקרב התושבים תומכי אוחנה”.

וכך, ברגע האחרון, חזר בו שוקי אוחנה מהסכמותיו.

רונן גנון פרסם מכתב ממנו עלה כי ידה של ‘יחד’ המקומית הייתה במעל, כשדרשה מאוחנה ‘להחרים את ש”ס’. אולם, בסביבת אוחנה אומרים: “לא דובים ולא יער”.

לדבריהם, “למרות שעלתה דרישה מצד גורם כלשהו להחרים את אליעזר לזר, אוחנה לא הסכים לשום החרמה. אז למה שיחרים את ש”ס?”

מדוע דרעי פתאום עם פרוש?

אז מה, בעצם, הוביל את אריה דרעי, שמצא עצמו במערכת הבחירות במלחמה עם ‘שלומי אמונים’ כמעט בכל החזיתות, לסגור עם נציג הסיעה שהנחילה לו הפסד צורב באלעד ועוד לנסות להעניק לה ראש עיר שלישי, אחרי אלעד וביתר?

הנה האופציות:

• מפלגת ת’ בצפת, שבמקום השני שלה הוצב דוד כהן, תלמידו של הגר”מ מאזוז, אמורה לקבל תפקיד סגן.

תפקיד מ”מ וסגן הובטח גם לשלמה חדד, חרדי אהוד על קהלים רחבים בעיר, שחבר אל שוקי אוחנה עוד בתחילת מערכת הבחירות.

המשמעות: לש”ס לא ממש נשאר תפקיד סגן בשכר. אז למה לה לעלות על העגלה ומדוע שלא לנסות לפחות להמר על גלבך? אם יפסיד, תמיד ישמח אוחנה, כך הם מעריכים, לצרף אותם אל חיק הקואליציה. מה גם, שכאמור, המו”מ מול אוחנה עלה על שרטון.

• ש”ס קולטת שדגל התורה באלעד לא צועדת לצידה כדי ליצור ‘גוש חוסם’. גם אם בבית שברחוב רשב”ם היה מי שש לעשות זאת, בלי נציג מקומי שיפעל בהתאם בשטח, אין היתכנות למהלך שכזה – ותסמכו על אבי שטרן ומשה ברדוגו, שני הראשונים ברשימת ‘דגל’, שלא יבצעו מהלך שיפגע בסיכויים של שרוליק פרוש למשול בעיר.

במצב כזה, כשדגל נטשה את ש”ס לאנחות באלעד, למה לש”ס להישאר נאמנה לה בצפת? אז עולים על הטרמפ החביב שמציעה ‘שלומי אמונים’. הכי גרוע? מתרסקים.

• ש”ס חוששת שמשה ליאון עומד לאבד את ירושלים בסיבוב השני. ירושלים חשובה לש”ס יותר מכל, ולכן היא מוכנה לשלם ביד, מיד ובמזומן בצפת.

האם ראשי ש”ס אינם מבינים שהמלצה של ‘שלומי אמונים’ לתמוך במשה ליאון לא ממש מחייבת את הצ’לאמערס שזועמים על הפסד המאמי של הסיעה – יוסי דייטש, וחשים פגועים מהתבוסה במנדטים ל’דגל’?!

התחייבות כזו של מאיר פרוש גם אינה מחייבת את שותפיו באגו”י – בעזלא וגור, העושות כל אחת את חשבונה הפרטי.

• אולי מדובר שוב בקריאה לא נכונה של המפה, כשכל החשיבה מוקדשת לירושלים, אחרי ההפסד באלעד, והתבוסה הצורבת בבית שמש.

כך או כך, ב’דגל’ לא מתכוונים לקפוץ גם הם על עגלתו של נחמן גלבך. הם יישארו אצל שוקי אוחנה. מי ינצח? בעוד תשעה ימים נקבל תשובה.