השר לשירותי דת דוד אזולאי ז”ל נפטר בגיל 64 לאחר מחלה קשה

השר לשירותי דת דוד אזולאי ז"ל הלך הערב לעולמו בגיל 64, לאחר מאבק ממושך במחלה קשה • היה אחד מחברי הכנסת אהודים ביותר במשכן הכנסת • הלווייתו תיערך הערב בשעה 22:30 בבית ההלוויות סנהדריה • אריה דרעי: "אני בוכה על חברי היקר, רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד"
יוסף גרינבוים
כ"א חשון התשע"ט / 30.10.2018 18:28

 ברוך דיין האמת: השר לשירותי דת דוד אזולאי  ז”ל הלך הערב (שלישי) לעולמו בגיל 64, לאחר מאבק ממושך במחלה קשה.

הלווייתו תיערך הערב בשעה 22:30 בבית ההלוויות סנהדריה – מקום קבורתו של מרן הגר”ע יוסף זצ”ל. 

השר הרב דוד אזולאי ז”ל, בן 64, נשוי ואב לארבעה, התגורר רוב חייו בעיר עכו. לפני כשנתיים עבר להתגורר בקריית שמואל, חיפה.

בנו הוא ח”כ ינון אזולאי.

הוא נולד בעיר מקנס שבמרוקו ב-5 במאי 1954 ועלה לישראל בשנת 1963 כילד בן 9, בן למשפחת אזולאי המיוחסת לחיד”א המונה כשמונה נפשות. בארץ הם התיישבו ברכסים.

מבית הספר היסודי הוא עבר לישיבת הראשון לציון בירושלים. לאחר שירותו בצה”ל כחובש קרבי התמסר לתחום החינוך אותו ראה כיעד. למד בסמינר למורים ”חזון יחזקאל” אצל הרב דוד נחמן בלוי ע”ה והחל לשמש כמורה ועד מהרה הפך למנהל בית הספר. הוא עסק בחינוך כ-20 שנה והעמיד דורות של תלמידים.

את פעילותו בחינוך שילב עם עשייה ציבורית. החל כחבר מועצת העיר עכו, כסגן ראש המועצה ולאחר מכן כראש המועצה האזורית נחל עירון.

בשנת תשנ”ו (1996) נבחר לכהן כחבר כנסת ברשימת ש”ס, שם שימש בין השאר כיו”ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה. בתפקידו זה זכה להערכה רבה בשל דאגתו לזכויות האזרח וכן בשל סיוריו בבתי הסוהר ומתקני כליאה הרבים במה שהפך לנושא הקרוב לליבו – זכויות האסירים. בשנת תשס”א מונה לסגן שר הפנים בממשלתו הראשונה של אריאל שרון.

במהלך כהונתו במשרד הפנים עמד בראש צוות מקצועי שפעל לבדיקת מעמדם של בני הפלשמורה באתיופיה, וזאת לאור הבירור ההלכתי שערך מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק”ל, אשר הכריע לגבי יהדותם של העולים מאתיופיה. בעקבות הוועדה התקבלה החליטה הממשלה לאפשר עלייתם של שארית יהודי אתיופיה.

פעילותו הפרלמנטרית הענפה לאורך השנים הניבה השגים רבים, ביניהם שלל חוקים חברתיים שיזם, כדוגמת איסור גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים, תיקון לחוק הגנת שכר העובדים, חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה לעיגון מעמדם של לוחמי האש, פטור מתשלום ארנונה לבתי עלמין שאינם למטרות רווח, תיקון לחוק פיצוי לנפגעי פוליו ועוד. הוא חולל שינוי בתחומים רבים, ביניהם דירוג התשלום במעונות יום, משפחתונים וצהרונים – סיוע למשפחות נזקקות בקבלת דרגות סבסוד, סיוע משרד הבריאות לילדים נכים ברכישת והתאמת עזרים רפואיים, סיוע למפוני גוש קטיף, ועוד.

לזכותו נזקפות עד היום כ-780 הצעות חוק (!), זאת מלבד מאות דיונים שנשא מעל בימת הכנסת ואלפי שאילתות שייעודן היה להטיב עם האזרח. הוא ישב בכל ועדות הכנסת, והיה חבר בשדולות למען הדיור הציבורי, למען העסקה ישירה, למען השתלבות תעסוקתית של המגזר החרדי, למען אנשים עם מוגבלויות, למען חיזוק הפריפריה, למען השלטון המקומי, כיהן כיו”ר השדולה למניעת הגירה בלתי חוקית לישראל והסדרתה. כל אחת מהשדולות הללו שימשו כר נרחב לעשיה וחקיקה.

בממשלה ה-34 מונה לכהן כשר לשירותי דת, במהלכה הוביל שינוי מהותי בהנגשת שירותי הדת לכלל האוכלוסייה ושיפור תדמית שירותי הדת, ורשם הישגים רבים בתחומי הכשרות, הנישואין, הקבורה ומעמד העדה האתיופית.

לאורך כל שירותו הציבורי הדגיש את הזכות הגדולה שנפלה בחלקו להיות ציר נאמן לשולחיו, מועצת חכמי התורה בראשות מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק”ל ויבדל”ח מרן חכם שלום הכהן שליטא, ועל פיו היתה שגורה דברי הגמרא: “כמדומים אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם”.

הרב אזולאי היה חביב משכן הכנסת וזכה להערכה רבה מנציגי כל סיעות הבית, אשר התפעמו מנועם הליכותיו, אצילותו וסבר פניו, ורבים ראו בו גשר של סובלנות בין כל המגזרים.

עו”ד עודד פלוס, מנכ”ל המשרד לשירותי דת, ספד לשר: “פטירתו של השר אזולאי היא אבידה קשה לעם ישראל איבדנו היום שר ומורה דרך שבעבודתו הציבורית פעל למען כלל העם. מעמדו של המשרד שודרג הודות לפעילותו בממשלה ובכנסת. בכהונתו המשרד לשירותי דת רשם הישגיים רבים בתחומי הכשרות הקבורה שיפור השירות במועצות הדתיות .

דוד אזולאי

צילום: יעקב  כהן

נשיא מועצת חכמי התורה מרן חכם שלום כהן קיבל בצער גדול את הבשורה המרה על פטירתו של השר דוד אזולאי ז״ל ואמר: ״היה אדם גדול, צנוע ועניו. ישר דרך וירא שמים בתכלית. אני מכירו למעלה מעשרים שנה ומעיד עליו שהיה איש אמת״.

השר אריה דרעי ספד: ”אני בוכה על חברי היקר, אהובי, שותפי לדרך עשרות שנים, הרב דוד אזולאי, שהלך כעת לעולמו לאחר יסורים רבים והוא רק בן 64. רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד, איש המעשה, צדיק אמיתי, נפטר והשאיר את משפחתו, את משפחת ש״ס ואת בית ישראל, כואבים וחסרים. יהי זכרו ברוך״.

ח”כ מיכאל מלכיאלי: “פטירת שר הדתות הרב דוד אזולאי, היא בשורה קשה ועצובה לעם ישראל בכלל ולי ברמה האישית בפרט.

“עם ישראל איבד היום אדם מיוחד שפעל עשרות בשנים למען כלל ישראל בשקט ובצנעה, וביצע מהפכות גדולות.

“ברמה האישית, איבדתי את מורה דרכי בעשייה הציבורית. זכיתי להיות ראש מטה שלו כשר הדתות, ושם למדתי מהי מסירות למען הציבור. הרב אזולאי לא היה נח ולא שקט עד שהפנייה של האזרח הפשוט, הייתה מסתדרת על הצד הטוב ביותר. גם לאחר מכן, כשנכנסתי לכנסת ישראל, התייעצתי וקבלתי את הדרכתו על כל צעד ושעל.

“בשעה קשה זו, משגר תנחומים לאשתו הצדקנית ולכל בני המשפחה היקרים, אשר זכיתי לראות את מסירותם העצומה בכל מהלך התקופה הקשה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות