בג”ץ לשקד ומנדלבליט: למה הגר”ש אליהו לא הועמד לדין משמעתי?

חיים טוויל
|
כ' חשון התשע"ט / 29.10.2018 20:37
שופטי בג”ץ דורשים משרת המשפטים איילת שקד ומהיועמ”ש אביחי מנדלבליט לנמק מדוע רבה של צפת לא הועמד לדין משמעתי, בעקבות התבטאויות גזעניות שהשמיע, לכאורה

שופטי בג”ץ הוציאו היום (שני) צו על תנאי הדורש משרת המשפטים איילת שקד ומהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לנמק: מדוע רבה של צפת, הגאון רבי שמואל אליהו, לא הועמד לדין משמעתי בעקבות התבטאויות גזעניות שהשמיע, לכאורה.

השופטים אסתר חיות, יצחק עמית ועופר גרוסקופף הוציאו את הצו, במסגרת עתירה שהגישו ‘המרכז הרפורמי לדת ומדינה’, עמותת ‘תג מאיר’ והאגודה לזכויות האזרח.

עו”ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, אמרה בתגובה: “בית המשפט העליון הכיר בחומרת התבטאויותיו המסיתות והגזעניות של הרב אליהו. בהוצאת הצו על תנאי שלח בית המשפט מסר ברור לשרת המשפטים כי התעלמותה מהתנהלות חמורה זו וסירובה לנקוט צעדים משמעתיים כנגד הרב אליהו היא בלתי מתקבלת על הדעת”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ אמר בתגובה: “התערבות בחופש הביטוי ההלכתי של רבנים היא בלתי מתקבלת על הדעת. הצו על תנאי שהוציא בית המשפט העליון היום מהווה פגיעה קשה בעצמאותם של הרבנים ובחופש הביטוי ההלכתי שלהם.

“רבנים מחויבים מעצם תפקידם ואחריותם ולבטא דעת תורה ולפעול על פיה ללא מורא וללא התערבות של מי שאינם מבינים דבר וחצי דבר בתורה ובהלכה.

“צר לי על שבית המשפט בחר, שוב, להיות שופר של ארגוני הקרן לישראל חדשה ולשרת אג’נדות שמאל קיצוניות. אני קורא לשרת המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה להמשיך בקו שבו הם נקטו עד כה, להתנגד נחרצות לפגיעה בעצמאותו ובכבודו של רב העיר צפת ולהתנגד להעמדתו לדין”.