ועד מקומי בכפר חב”ד ו’שדות דן’: המבחן הגדול של הגר”מ אשכנזי

תוצאות הבחירות בכפר חב"ד יהיו מבחן הכוח הגדול של הגר"מ אשכנזי, אחרי שבבחירות שנערכו לוועד האגודה לפני כחצי שנה, קצר ניצחון גדול • האם ביום שלישי יהיו אלה נאמניו שייבחרו למועצה האזורית ולוועד המקומי? ולמה בכלל צריך ועד מקומי?
שרי רוט
י"ט חשון התשע"ט / 28.10.2018 21:38

הרחק מעיני הזרקורים והתקשורת, כשכל העיניים נשואות לפילוג בין דגל התורה ואגודת ישראל בירושלים או לעתירות על דחיית הבחירות באלעד, מתרחשת דרמה גדולה בכפר חב”ד – המכונה בפי החב”דניקים: “הכפר של הרבי”.

אם נתחיל מהסוף: בקרב חלק מתושבי הכפר קיימת תסיסה כנגד המרא דאתרא, הגאון רבי מאיר אשכנזי, הדורש לאחד את כל שלוש הרשימות המתמודדות למועצה האזורית ‘שדות דן’ לכדי רשימה מאוחדת ולבטל את הבחירות לוועד המוניציפלי-המקומי.

הסלוגן של תומכי הרב הוא: “כפר אחד ועד אחד”.

לדבריהם, “אם יימשכו כל הרשימות מוועדת הבחירות, לא יתקיימו בכפר בחירות לוועד המקומי, ושבעת חברי ועד האגודה שנבחרו רק לפני חצי שנה לנהל את הכפר, יקבלו באופן אוטומטי גם את סמכויות הועד המקומי. כמו כן, נציגי המועצה יהיו אלו שהגיש ועד הכפר”.

הטוענים נגד אומרים: הרב רוצה שליטה.

נדגיש, כי רוב התושבים – לפחות מבדיקה שערכתי – מצדדים בזכותו של הרב לנהל את הכפר כהבנתו, ומוסיפים: “כך היה רצון הרבי”. האמת היא שלא צריך להיות חסיד חב”ד, כדי להכיר את המושג ‘מרא דאתרא’ ואת סמכויותיו.

מה קרה לפתע פתאום שהפך את כפר חב”ד להר געש סוער?

הנה העובדות, בקצרה:

כיום רשומים ב’אגודת כפר חב”ד’ 820 חברים, שבחרו בכל קצת יותר משנתיים את הוועד שניהל את הכפר ואת נכסי האגודה. אולם, בכפר החסידי הגדול מתגוררים 4,300 בעלי זכות בחירה.

ההפרש נובע מכך שלוועד האגודה יכול לבחור רק אחד מכל משפחה החברה באגודה, בעוד שלמועצה האיזורית ולוועד המוניציפלי יכול להצביע כל בעל זכות בחירה מעל גיל 17, המתגורר בכפר החסידי הגדול בישראל.

הבדל נוסף בין בחירות לוועד האגודה לבין בחירות לוועד המקומי-המוניציפלי: בחירות לוועד האגודה תקפות לשנתיים וחצי בלבד, בעוד בחירות לוועד המקומי תקפות ל-5 שנים, כמו בכל מועצה ורשות אחרת במדינת ישראל.

עד כה לא נבחר בכפר חב”ד ועד מוניציפלי. כשגילה מנהל הבחירות כי רבים מהתושבים אינם משתתפים בבחירות, הוא הורה, לראשונה  על בחירות לוועד מוניציפלי-מקומי.

תפקידו של הוועד המקומי, הכפוף ישירות למשרד הפנים, לטפל בעיקר בכל ענייני הכפר השוטפים – מוסדות, חשמל, מים, תחבורה, כבישים וניהול שוטף, בעוד ‘ועד האגודה’ של כפר חב”ד – זה שפעל עד כה במשך 70 שנה, יטפל בעיקר בנכסי האגודה.

נחמן רייכמן

הרב אשכנזי, יו”ר ועד האגודה נחמן רייכמן, ויו”ר המועצה האיזורית דוד יפרח. צילום: col

 לפי החוק, ביישוב בו מתגוררים יותר מ-1500 בעלי זכות בחירה, נבחרים 9-11 חברים לוועד מקומי.

היו שדרשו למנוע את הבחירות ולהגיע להסכמה, לפיה מי שנבחר בבחירות האחרונות לוועד האוגדה, שהתקיימו לפני קצת יותר מחצי שנה – ימשיך בתפקידו, כאשר אל הנבחרים יתווספו שנים נוספים: יו”ר הוועד הקודם, שהודח בבחירות האחרונות, הרב שמעון רבינוביץ ואבי חנוכה.

בנוסף: בשל העובדה ששני חברי ועד לא מתמודדים שוב לוועד המקומי, יתווספו שנים נוספים – יהושע סגל וינקי הר צבי.

אלא שהגר”מ אשכנזי התנגד להצעה.

מי שתומך בהתנגדותו הוא יו”ר הוועד הנוכחי של האגודה, נחמן רייכמן, הנחשב לאיש אמונו של הרב.

במכתב ששיגר אל התושבים, הוא טען: רכב לא יכול להיות מונהג על ידי  כמה נהגים. פעילות של שני ועדים תיצור כאוס.

“הנסיבות הובילו אותנו לבחירות שאף אחד מתושבי הכפר איננו חושק בהן”, כתב. “האחדות נפגעת, התנופה נבלמת, וקל חומר שאם ייבחר וועד נוסף, העשייה תופסק כמעט לחלוטין”.

הנה קטעים מתוך טיעוני המתנגדים לרצונו של המרא דאתרא:

“חברי ועד הכפר המכהן מאיימים עלינו שוב ושוב מאימת פיצול הוועדים שתיצור ‘בוקה ומבולקה’, אבל הם לא מגלים לנו שיש פתרון מאד פשוטו למנוע את פיצול הוועדים, פתרון שעלול לבוא על חשבונם…

“ועד האגודה יכנס אסיפה כללית מיד לאחר הבחירות, שם יוצע לחברים לקיים בחירות חדשות לוועד האגודה. בבחירות אלו יוכלו התושבים לבחור ועד חדש לאגודה, מתוך חברי הוועד המוניציפלי”.

כך, לדעתם, יימנע הפיצול. שכן, מחד יוחזר לכפר “זכות הבחירה”, וגם תימנע המחלוקת וכפר חב”ד יחזור “לשפיות”, כלשונם.

“אומרים די לסתימת פיות”, טוענים המתמודדים. “הם לא רוצים בחירות לוועד המקומי, כי הם רוצים להמשיך להדיר חלקים גדולים בכפר חב”ד…”

לעומתם, התומכים בראש המועצה האיזורית דוד יפרח ורשימת ‘כח’ – כפר חב”ד – טוענים: “כפר חב”ד כשמו כן הוא, כפר המתנהל ברוח חב”ד. זה לא עוד יישוב, זה הכפר של הרבי, הכפר של חסידי חב”ד, זו מסגרת שאסור לפרוץ אותה בשום אופן. בכפר חב”ד לא נלחמים ברב, בכפר חב”ד לא מלשינים ולא מוסרים, בכפר חב”ד לא יהיה מצב של ‘איש הישר בעיניו יעשה'”.

גם תושבים הנמנים על הזרם המשיחי אינם שבעי רצון מהרב, אבל מסיבות אחרות.

נחמן רייכמן

ועד האגודה, שנבחר לפני חצי שנה. צילום. מוקד חבד

“קראתי בשימת לב את מכתבך לתושבי כפר חב”ד, והצטערתי להיווכח עד כמה דבריך מופרכים ורחוקים מן האמת, ובעיקר שהם היפך קיום רצונו של הרבי”, כתב אחד מהם לרב במכתב גלוי. “לא אתייחס לעניין הבחירות בכפר חב”ד, שבנידון זה קבעת עמדתך נגד בחירות חופשיות של כל תושבי כפר חב”ד, אף על פי שזה בניגוד גמור לדברי הרבי, שגילה דעתו במפורש בשיחות ואגרות קודש שחייבים לקיים בחירות חופשיות, בלי שום כפייה ח”ו, ושייבחרו אנשים שינהלו את כל ענייני הכפר – בגשמיות וברוחניות – באופן הטוב ביותר”.

הכותב, שמתעלם מהוראתו הנחרצת של הרבי זצ”ל לציית למרא דאתרא – ממשיך: “כמובן שחברי האגודה החקלאית רשאים להגיש את מועמדותם בבחירות לוועד, כמו כל תושבי הכפר, אך אינם יכולים לשלול את הזכות לבחור ולהיבחר של תושבים אחרים בכפר, ובכדי למנוע קיום שני ועדים… ייאמר להם בלשון המדרש: ‘לכי מעטי את עצמך’, שוועד האגודה יתפטר והאסיפה הכללית תבחר ועד אגודה חדש, מתוך חברי הוועד המוניציפלי…

“אבל לא על ענייני הבחירות אני פונה אליך, כי אם בנושאי חינוך”.

טענותיו מתמקדות בהתנגדות של הגר”מ אשכנזי לתלמוד תורה חדש, בו לומדים ילדי המשיחיסטים. לטענתו, הרב סירב לאשר את פתיחת החיידר, משום שהוא חושש כי המהלך “יעורר פרובוקציה בקרב הורים מסויימים בכפר חב”ד שיפתחו בית ספר על בסיס ‘אידיאולוגיה’ חילונית…”

הרב ניסה להציע כפתרון של פשרה כי החיידר המשיחיסטי יכנס תחת כנפי הנהלת בית ספר ‘אור שמחה’, אך העומדים בראש החיידר סירבו משום ש”אין שום דמיון בין שתי ההנהלות”.

התושבי ממשיך: “עוד הצעה גאונית הייתה לשלח את החיידר מכפר חב”ד אל מושב אחר כאילו היו כת מצורעים’… והרב ישתדל שהמועצה תממן את ההסעות, זאת על אף שהבניין של ‘אור שמחה’ עמד להתרוקן בגלל חוסר תלמידים.

“אבל בגלל הלחץ של הרב הוחלט להכניס לשם תלמידי חוץ, פגועי חינוך הזקוקים לחינוך וטיפוח מיוחד, תלמידים מסכנים – מכל הארץ – שזקוקים לטיפול חינוכי מקצועי בכפרי נוער ומוסדות המיועדים לכך. ובלבד שהבניין יתפס ולא ינתן לילדי כפר חב”ד שחטאם היחיד שהם לומדים בחיידר” משיחי.

 •

תוצאות הבחירות בכפר חב”ד ביום שלישי יהיו מבחן הכוח הגדול של הגר”מ אשכנזי, מאז נכנס לפני כארבע שנים לנעלי אביו, הגרמ”ש אשכנזי זצ”ל.

בפעם הקודמת, בבחירות שנערכו לוועד האגודה לפני כחצי שנה, הוא קצר ניצחון גדול, לאחר שכל הנבחרים היו אנשי אמונו ומומלציו.

האם השבוע הוא יצליח לגרום לביטול הבחירות, כאשר חברי הרשימות שהוגשו מול הרשימה המומלצת יסירו מועמדות? ואם יתקיימו הבחירות – האם יהיו אלה נאמניו שייבחרו למועצה האיזורית ולוועד המקומי?

ביום שלישי בלילה נקבל את התשובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות