פרוש לבג”ץ: “אל תדחו את הבחירות. שום דבר מיוחד לא אירע”

דגל' וש"ס ביקשו מבג"ץ שיורה לשר צחי הנגבי להכריע מיד - לדחות הבחירות באלעד • ראש העיר ישראל פרוש דורש בתגובתו לבג"ץ: תצא "אמירה חדה וברורה כי הבחירות יתקיימו במועדן" • "לעולם מועד בחירות מתאים למי שמאמין שיזכה בהן וראוי לדחייה להשקפת מי שחושש שלא יצליח בהן"
אריה ריבקינד
ט"ז חשון התשע"ט / 24.10.2018 21:27

ראש העיר אלעד, שרוליק פרוש, השיב הערב (רביעי) לבג”ץ על העתירה שהגישו מוקדם יותר היום סיעות ‘דגל התורה’ וש”ס, בבקשה לתת צו על תנאי לדחיית הבחירות באלעד לזמן קצוב.

אולם, בניגוד להתנגדות הנחרצת לעתירה המשפטית והבעת “צער רב” על פסילת מועמדותו של יצחק פינדרוס, מועמד ‘דגל’ וש”ס, שהביעו הוא ואביו מאיר פרוש בעיתונים ‘המבשר’ ו’המודיע’ – בתשובתו, שהוגשה על ידי עו”ד איתן הברמן, כותב ראש העיר: “נבקש כי תשקלו את הנאמר ותצא מפיכם אמירה חדה וברורה כי הבחירות באלעד יתקיימו במועדן החוקי כפי שנקבע ופורסם”.

עו”ד  הברמן מבהיר בתגובה לבג”ץ, כי “מועמדותו של הרב פינדרוס לכהונה כראש העיר אלעד נפסלה מהטעם שאין הוא תושב העיר אלעד… נראה כי המחשבה לדחות את הבחירות היא תולדה של המצב הפוליטי שנוצר עקב הפסילה האמורה”.

לטענתו, “מערכת בחירות משולה לרכבת היוצאת לדרכה, חולפת על פני תחנות אחדות ומגיעה אל התחנה הסופית – תוצאת הבחירות. אין לעצור את רכבת הבחירות מעת שיצאה לדרכה, אין לשנות את הזמנים שבהם היא חולפת על פני התחנות השונות,ואין לשנות את מהלכה וכלליה כפי שנקבעו לפני היציאה לדרך הבחירות”.

הוא מדגיש: “קיום בחירות במועדן הידוע, הוא אחד מסימניה המובהקים של מדינה דמוקרטית. כך, הריבון מאפשר לנבחריו לקבוע בעבורו ולהחליט במקומו, במסגרת כהונותיהם, למשך תקופת זמן קצובה הידועה מראש עוד לפני שעת בחירתם. זוהי קדנציה שימיה קבועים וידועים ומראש ובסיומה בחירות חדשות ונבחרים חדשים או נבחרים מחדש. ומכאן קל לומר שאת הבחירות יש לקיים במועדן”.

עו”ד הדין מתייחס למצבים חריגים בהם נדחים הבחירות וכותב: “חריג נקבע לכלל הזה: סעיף 5 לחוק מסמיך את שר הפנים לדחות את מועד הבחירות במקום ש’אי אפשר לקיימן’ או כאשר התקיימו נסיבות מיוחדות.

“הביטוי שבו בחר המחוקק ‘אי אפשר לקיימן’ מקרין על המשמעות שיש לתת למצב ולפרשנות של החוק. רק כאשר לא ניתן לקיים בחירות ניתן לדחותן. והיעדר האפשרות לקיים בחירות איננה תולדה של תוך הבחירות, אלא של נסיבה חיצונית להן. הדוגמה המקובלת להיעדר אפשרות לקיים בחירות היא פרוץ מלחמה והדברים ידועים.

“במקרה שלנו”, כותב עורך הדין, “שום דבר מיוחד לא אירע ואין כל נסיבה מיוחדת שלא לקיים את הבחירות במועדן”.

הוא מוסיף: “בית המשפט העליון התייחס ל’עיקרים’ החולשים על הסדרי הבחירות… והעיקרון הראשון והנעלה בחשיבותו הוא שמירה על משך הכהונה לזמן מוגדר מראש…

“חוק יסוד הכנסת מחזיק גם הוא בעקרון המתואר… ‘הכנסת לא תאריך את תקופת כהונתה אלא בחוק ברוב של שמונים חברי הכנסת ואם נתקיימו נסיבות מיוחדות המונעות עריכת בחירות בעיתן’. ובכדי לשריין את הוראת החוק נקבע כי אין לשנות את הסעיף אלא ברוב של שמונים חברי כנסת…ומה שיפה לדמוקרטיה שלנו בכנסת יפה גם לרשויות המקומיות.

“הגישה הערכית הבסיסית של בית המשפט העליון לעניין דחיית בחירות משתקפת באישור לקיום בחירות בשעת מבצע ‘עופרת יצוקה’. אמת, היו מקרים שבהם נדחו בחירות לרשויות המקומיות כאשר הרשות המקומית הייתה נתונה בתוכנית הבראה”.

הפרקליט מדגיש: “ברור כי בפנייה זו לא באה בחינה מעמיקה של הפסיקה אולם די בה כדי לראות את חשיבותו של הכלל בדבר קיום מועד הבחירות”.

עורך הדין מזכיר כי במקרה הנוכחי הבחירות כבר החלו – ומבהיר מדוע יש לדחות את העתירה ולקיים את הבחירות במועד: “הרשימות הוגשו למנהל הבחירות וגם המועמדים לראשות העיר כבר הוצגו. ההודעה הרשמית על כל המשתתפים בבחירות פורסמה היום… אין כל סיבה חיצונית לבחירות, שלא לקיימן במועד והטעם שמועמד נפסל מצדיק שינוי מועד הבחירות – אין לו מקום.

פינדרוס

יצחק פינדרוס. נפסל. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

“שינוי מועד הבחירות יפגע בכל המתחרים בבחירות בהיבטי המימון ויום השבתון ובכל אלה אין צורך להרחיב.

“לעולם מועד בחירות מתאים למי שמאמין שיזכה בהן וראוי לדחייה להשקפת מי שחושש שלא יצליח בהן. אלה כמו אלה אינם נימוקים המצדיקים שינוי הכלל: בחירות מתקיימות במועדן”.

עו”ד איתן הברמן, מסיים את תגובתו במילים: “הערה – מר ישראל פורוש מיוצג ע”י משרדנו ביחד עם פרופסור דויד ליבאי – עו”ד, ומכתב זה הוא גם על דעתו”

מחר: שימוע אצל השר צחי הנגבי

השר צחי הנגבי, אליו הועברה על ידי הממשלה והכנסת הסמכות של שר הפנים לדחות את הבחירות לראשות העיר אלעד, הזמין את עו”ד צבי אגמון, בא כוחם של תנועות  ש”ס ו’דגל’, ואת עו”ד פרופ’ אביעד הכהן, פרקליטו של העותר, חבר מועצת עיריית אלעד שי נתן –  לדיון שיקיים מחר במשרדו על הבחירות בעיר אלעד.

בתגובה לעתירה שהגישו סיעות דגל התורה וש”ס בצהרים (רביעי) לבג”צ, בבקשה לתת צו על תנאי לדחיית הבחירות באלעד לזמן קצוב, כתב הנגבי בתגובתו כי בכוונתו לזמן לשימוע את נציגי העותרים ולקבל החלטות מחר.

העותרים השיבו לבג”ץ כי ימתינו בסבלנות עד להכרעת השר.

בעקבות כך, בית המשפט החליט הערב כי העתירה בשלב הזה מתייתרת.

במידה והשר הנגבי ידחה את הבקשה של דגל וש”ס לדחות את הבחירות, תיפתח דלתו של בג”ץ שוב בפני העותרות.

קודם לכן הורה בית המשפט למשיבים לעתירה – השר צחי הנגבי, ראש עיריית אלעד ישראל פרוש, שי נתן, ברק צברי ואבי דיין – להגיש את תשובתם לעתירה עד לשעה חמש בערב.

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין  צבי אגמן, עודד שילה ורוני מונק, הם מבקשים מבית המשפט שיורה לשר צחי הנגבי לעשות שימוש בסמכות שר הפנים שהועברה אליו ולהכריע מיד, עוד היום, ולא יאוחר מהשעה 21:00, בבקשת העותרות לדחות לתקופת זמן קצובה את הבחירות לראשות עיריית אלעד “בשל נסיבות מיוחדות”.

עורכי הדין כותבים בעתירה: “שמונה ימים בלבד טרם טרם מועד הבחירות, מצא עצמו ציבור עצום ורוב אובד עצות, וללא מועמד מתאים ומקובל שבו יוכל לבחור על מנת שינהיגו כדרכו במהלך חמש השנים הבאות”.

לדבריו, “עניינה של עתירה זו הינה הפגיעה האנושה בציבור הבוחרים בעיר אלעד, עת נמנע מהם לממש את זכותם הדמוקרטית ולהעמיד ולבחור מועמד מתאים מטעמם”.

הוא  הבהיר, כי במידה והבחירות יתקיימו במועדן, הרי שהבחירה לא תשקף את רצון רוב תושבי העיר.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דיי נמאס
    24/10/2018 21:42
    יוסי
  1. שיעברו הבחירות האלה כבר לעזזאל.

  2. בדיוק הפוך
    24/10/2018 22:20
    חיים
  3. פרוש הוא שמפחד להתמודד מול פינדרוס ורוצה להיות לבד. כל מה שביקשנו תנו ל11 מנדטים מתוך 15 לבחור במי שהם רוצים.