מלים בוכיות על ר’ אליעזר שפר ז”ל

אני יודע שזכיתי ליחס מיוחד אצל ר' אליעזר, ולא הייתי היחיד אצלו. כמוני הרגישו אלפים רבים. ובכל זאת זו הרגשה אמתית I שמואל חיים פפנהיים על הדור המיוחד שהולך ונעלם
שמואל חיים פפנהיים
ט"ו חשון התשע"ט / 23.10.2018 22:11

הדור המיוחד הזה הולך ונעלם.

הכרתי את ר’ אליעזר שפר ז”ל שנים. יהודי של מיזוגים, יהודי של אחודים, יהודי אותנטי. בהיוולדו סימל את החיבור והאיחוד, וגם בפטירתו היה איש של מיזוג. וחבל.

כי חסרים לנו אנשים כמותו בעולם הכה מטורף שאנו חיים בו.

ר’ אליעזר היה מספר על ה’שלום’ הגדול שהיה בברית מילה שלו, כאשר שימשו בברית גם האדמו”ר רבי אברהם וויינברג ה’בית אברהם’ מסלונים וגם האדמו”ר רבי אברהם אלימלך פרלוב מקרלין, איך נכנסו ביחד לבית הכנסת בטבריה, וכל עדות החסידים התרגשו עד מאוד.

רק לאחרונה, בסחרור הבחירות לעירית ירושלים, התרשם ר’ אליעזר עמוקות מהמועמד השורשי הירושלמי האותנטי ר’ יוסי דייטש, ואף שקל לעזור לו.

ומה שאהבתי במסקנה שלו: הנה יש כאן סגירת מעגל – ר’ אליעזר שפר, ותיק חסידי קרלין בטבריה, תומך בר’ יוסי דייטש מיקירי חסידי סלונים הירושלמיים… אצלו זה היה כעין סגירת מעגל. שוב ברית בין קרלין וסלונים.

הרבה שוחחתי ולמדתי מר’ אליעזר. למדתי ממנו מה זו עשייה אידיאולוגית טהורה, מה זו התמדה ומה הן שאיפות, גם עד זקנה ועד שיבה. למדתי ממנו שאפשר להיות עם המון זהויות וגם לחיות עם זה, געלעבט ממש, להנחיל ולפעול.

ר’ אליעזר היה אחד מאישי רמי המעלה שהשתתף בחוג האינטלקטואלים והפרופסורים שהיו מתכנסים לחשוב על בעיות השעה ודרכי פעולה לאיזונים ותיקון החברה, ביחד עם סבי הרב ד”ר שלמה פפנהיים ז”ל ומכובדים אחרים. שמעתי אותו בחוג זה מביע את הלהט החסידי שלו והפיכחון האובייקטיבי בניתוח המציאות, בהבנת החברה ודרכי פעולה מאחדים.

החוג המיוחד במינו נולד אחרי המשבר בחברה הישראלית עם רצח ראש הממשלה יצחק רבין, ור’ אליעזר נפטר ביום מיוחד זה, בתאריך העברי שלו.

אני יודע שזכיתי ליחס מיוחד אצל ר’ אליעזר, ולא הייתי היחיד אצלו. כמוני הרגישו אלפים רבים. ובכל זאת זו הרגשה אמתית, ואף אמר לי כמה פעמים שלמד ממני דברים חדשים, אפילו על יסודות בחסידות קרלין, וזה היה עבורי חידוש.

צר לי עליך רבי אליעזר היקר, נעמת לי מאוד, אהבתי כל רגע בקרבתך, ותחסר לי ולידידיי מאוד.

כך הולך ונעלם לנו דור חכם, דור מיוחד, דור שאיננו עוד; אישים גדולים וטמירים, שהם לנו תמרור ודרך, וזכרם תהא חקוקה לתמיד על לוח לבנו לטובה.

• אליעזר שפר ז”ל, יו”ר הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות, נפטר בתחילת השבוע בגיל  85. הוא נטמן במרומי הר הזיתים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות