נחשף: ה’פספורט’ של האדמו”ר רבי אהרן זצ״ל מבעלזא ממלחמת תש”ח

תעודת פספורט פולנית עם תמונתו וחתימת ידו של האדמו״ר רבי אהרון רוקח זצ"ל תעמוד למכירה פומבית • הפספורט הוכן לצורך אפשרות עזיבתו את הארץ בעיצומה של מלחמת השחרור, והוא הונפק בתל אביב
שלמה בן חיים
י"ד חשון התשע"ט / 23.10.2018 10:02

בימים האחרונים נחשפה תעודת פספורט פולנית לא ידועה, עם תמונתו וחתימת יד קדשו של האדמו״ר רבי אהרון רוקח זצ”ל מבעלזא.

הפספורט הוכן לצורך אפשרות עזיבתו את הארץ בעיצומה של מלחמת השחרור, הוא הונפק בתל אביב על ידי הקונסוליה הפולנית ב-10 למרץ 1948.

בפספורט חותמות, עם מילוי בכתב-יד של ויזות לצ’כוסלובקיה ושוויץ.

הפספורט יועמד למכירה בחודש הקרוב בבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים.

ה’פספורט’ הוכן על רקע הפצרתם של חסידי הרבי מאירופה, שדאגו לשלומו בעקבות המצב המסוכן בישראל. תוכנית זו לא יצאה לבסוף אל הפועל, על רקע החלטתו של האדמו”ר להישאר בארץ ישראל.

כך מסופר על פרשה זו בספר ‘בקדושתו של אהרן’: “בימי מלחמת תש”ח הפצירו החסידים שרבנו ז”ל יעבור להתגורר באירופה. רבנו קיבל את דבריהם וציוה לר’ משה (גרוס) מקורבו,שינפיק לו דרכון… וגם שיזמין לו מקום על המטוס… אחר כך שאל רבנו את ר’ משה ‘למתי הזמנת את הטיסה?’, השיב ר’ משה: ‘ליום חמישי’, שנפל אז ביום כ”א אדר.

אמר לו רבנו: ‘יום זה הוא יום היארצייט של אמי הרבנית ע”ה, אין א טאג פון א יארצייט בין איך נאך קיינמאל נישט געפאהרן (וביום של יארצייט מעולם לא נסעתי)’. רבנו דחה את הנסיעה למועד מאוחר יותר, וככה מספר פעמים.

הרבי מבעלזא

צילום: בית המכירות הפומביות קדם

משנתוודע הדבר להרב אונטרמן, רבה הראשי של תל אביב, שלח משלחת אל בית רבנו לבקשו שלא יסע. ענה לו רבנו: שבעצם אין בדעתו לנסוע, רק שיש לו קבלה מאביו רבי יששכר דוב זי”ע שבזמן כזה צריכים להתכונן לנסיעה”.
מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות ‘קדם’ מציין: “מדובר בפריט היסטורי נדיר בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו, זהו פספורט לא ידוע שלא היה מוכר עד היום, לא בקרב חסידי בעלז ולא בקרב חוקרי התקופה. הפספורט מהווה ייצוג חשוב לתקופה הקשה אותה שרדה חסידות בעלז בימי קום המדינה – משואה לתקומה”.

הרבי מבעלזא

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות