סנקציה נוספת במלחמה נגד סרבני גט: לא יוכלו להשתמש באשראי

ועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק שיאפשר לבתי דין רבניים להגביל את סרבן הגט מלעשות שימוש גם בכרטיס אשראי • עד כה הטלת סנקציה זו מנעה מהסרבן להשתמש בשיקים
אריה ריבקינד
י"ב חשון התשע"ט / 21.10.2018 17:28

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שתאפשר לבתי דין רבניים להגביל את סרבן הגט מלהנפיק או לעשות שימוש בכרטיס אשראי – במטרה לשכנעו לתת גט ולהתיר את אשתו מעגינותה.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ שיזם את הצעת החוק, אמר: “רק במאמץ מתמשך ועיקש נצליח למגר את התופעה הפסולה של סרבנות הגט. החוק הזה נכתב בשיתוף פעולה עם בית הדין הרבני ונועד להעניק סנקציה נוספת אותה אפשר יהיה להפעיל נגד סרבני וסרבניות גט”.

הוא הוסיף: ”מי שישתמש בהלכה כקרדום לחפור בו ימצא את כולנו ניצבים מולו. נמשיך לשמר את המסגרת היהודית הקדושה של מוסד הנישואין ונקשה ככל הניתן על מי שינצל את המערכת לרעה”.

חוק בתי הדין הרבניים מעניק לדייני בתי הדין כלים שונים כדי לשכנע סרבני גט המעגנים את נשותיהם בניגוד לפסיקת בתי הדין, להתיר את נשותיהם מעגינותן.

אחת מהסנקציות הקבועות בחוק היא הכרזתו של סרבן הגט כלקוח מוגבל. הטלת סנקציה זו מונעת מהסרבן להשתמש בשיקים. אלא שמאז נחקק החוק – בשנת 1995 – אמצעי התשלום בישראל השתכללו והשתנו, וכיום רק בחלק זעיר מהעסקאות נעשה שימוש בשיקים, כאשר רוב הרכישות מתבצעות באמצעות כרטיסי אשראי.

עקב כך איבדה סנקציה זו מיעילותה וכמעט שאינה מהווה עוד איום על סרבני הגט. לפיכך מציע סמוטריץ’ להוסיף לרשימת הסנקציות גם הגבלה מלהנפיק או לעשות שימוש בכרטיס אשראי.

הרב הראשי ונשיא בית הדין הגדול הגגר”ד לאו בירך על אישור החוק להגבלת שימוש בכרטיסי אשראי לסרבני גט בוועדת השרים לענייני חקיקה ואמר: “האישור של החוק בוועדה הינו עוד אבן דרך במלחמה חסרת הפשרות בסרבני ובסרבניות גט, אני קורא לחברי הכנסת להשלים את החקיקה הזו בהקדם האפשרי, למען אותן נשים עגונות אשר ממתינות חודשים ושנים לגט המיוחל”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות