‘המרוקאים האלה, לא צריכים אותם’ • הביטויים המפלים במסע הבחירות

סרטונים נגד חרדים, נאומים נגד איתיופים • היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות בפנייה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית: הנחה את המועמדים לבחירות ברשויות המקומיות להימנע משימוש בביטויים גזעניים ומפלים
אריה ריבקינד
י"ב חשון התשע"ט / 21.10.2018 13:28

יו”ר המועצה הציבורית לתיאום המאבק בגזענות, פרופ’ אליקים רובינשטיין, וראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו”ד אווקה זנה, פנו ליו”ר ועדת הבחירות המרכזית בבקשה כי ינחה את המועמדים לבחירה ברשויות המקומיות – להימנע משימוש בביטויים גזעניים, מסיתים ושעלולים לפגוע בשוויון בין תושבים על רקע מוצאם.

הפניה בוצעה בעקבות דיווחים רבים על שימוש שעושים מועמדים בביטויים גזעניים לקידום מטרות פוליטיות, לקראת הבחירות ברשויות המקומיות.

במכתב שנשלח ליו”ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת ביהמ”ש העליון, השופט חנן מלצר, מציינים פרופ’ רובינשטיין ועו”ד זנה דאגה, כי הם מודאגים מהעלייה בדיווחים על שימוש שעושים מועמדים ברחבי הארץ בביטויי בגזענות כלפי קבוצות שונות בחברה הישראלית, במסגרת מסעות הפרסום של מועמדים ברחבי הארץ – שבגינן התקבלו לאחרונה מספר פניות בנושא ביחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות.

כך למשל, השניים מציינים את המועמד לראשות המועצה המקומית זכרון יעקב, שהוקלט מתבטא באופן גזעני כלפי יהודים ממוצא מרוקאי: “…למרוקאי אסור להיות מנהל ואסור לו להיות ראש מועצה.. המרוקאים האלה, אנחנו לא צריכים אותם..”

בחיפה עלתה כוונה של אחד המועמדים לסמן ולהכין רשימה של בתי עסק יהודים, על מנת לקדם אותם על פני בתי עסק של לא יהודים בעיר.

בחולון פורסם סרטון וידאו של מועמד לראשות העיר, הכולל מסרים מפחידים ומכלילים כלפי האוכלוסייה החרדית בעיר, ובאשדוד פורסמו סרטונים המזהירים מפני תושבים חרדים בעיר המציגים אותם באופן שלילי בהכללה.

בבאר יעקב, במסגרת כנס בחירות, טען מועמד למועצת העיר כי ברמת החינוך הירודה בעיר ‘אשמים תלמידים אתיופים’, והתבטא באופן מכליל כלפי תלמידים יוצאי אתיופיה בעיר, שלכאורה בשל מוצאם ‘משכו את התוצאות למטה’.

ברמלה פורסם מסע אזהרה והפחדה מפני התבוללות לכאורה ובה תמונת אישה עטוית חיג’אב ועליה הכיתוב ‘מחר זו יכולה להיות הבת שלך’ ולצידה הבטחה ‘לשמור על רמלה יהודית’.

“אחד הביטויים המובהקים של גזענות היא הכלל. הכללה ה על רקע גזעני עלולה לכלול ייחוס תכונות שליליות על רקע צבע עור, מוצא, לאום והשתייכות לקבוצות המתויגות כ’שונות’ על בסיס דעות קדומות וסטראוטיפים”, כותבים פרופ’ רובינשטיין ועו”ד זנה.

“אנו מביעים דאגה רבה לנוכח המסרים הגזעניים במסגרת מסע הבחירות הנוכחי, ופונים אליך כדי להנחות את כלל המועמדים לקיים את מערכת הבחירות, בזמן שנותר, ללא גזענות, הסתה, הדרה ופגיעה בשוויון בין תושבים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות