המסמכים חושפים: כך נגזל הרכוש היקר של עולי תימן בשנות ה-50

מסמכים המלמדים על הגזל הממסדי של רכושם של עולי תימן: העולים נאלצו לשלוח בנפרד רכוש בעל ערך, ולא זכו לראותו יותר • בין השאר מדובר בכתבי יד עתיקים, ספרי תורה ובחפצי אמנות
אריה ריבקינד
י"ב חשון התשע"ט / 21.10.2018 11:08

העיתון ‘ישראל היום’ מציג הבוקר (ראשון) מסמכים המעידים על גזל רכושם של יהודי תימן, לאחר עלייתם ארצה בשנות החמישים.

יהודי תימן שביקשו לעלות לארץ הקודש באמצעות מטוסי הסוכנות היהודית בשנות ה־50, התבקשו להשאיר מאחור את רכושם, ובו בין היתר תשמישי קדושה, תכשיטים בעלי ערך, ספרי תורה, כתבי עת עתיקים ורשומות של היסטוריית הקהילה המקומית.

לעולים הובטח כי הרכוש – שעליו נרשמו שמות הבעלים לפי מספרים מסודרים – יועבר לארץ באמצעות אוניות, והעולים יוכלו לקבל אותו בחזרה.

לפי המסכמים, הציוד אכן הועבר ארצה אך בודדים היו העולים שזכו לקבלו בחזרה – כ־200 בלבד מתוך כ־40 אלף. האחרים דרשו במשך שנים לקבל את רכושם, אך לא זכו לקבלו, ולמקצתם הוסבר כי אבד ולאחרים נאמר כי נשרף במחסן של הסוכנות ביפו.

המסמכים מאותן שנים, שיוצגו השבוע בכנסת, מוכיחים לכאורה כי הרכוש אכן קוטלג לפי בעליו והגיע ארצה, אך הועבר לסוכנות היהודית, לארגון הג’וינט ולארכיון האוניברסיטה העברית כרכוש ציבורי – ומאז אבדו עקבותיו.

לפי הדיווח ב’ישראל היום’, בין המסמכים הרבים אפשר למצוא למשל רשימת רכוש של עולים שהגיעו בשתי אניות לפחות – ‘לוצה’ ו’לוק’. הדבר מוכיח כי הציוד הועבר לארץ והיה באחריות הסוכנות היהודית.

מסמכים נוספים מעידים על ההתכתבויות בין הרשויות וגורמי הממשלה השונים, ועל בני המשפחות שהגיעו למשרדי הסוכנות ודרשו חזרה את רכושם.

מהסוכנות היהודית נמסר: “הנושא כאוב וחשוב לברר את האמת. שיתפנו פעולה ואנו ממשיכים לשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה. מסרנו את כל המידע הרלוונטי שברשותנו ונמשיך לשתף פעולה באופן מלא גם בעתיד, ככל שיידרש”.

מהאוניברסיטה העברית לא התקבלה תגובה. את תגובת ארגון הג’וינט לא אפשר היה להשיג.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נושא התימנים
    21/10/2018 11:21
    אפרת
  1. אבל מה שעשו להם.
    ויותר אבל שהם לא המשיכו לשמור על המסורת שלהם