כי אין עוד הרבה אנשים כמו האיש הזה • עו”ד הרב יעקב וינרוט ז”ל

אליעזר היון
|
ז' חשון התשע"ט / 16.10.2018 12:31
וינרוט העביר את השיעור כמו שירה, וחרז בלוליינות מדהימה ראשונים ואחרונים, כשהוא מציג את המהלך המבריק שלו לסוגיה המורכבת • אליעזר היון על שיעוריו של עו”ד הרב יעקב וינרוט ז”ל

ליל שבועות. אולם בית הכנסת הגדול בירושלים.

ידידי אריה ואנוכי יושבים באחת השורות הראשונות מול עורך הדין הרב יעקב וינרוט שמעביר שיעור אודות הרשעה/ הפללה עצמית, וזכות השתיקה במשפט העברי.

בשפה התלמודית קוראים לסוגיה המרתקת הזו ‘אין אדם משים עצמו רשע’.

וינרוט העביר את השיעור כמו שירה, וחרז בלוליינות מדהימה ראשונים ואחרונים, כשהוא מציג את המהלך המבריק שלו לסוגיה המורכבת.

באותם ימים, עסקתי בחיבור קונטרס שעסק בדיוק בנושא הזה: ‘אין אדם משים עצמו רשע’, ו’הודאת בעל דין’ – ומכאן שהתחום היה מוכר לי היטב.

לאחר השיעור ניגשתי לפרקליט הבכיר ושוחחתי איתו במשך קרוב אולי ל-30 דקות, כשהוא מציג בפני, במאור פנים, חומרים נוספים רבים ומהלכים תלמודיים מדהימים בנושא שאת חלקם שמע ממורו ורבו הגרב”ד פוברסקי.

לבסוף ביקש בענווה אם אוכל לשלוח לו מכתב ומחשבות נוספות בסוגיה שכה מעניינת אותו, ואני עשיתי זאת בשמחה.

בהמשך שמעתי ממנו עוד שיעורים נוספים, והערצתי את האיש שהתגלה לא רק כגאון משפטי, כפי שכולם הכירו, אלא גם כפנומן תלמודי, וכפילופוסוף שבקי בכל כתביהם של גדולי ההוגים בתרבות האנושית – רק גדלה.

גם הראיונות שלו, סביב המחלה שלו, היו סוג של שיעור. אפשר להקשיב לחלק מהם, בערוץ השני, ובתכנית ששודרה ברדיו קול חי.

היום נפטר האיש הגדול הזה. עצוב כל כך, כי אין עוד הרבה אנשים כמו האיש הזה.

הנה כמה שורות מתוך פתיחה לשיעור שנשא.

“ומידי פעם, כשהינו לומדים סוגיא, והיינו רואים לכאורה שהרמב”ם עומד בסתירה לסוגייא, ולא רק זאת אלא גם סותר את עצמו, ומותקף מכל עבר, והיינו עוברים את הלילות שבהם היינו מתעמקים ברמב”ם, היינו רואים בסופו של דבר את חוסר הבנת הנקרא שלנו, לעומת הבנתו של הרמב”ם.

הדברים הגיעו לידי כך, שמורי ורבי זכרונו לברכה, היה נותן כמה שיעורים כדי לומר בסוף: ‘ובזה הגדרתי את מה שאני לא מבין ברמב”ם’. זו היתה תכלית השיעור…

אני נתקל מפעם לפעם במאמרים שבקלות יתירה מקבלים את התיזה, ואפילו מניחים אותה כדבר מובן מאליו, שהרמב”ם בהלכה הוא רמב”ם אחד, והרמב”ם בפילוסופיה הוא רמב”ם אחר.

למעשה, בקרב המלומדים במשנה של הרמב”ם, יש מעט מאד מוניסטים, ואני חושב שבמקרים רבים הדברים נובעים מכך שהם נמצאים בשלב הראשון של הלימודים שלי אז באותם ימים – אז בישיבה.

בימים שבהם גילינו סתירה בין הרמב”ם לגמרא, וסתירה בין הרמב”ם בהלכה לרמב”ם אחר בהלכה, וחשבנו שזה סוף העולם – ואז גילינו שאנחנו פשוט לא מבינים את הרמב”ם. ואני חושב שזה קורה יותר ויותר, משום שכפי שמורי ורבי אמר: הרמב”ם קורא אחרת” [עו”ד יעקב וינרוט בפתיחה לשיעור].