“יש שם מישהו!”: הכבאים באו תוך 4 דקות, אבל לא לדירה הנכונה

חיים טוויל
|
א' חשון התשע"ט / 10.10.2018 12:13
בתיעוד מזירת השרפה בשריפה בה נספו האחים צבי בן השנתיים ואפרת בת ה-4 ז”ל נראים מאמצי הכיבוי של השכנים לפני ובעת הגעת לוחמי האש לזירה • תושבי העיר טוענים: צוותי הכיבוי הגיעו מאוחר, טעו בקומות ובזבזו זמן • כב”ה: “הזמן בשעה קשה נראה כמו נצח יותר ממה שעובר באמת”

הלווייתם של צבי גינזבורג בן השנתיים ואחותו אפרת בת הארבע, שנספו אמש (שלישי) בשריפה בביתם שבביתר עילית, תיערך היום בהשתתפות המשפחה המצומצמת.

תושבים בעיר העלו כבר אמש טענות כי כוחות הכיבוי הגיעו לזירה רק לאחר כ-20 דקות מרגע הקריאה, וכי גם אז עלו הכבאים לקומה הלא נכונה.

בשירותי הכיבוי, לעומת זאת, אומרים כי הצוות הראשון הגיע למקום בתוך חמש דקות בלבד.

תת טפסר ניסים טוויטו, קצין אגף מבצעים בכבאות, דחה את הטענות: “הזמן בשעה קשה נראה כמו נצח יותר ממה שהוא עובר באמת. המערכת ניטרה 5 דקות בדיוק להגעה מרגע הקריאה – זמן טוב בכל קנה מידה”, אמר לגלי צה”ל.

יקי הרשקופ, חבר מועצת העיר ביתר עלית ומתנדב איחוד הצלה שסייע אתמול בשריפה, אמר הבוקר בכאן רשת ב’ שכוחות הכיבוי הגיעו בזמן, אך זמן ההתארגנות שלהם היה מעט ארוך מדי.

לדבריו, גם המתנדבים הראשונים שהגיעו לזירה הבחינו בלכודים במרפסת ומיהרו לפרק את הסורגים על מנת לחלץ אותם, בזמן שהאש בערה בקומות התחתונות בבניין.

גם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, דחה את הטענות על עיכוב בהגעת כוחות הכיבוי. “הממצאים מראים שהכבאים הגיעו תוך ארבע דקות”, אמר בריאיון לכאן רשת ב’. “הבניין היה אפוף עשן והנוכחים הצביעו על לכודים במרפסת. הכבאים אכן חילצו תחילה לכודים באחת המרפסות, וצוות נוסף גישש את דרכו בתוך הבניין כי לא ראו כלום. כשכבר הגיעו לילדים – כנראה שזה היה מאוחר מדי”.

לפי ‘החדשות’, מהעדויות בשטח עולה, כי הבעיה העיקרית של צוותי החילוץ הייתה בזיהוי מוקד האש: לוחמי האש הראשונים הבחינו ב-3 ילדים שנמצאים מאחורי סורגים באחת מרפסות המבנה. הם פעלו קודם לחלץ אותם, ותוך כדי הפעילות התברר שמוקד האש נמצא במקום אחר.

בתיעודים שונים שצילם חזקי ברנד, ניתן לראות את המהומה ואי הוודאות ששררו במקום במשך דקות ארוכות.

התושבים ומתנדבי ארגוני ההצלה, שזיהו להבות בוערות מהחלון, התגודדו ברחוב מתוך רצון לסייע, ותוך זמן קצר – ועוד לפני הגעת לוחמי האש – הם הביאו בכוחות עצמם צינורות ביתיים וסולמות, ואז זיהו שיש ילדים באחת הדירות.  “רואים משהו בחדר – מישהו למעלה!”, צעקו.

בתיעוד נשמעים המתנדבים, כשאחד אומר לחברו: “תביא את הצינור עד לפה, זוז, תן לו – לתוך הקיר!”

גם עם הגעת לוחמי האש המשיכו התושבים והמתנדבים לסייע באיתור לכודים: “תקרא לכבאי שיוציא את הזקן!”, נשמע אחד מהם אומר.

החקירה הראשונית של השריפה הקטלנית העלתה כי מקור האש הוא כנראה קצר חשמלי. במקביל, נבדקות עדויות לפיהן הדליקה בדירה החלה במנורת לילה שנפלה על מיטה והתנפצה.

מהחקירה מסתמן, כי בשעת השריפה היו בבית כמה ילדים, הסמכות הבכירה הייתה ככל הנראה האחות הבכורה, בת 12, שעליה הוטלה משימת ההשגחה, כאשר ההורים נעדרו מהבית. הילדים הגדולים יותר הצליחו למלט עצמם לדירת השכנים.

כל שבעת הנפגעים שפונו אתמול לבית החולים שערי צדק שוחררו לבתיהם.