נחשף: מעטפה שנשלחה מעץ חיים בי-ם אל גרמניה הנאצית – והוחזרה

שלמה בן חיים
|
ל' תשרי התשע"ט / 09.10.2018 13:20
פריט עם סיפור מרתק מוצע למכירה: מעטפה שנשלחה מישיבת ‘עץ חיים’ לעיר שהייתה תחת הכיבוש הנאצי • באופן נדיר התקבלה המעטפה וגם הוחזרה לארץ עם חותמות, למרות שהופיע עליה כיתוב יהודי

במכירה הקרובה בבית המכירות ‘היסטורמה’ יימכרו פריטים נדירים.

בין היתר ניתן למצוא פריטים מהתחום הבולאי, פילטליה, ניירת היסטורית, שטרות וכסף נייר, מדליות ואסימונים יהודים וציוניים מיוחדים, מעטפות ונומיסמטיקה שמאחוריהן ישנו סיפור מרתק, ישראלינה, מיליטריה ועוד.

כך, למשל, מוצעת למכירה מעטפה נדירה מהישיבה המיתולוגית ‘עץ חיים’, ששכנה בשכונת מחנה יהודה הירושלמית ושנשלחה כנראה בתחילת מלחמת העולם ה-2.

מדובר בפריט עם סיפור מרתק, משום שהיא נשלחה למקום שהיה באותם ימים חלק מגרמניה הנאצית. למרות המלחמה, המעטפה הגיעה ליעדה, אבל לא ניתן היה למסור אותה.

מה שעוד יותר מיוחד בימים ההם של השלטון הנאצי, שמקבל לידיו מעטפה בה יש מכתב עם כיתוב יהודי ודתי מובהק – היא העובדה שהיא הוחזרה ארצה על אף המלחמה. כלומר, ממקום שאז היה מוגדר כשטח אויב שמשמיד יהודים. בלתי אפשרי לדמיין ולא מתועדים בספרי המקצוע קשרי דואר שכאלו.

המעטפה נשלחה ממשרדיה של ישיבת ‘עץ חיים’ עם הוראה מודפסת עליה “דמי החזר מובטח”, שנשלחה מירושלים לסילוט שבליטא, בסביבות ספטמבר-אוקטובר 1939. אמנם הביול אבד, אבל ייתכן שהוא היה 15 מיל א”י לפי התעריף התקופתי לדואר יבשתי.

מאז 23.09.1939 עיר היעד סופחה לגרמניה, כחלק משטח “ממל-לנד”, וכבר לא הייתה חלק מליטא בעת שיגור המכתב, ולכן היא טופלה על ידי הצנזורה של צבא גרמניה (הווארמאכט).

ניתן לדעת זאת לפי החותמת שלה, שאישרה את ‘כשרות’ הפריט דואר הזה, שאפשר המשך שיגורו.

מעטפה, עץ חיים

באדיבות בית המכירות היסטורמה

ישנה חתימה על גב המעטפה עם חותמת מעבר מתאריך 30.10.39 של העיר קוניגסברג וגם על ידי חותמת הגעה מתוארכת 31.10.39 של העיר היידעקרוג (סילוט), כחודשיים אחרי פרוץ המלחמה.

בגלל שהכתובת לא הייתה ידועה, המעטפה סומנה עם סימוני הוראה לכך בכתב ועם חותמות (בגרמנית וצרפתית), והוחזרה לשולח על אף המלחמה.

החותמת היחידה שעל המעטפה ידועה בשימוש באפריל 1940, חותמות הוראה “החזר ל-” ו-“לא נמסר” הוספו למעטפה טרם שהוחזרה.

באופן אירוני לא ברור אם דמי ההחזר שולמו לבסוף.

כאמור, מדובר על פריט דואר נדיר ואולי ייחודי מפני הניתוב בין מדינות אויבות במהלך המלחמה, ולאור מקורו היהודי-דתי והסמלים היהודיים עליו. פלשתינה א”י השעתה כל שירותי דואר מגרמניה ולגרמניה כבר ב-6 לספטמבר 1939.