המדליה הנדירה עם דיוקן ‘המעשה רוקח’ מאמסטרדם עומדת למכירה

בבית המכירות היסטורמה מוצג פריט נדיר וייחודי: מדליון בו מונצחת דמותו של 'המעשה רוקח', הרב אלעזר רוקח מאמסטרדם • ייחודיותו של המדליון: באותם ימים לא נהוג היה ליצור דיוקנאות של רבנים - והעובדה כי יוצר על ידי אמן יהודי
אליעזר היון
כ"ו תשרי התשע"ט / 04.10.2018 21:43

פריט נדיר וייחודי יוצג במכירה הקרובה בבית המכירות היסטורמה – מדליון בו מונצחת דמותו של ‘המעשה רוקח’, הרב אלעזר רוקח מאמסטרדם.

המדליון הנדיר מגיע בצורת מטבע (לא יצוק) בנחושת, והוא מנציח את הגעתו של הרב אלעזר לאמסטרדם לשמש בה כרב הקהילה במאה ה-17.

על המטבע הייחודי מופיע כיתוב בעברית שפירושו “מורנו הרב אלעזר, בן מורנו הרב שמואל, נשיא הסמינר הרבני של הקהל הקדוש בברוד”ץ”.

על צדו השני של המטבע ישנו כיתוב בעברית שפירושו: “התקבל כאן ביום רביעי כ”ז אלול ה’תצ”ה”.

בנוסף מופיע בו ציטוט מפרקי אבות ולצידו בקשה: “התפלל עבור טובתה של הממשלה”.

ייחודיותו של המדליון נובעת מכמה פנים.

ראשית, על צידו הפנימי מופיע דיוקנו של הרב – דבר שסתר את המנהג היהודי של אותם ימים, שלא לצייר או ליצור דיוקנים של רבנים.

1

כמו כן, לפי אוצר אוסף המדליונים במוזיאון היהודי בניו יורק, דניאל פרידנברג, המדליון הזה הוא הראשון בכל תולדות האנושות שבוודאי נוצר על ידי אומן יהודי, ששמו – יואל, בן כבוד ליפמן לוי, השם ישמרהו – מופיע גם כן על המדליון.

“זוהי תופעה נדירה במיוחד כאשר אנו עוסקים בדגם מוטבע ולא יצוק כמו שאר הדוגמאות הקיימות”, אומר האוצר.

בעל ‘המעשה רוקח’, הרב אלעזר רוקח מאמסטרדם, חי במאות השבע עשרה והשמונה עשרה, ונכדו היה הרב אלעזר רוקח ה-2, אבי הרב שלום רוקח מבעלז (1781-1855), אבי שושלת חסידות בעלז. בשנותיו האחרונות הרב אלעזר עלה לארץ ושמש כרב בצפת.

אדמו”רים, ובראשם הבעל שם טוב, מספרים שהרב בא בעקבותיו של הרב נחמן מהורודנקא – סבו של רבי נחמן מברסלב – ובעצמו תלמיד של הבעש”ט, ושמפגש בין השניים בארץ היה מביא לבואו של המשיח ולגאולה – אך רבי נחמן עזב את הארץ לפני שרבי אלעזר הספיק לראותו והוא  נפטר לפני שהיה יכול להיפגש עם רבי נחמן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות