תבערה פנים-חרדית בצפת: גלבך ‘איש קש’ שהורס קולות ללזר ומחזק את שוחט?

חשבתם שרק באלעד בוערת מחלוקת? • מלבד אילן שוחט (ראש העיר המכהן) ושוקי אוחנה (איש הליכוד), מתמודדים על ראשות העיר בצפת גם אליעזר לזר (שהתפלג מאגו"י) ונחמן גלבך (איש שלומי אמונים) • אז במי תומכים החרדים? במי תומכת חב"ד? והאם יהיה סיבוב שני?
כ"ג תשרי התשע"ט / 02.10.2018 15:31

שאלת מיליון הדולר היא: למי בצפת יש סיכוי לצלוח את הבחירות הקרובות – האם יהיה זה ראש העיר המכהן אילן שוחט, איש ‘ישראל ביתנו’, שזוכה מהחקירה שריחפה מעל לראשו, או שמא יודח לטובת שוקי אוחנה, מועמד הליכוד.

בבחירות המקומיות האחרונות מנה הציבור החרדי בעיר צפת כ-48 אחוזים. לקראת הבחירות הקרובות טיפס חלקם של החרדים בעיר משמעותית, וחצה את סף 50 האחוזים.

המצב החדש עורר תיאבון בקרב מועמדים חרדים, המבקשים לנסות את מזלם ו’לכבוש’ את עיר המקובלים.

הראשון והנחשון מביניהם היה אליעזר לזר, שהכריז על ריצתו אל כס ראשות העיר כבר לפני חודשים ארוכים.

לזר מפעיל את קופת ‘ר’ לייב’, המחלקת פעמיים בשנה תמיכות לכ-3000 משפחות, לאו דווקא חרדיות. האם זה יוביל אותן להכיר לו טובה ולהצביע עבורו בפתק הצהוב לראשות העיר? ממש לא בטוח. סביר להניח שחילוני לא יניח בקלפי פתק של מועמד חרדי. אורי לופיאנסקי היה בשעתו יוצא מן הכלל.

לזר הוא חסיד סערט ויז’ניץ, הנשוי לאשה צפתית. לאחר נישואיו, לפני כ-11 שנים, התיישב בעיר. בבחירות הקודמות נכנס למועצת העיר לאחר שהוצב במקום השני של מפלגת ת’ (ההתפלגות החרדית מג’, שנותרה עם האות ג’ ועם חסידות ברסלב בלבד, כשבראשה עומד נציגו של הרב קעניג – נחמן גלבך), הכוללת בעצם, מהבחינה החסידית, רק את לזר ותומכיו. במקום הראשון במפלגה הוצב עמנואל לוי, איש ‘דגל’.

תמיכתה הרשמית של ‘שלומי אמונים’ הייתה נתונה אז וגם היום לג’, כך שפטרונו הלא רשמי של לזר מהבחינה החסידית הוא לכאורה יענקל ליצמן, סגן השר (למרות שאין חסידי גור בצפת).

כשהכריז לזר על ריצתו, טענתי שאין שום סיכוי לראש עיר חרדי בצפת.

מדוע בעצם?

באותה עת רחפה עננה של חקירה מעל ראשו של אילן שוחט, ראש העיר המכהן, המתמודד זו הפעם השלישית ברציפות. כבר אז הוא לא עשה רושם של מודאג, אולי משום שידע את מה שכולנו יודעים כבר היום – התיק נסגר.

אז למרות אכזבה של ציבורים חילונים רבים מראש העיר, עדיין הערכתי שחרדים רבים יתמכו בשוחט. גם משום שהוא ראש עיר מכהן, ותמיד נוח לתמוך בשליט, וגם כי ללא אחדות חרדית מלאה, אין סיכוי שחרדי יכבוש את ראשות העיר (עיין ערך יוסי דייטש בירושלים – למרות שהוא מנוסה בהרבה מלזר שהיה חבר אופוזיציה בלבד – שנותר, לפי שעה, ללא קונצנזוס חרדי).

לכאורה, מאז ועד היום רק גברו סיכוייו של שוחט לנצח, לאחר שאפילו ש”ס הודיעה רשמית על תמיכה בו.

אילן שוחט

אילן שוחט. צילום: David Cohen/FLASH90

מדוע רק לכאורה? כי בינתיים צצו גורמים נוספים, הטוענים לכתר.

נתחיל עם שלמה חדד. יהודי חביב שהתמודד לראשות העיר גם בקדנציה הקודמת – אז זכה לתמיכת הגראי”ל שטינמן זצ”ל ויבדלו לחיים, הגר”ח קניבסקי והגר”מ מאזוז.

בסיבוב הזה הוא ביצע מהלך חכם וחבר לתמוך בשוקי אוחנה, איש הליכוד בצפת. הצעד הזה הוא מכפיל כוח, בעיקר משום שלליכוד יש כ-30 אחוזי תמיכה בצפת. גם אם לא כולם יעניקו לאוחנה את קולם, עדיין מדובר בכוח משמעותי.

הצעד הזה מהווה אכזבה גדולה למחנה לזר, שם טענו בפני, באופן בלתי רשמי, כי הם ‘בונים’ על שלמה חדד שיתמוך בהם הפעם, לאחר שהבין כי סיכוייו לכבוש את כס הראשות נמוכים. אלא שבסופו של יום הוא העדיף את אוחנה על פניהם.

במי, בעצם, יתמכו החילונים? החרדים בונים על כך שיש חילונים לא מעטים שאינם מרוצים מתפקודו של שוחט. המירמור הוא בעיקר סביב תברואה והיעדר תרבות פנאי.

מצד שני, הניסיון הירושלמי מראה כי בעת פקודה חילוני מתקשה להצביע עבור מועמד חרדי, כך שאל לחרדים לסמוך, אלא על כוחם שלהם בלבד.

מצד שלישי, נכון שהקול החילוני מפוצל בין שוחט לאוחנה, אבל גם הקול החרדי התפצל. חלק יתמכו בלזר, חלק בחדד (אוחנה), וחלקו בחרדי נוסף שטוען לכתר – נחמן גלבך, איש ג’.

אם לסכם:

במחנה של שוחט בונים על הודעת התמיכה הרשמית של ש”ס, על קולות של חסידי חב”ד (חב”ד מפוצלת בין כל המתמודדים. גם בבחירות הקודמות תמך ראש הרשימה משה אוחיון באילן שוחט, כאשר מס’ 2 ברשימה – מוטי דיין, תמך באוחנה, ומס’ 3 – יותם קרו, בשלמה חדד), וקולות של חילונים (טבעי שיתמכו בראש עיר מכהן, גם אם לא כולם וגם אם יש מאוכזבים) – ובטוחים שיכבשו את העיר כבר בסיבוב הראשון, תוך השגת היעד של 40 אחוזים, למרות הפיצול.

נחמן גלבך, צפת
נחמן גלבך (נואם). צילום: דוברות

במחנה לזר בנו עד היום על תמיכתה של דגל התורה, עמה התמודד ברשימה משותפת בסיבוב הקודם (שסימנה היה ת’). אלא שהפעם, אולי משום שרץ לראשות ואולי מסיבות אחרות, הם התפצלו, כך ש’דגל’ ו’יחד’ צועדות ברשימה משותפת, בעוד לזר ברשימה משל עצמו.  יותר מכך: ‘דגל’ תומכת בשוקי אוחנה.

מי תומך בלזר מהבחינה הרבנית? שאלה טובה. במטהו יגידו, האדמו”ר שלו, מסערט ויז’ניץ, אבל איש לא ראה עדיין ‘קול קורא’. חילונים וגם דתיים לאומיים רבים יתמכו בלזר, יגידו לכם בסביבתו. ימים יגידו האם צדקו.

אגב, האשליה שליצמן יגייס את רעו הטוב מהכנסת, אריה דרעי, לתמיכה בלזר – התנפצה. יתירה מכך, בסביבת ליצמן טוענים, שבצפת, כמו גם בערים נוספות, הוא צועד יחד עם שלומי אמונים. כלומר, תומך בגלבך.

אז נכון שרבים מש”ס מתכוונים להבריז לשוחט, למרות הקריאה הפומבית, אבל לא בטוח שהם יזלגו לכיוון לזר.

אם כבר, אז לכיוון גלבך (רגיש מבחינת יחסי הכוחות המעורערים בין ש”ס לשלומי אמונים באלעד ובירושלים. מצד שני, הצפתים טוענים שאין קשר בין המפה הארצית למפה אצלם). לכיוון אוחנה קצת קשה יהיה להם לזלוג, לאחר שחבר לחדד, ונתמך על ידי ‘יחד’.

 גם בסיבוב הנוכחי מתנערת סיעת ‘שלומי אמונים’ מכל תמיכה בלזר. בסיבוב קודם התארגנה קבוצה אגודאית, שכינתה עצמה “כלל חסידי בעיה”ק צפת”, להחתמת תושבים נגד עיתון ‘המבשר’. “אנו נאלצים בצער רב להודיע בזאת על דרישתנו המצ”ב בזה לביטול מיידי של עיתון ‘המבשר’ שאנו מנויים עליו”.

 למה? כי “לצערנו חרף היותנו נאמני ‘שלומי אמונים’ ונאמני עיתון ‘המבשר’ מרגע היווסדו, מפנה לנו העיתון עורף, באמצעות סירובו לפרסם ידיעה על פתיחת מטה ‘הרשימה החרדית המאוחדת’, ככתבו וכלשונו, כפי שנשלח אליכם, וכפי שהתפרסמה בעיתונים ‘המודיע’ ו’יתד נאמן'”.

במחנה גלבך בונים בעיקר על סיבוב שני, ויש הטוענים (אין לכך כל אישור רשמי מצד הדוברות הרשמית של ‘שלומי אמונים’) שגלבך הוא ‘איש קש שנועד להרוס קולות ללזר ולשוקי אוחנה ולחזק את נצחונו הברור של שוחט’. או כדבריהם, ‘בחרת גלבך – קיבלת אילן’.

 ‘להרוס?’ עונים להם מנגד מי שסבורים שגלבך מועמד ‘אמיתי’. ‘הוא רק מפחית את סיכויי שוחט לזכות בסיבוב הראשון ב-40 אחוזי קולות לפחות. הוא שואב רק את קולות החרדים, ששקלו להצביע עבור לזר ככוח חרדי אנטי אילן, או לשוקי אוחנה ככוח אנטי אילן, אך כאחד שיש לו גם קשרים במסדרונות הממשלה, מה שאין ללזר’.

                                                                                        •

 מה באמת יקרה בסופו של יום?

 אפשרות ראשונה: יש מועמדים שיסירו מועמדות ויסגרו עם החזקים. קרי, שוחט או שוקי אוחנה.

 אפשרות שניה: כל ארבעת המתמודדים רצים ‘עד הסוף’. לא בטוח ששוחט זוכה ב-40 אחוזים להם הוא נדרש, ואז מגיע הסיבוב השני אליו קשה לדעת מי יעפיל (כל קול יכול להכריע מכאן לכאן). סביר להניח: אילן שוחט מול שוקי אוחנה.

ובינתיים, ייאלצו המועמדים לכסוס ציפורניים ולהמתין בסבלנות לתוצאות האמת.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בחירות מוניציפאליות
    02/10/2018 19:32
    טרבלסי חברון
  1. ניתוח לא טוב!!! לדעתי שוקי אוחנה ייבחר בסיבוב הראשון, תפסיקו להזכיק את אילן הוא לא יכנס לסיבוב לשני ואם יהיה סיבוב שני. להלן הניתוח שניראה לי הגיוני ביותר: 1. יצביעו 17000 בעלי זכות בחירה שהם!70% מבעלי זכות הבחירה. בבחירות האחרונות הצביעו 64.5% בשל יום השבתון יצביעו לעניות דעתי 70%. מבין 17000 7500 חרדים שיצביעו חלקם עבור גלבך וחלקם לזר. ש”ס יצביעו ברובם עבור גלבך אילן יקבל 2500קולות, ישי מיימון 850 קולות אוואקי 450 קולות סה”כ 10800 נותר לשוקי 6200 קולות.. חסרים לו 600 קולות כדי לעבור בסיבוב הראשון… יש לזכור 40% מתוך 17000 הם 6800!!!!.

  2. תמיכת החסידים בגלבך
    02/10/2018 20:06
    הההוא
  3. כלל החסידויות בעיר כולל סערט ויזניץ תומכים בגלבך והרשימה של ג תוכיח מקום שני צאנז מקום שלישי ביאלה מקום רביעי איש קהילת לעלוב מקום חמישי אמשינוב
    חב”ד הורתה לכלל שמעי לקחם לתמוך בגלבך
    רונן גנון ולחיאני מש”ס מסרבים להצטלם עם שוחט ומצטלמים כל היום עם גלבך מאוד מעניין
    סיעת תקומה הורו לבוחריהם שמהווים כמנדט להצביע גלבך
    האדמו”ר מערלוי בירך את המועמד גלבך וחבר המועצה יוסי גלנט והמומעמד מס 5 בג יהושע למברגר בברכת הצלחה במירוץ ובכל אשר יפנו
    רוב רבני צפת נמצאים בצד של גלבך
    לא אילן ולא לזר לא מציגים דמות רבנית או נושאת משרה כל שהיא שתומכת בהם משא”כ גלבך
    בסיור אירועים שבוע שעבר זכה גלבך לתמיכה גורפת של כל מוסדות התורה בעיר משא”כ המועמדים האחרים
    שלטי החוצות בריכוזים החרדים וגם אלו שלא מכריזים “בא לעבוד נקודה” “נחמן גלבך לראשות העיר צפת” ולא משהו אחר
    מקוה שזה מספיק להבין לאן הרוח נושבת
    בהצלחה בהמשך סילוף הדברים

  4. קצת מוזר מה שכתוב כאן...
    03/10/2018 09:46
    צפתי
  5. א. על אף שלזר מריץ את עצמו קרוב לשנה, לבינתים אין לו עדין כל תמיכה רבנית (יש רבנים שתומכים בשוקי אוחנה, אך אף רב לא תמך לבינתים בלזר)
    ב. ש”ס הודיעה באופן רישמי על תמיכה בגלבך
    ג. חב”ד הודיעה באופן רישמי על תמיכה בגלבך.
    אגב, בשונה מהנכתב כאן – חב”ד מצביעה כולה כגוש אחד בכל הבחירות בשנים האחרונות למי שוועדת מנהלי המוסדות בראשות הרב מורים להצביע. בבחירות הקודמות היה זה לאילן שוחט, ובבחירות אלו זה לנחמן גלבך. אין חילוק ואין מחלוקת.
    ד. במידה ואכן החרדים יצביעו למועמד לראשות על פי השתיכות מפלגתית למעוצה- פילוג חלוקת הקולות הוא כדלהלן, ש”ס 2.5 מנדטים, חב”ד 2.5 מנדטים, תקומה 1, אגודה 1.5 = 7.5 מנדטים למועמד נחמן גלבך = ראש עיר בסיבוב ראשון.
    ה. במידה ולא, על פי הרוח המנשבת לסיבוב השני יגיעו שני מועמדים שוקי אוחנה ונחמן גלבך- ואז ההערכה האמיתית תהיה רק לפי ניתוח התוצאות והקולות בציבור לכלל המועמדים.

  6. ניתוח מוטה ולא נכון כלל!
    03/10/2018 21:34
    דוד
  7. מאחורי גלבך עומד כל הגוש חרדי (למעט הליטאים שהם מיעוט שולי..)
    זה כולל את ג’-2 מנדטים, שס- 2 מנדטים ,חב’ד קרוב ל-3 מנדטים ,ותקומה מנדט 1.
    מאחורי לזר לא עומד שום דמות רבנית ולא שום קהילה..
    כך שבעצם הקולות שהוא לוקח מהציבור החרדי דופקים את הניצחון המובטח לגלבך..ובכך הוא הורס לכל הציבור החרדי בצפת!
    בכ’א נראה שיהיה סיבוב שני בין אוחנה לגלבך.

  8. בצפת ברוך ה' לא בוערת שום מחלוקת
    04/10/2018 19:30
    מוטי
  9. יש אנשים שמנסים להדליק מדורות בצפת
    אבל הציבור לא טיפש והוא יודע מי עזר לו בתוך הערייה ב5 שנים האחרונות מי קידם את החינוך החרדי בצפת
    ומי עזר לכל תושב ותושב בעיר לכל פניה ופניה

  10. לזר ינצח ובגדול
    14/10/2018 05:57
    צפתית
  11. יש המון דעות בעניין של מי ייבחר לראש העיר אבל בשורה תחתונה כל תושבי העיר צפת מכירים טובה למי שבאמת דאג להם בשנים האחרונות וזהו אליעזר לזר! בזכותו בכל חג יש לנו אפשרות נדירה להרגיש ממש כמו בני מלכים הוא לבדו הקים קופה שנותנת לתושבים כסף ביד רחבה.הוא לא מקבל שום תמיכה מהעירייה ואפילו לא מנחמן גלבך וכל השאר.זה ממש לא מעניין מישהו אם יש לו תמיכה מרבנים או לא.הציבור יבחר בו בזכות עצמו.גלבך צריך רבנים כי אף אחד לא מכיר ולא יודע מה הוא כבר באמת עשה למען הציבור בצפת.את לזר כולנו מכירים.הוא אדם עם נשמה בלי שחצנות וגאווה.כזה אנחנו צריכים בתור ראש עיר.לא אחד שדואג רק לקהילה שלו ולאינטרסים שלו.לא אחד שמאיים להוציא ילדים ממוסדות לימוד רק כי הוא לא רוצה שיבחרו באליעזר לזר.אנחנו רוצים שינוי מהשורש ואת זה רק הביצועיסט לזר יעשה בשבילנו.בעזרת ה’