בלעדי • זהו ההסכם המלא ש’פוצץ’ בין ‘דגל’ וש”ס לפרוש באלעד

שיחות הסלון בבית יו"ר ש"ס אריה דרעי הולידו מספר גרסאות של טיוטות: אתר חרדים 10 חושף לראשונה את הגרסה הכי מעודכנת והכי מלאה • על מי נאסר לרוץ בעוד חמש שנים באלעד? ועל מי נאסר להתמודד בעיר בית שמש? האם נציג של ש"ס יוכל להתמודד באלעד בעוד חמש שנים? ואיך ההסכם היה אמור להנציח את שליטת 'שלומי אמונים' באלעד בצורה מוחלטת גם בקדנציה של יצחק פינדרוס? • הפרשנית שרי רוט עם כל הפרטים
כ"א תשרי התשע"ט / 30.09.2018 15:09

שיחות הסלון בבית יו”ר ש”ס אריה דרעי בין ש”ס, דגל ושרוליק פרוש, כבר הולידו כמה גרסאות של טיוטות. בעוד חלק מהצדדים מנסים להדליף גרסאות ספציפיות, קבלו כאן – בחרדים 10 – את הגרסה הכי מעודכנת והכי מלאה.

נדגיש, כי גם טיוטה זו טרם זכתה להסכמה מצד ‘דגל’ או לחתימה של היו”ר, מוישה גפני. הטיוטה מציגה אישור וחידוש ההסכם ‘הישן’, כלומר ההסכם שנחתם בין ‘דגל התורה’ ל’שלומי אמונים’ בחודש תשרי תשע”ד – הסכם שנוהל עליו מו”מ מתיש במשך שבועות ארוכים בין מאיר פרוש ומוישה גפני, אשר בסופו של דבר התפוצץ, כששני הצדדים מגישים רשימה ומועמד לראשות העיר אלעד: שרוליק פרוש מהצד אחד, יצחק פינדרוס מהצד האחר.

 וזו טיוטת ההסכם ומה שעולה ממנו:

1. סעיף הרוטציה: פינדרוס, כנציג דגל התורה, ירוץ לראשות העיר בתמיכת שלומי אמונים (לבטל את הבחירות בלתי אפשרי, משום שלא נראה כי מועמדים אחרים יסירו מועמדות ‘לכבוד ההסכם’ – ש.ר).

בתום שנתיים וחצי יתפטר פינדרוס מתפקידו (בלי התניות ותנאים, כולל בלי ‘הוא אהוב’, ‘הוא ראש עיר טוב, שימשיך’) וישראל פרוש יכהן כמועמד מוסכם (ייערכו בחירות בזק, אין דרך חוקית אחרת לקיים את הרוטציה -ש.ר.) עד לבחירות חשוון תשפ”ד (בעוד 5 שנים).

2. סעיף התופינים: בתקופה בה יכהן יצחק פינדרוס כראש העירייה תקבל אגודת ישראל את התפקידים התיקים והוועדות שהיו לדגל התורה בקדנציה הקודמת. כל הנ”ל יחולקו בין הסיעות באופן הפוך מהקדנציה הקודמת. בנוסף, יקבלו נציגי אגודת ישראל את 3 החדרים כפי שהיו לנציגי ‘דגל התורה’ בקדנציה הקודמת, וזאת תוך חודשיים מיום הבחירות. כל הנ”ל יתהפך במחצית השניה של הרוטציה, בה תקבל דגל התורה את כל התפקידים הנ”ל וכן את 3 החדרים.

3. שליטת שלומי אמונים ונציגם פרוש תהיה מוחלטת, גם בתקופה בה יכהן נציג דגל התורה בראשות העיר: ראש העיר יפעל אך ורק בתיאום ובשיתוף עם יו”ר שלומי אמונים באלעד, או עם בא כוחו, בכל הנוגע לצרכי הציבור של הקהילות החסידיות (לרבות נוער, תרבות, בינוי, שיפוצים, הקצאות ועוד). גם בסיכומים מול רבני ועסקני הציבור החסידי ישותף נציג שלומי אמונים, והוא ישותף כבר בתחילת התהליכים, לא רק בסיכומים.

צוות ראש העיר וכן הנהלת העירייה (קרי מנכ”ל – האם התפקיד יועבר לידי יוסי שטרית, מי שפועל בימים האחרונים באלעד ללא לאות, כמעט ולא רואה את ביתו בביתר, או שקיני התנגדות ליטאיים מקומיים ינצחו ויטרפדו? ימים יגידו – ש.ר.) יקבלו הנחיה לשקיפות מלאה מול יו”ר שלומי אמונים בכל הנוגע למחלקות העירייה (נדגיש כי המחלקות נשלטות היום על ידי אנשיו של פרוש, אם לא יפוטרו אנשים – ולא יפוטרו, כי הכול צריך להיעשות בתיאום וסביר להניח שפרוש לא יאפשר לגעת באנשיו – הרי שצוות העירייה יסור למרותו, גם במחצית בה לא יכהן כסגן – ש.ר.).

יוסי שיטרית

יוסי שטרית. צילום: באדיבות המצלם

4. מתן כספים והקצאות: ראש העיר יתחייב לדאוג לצרכי הקהילות החסידיות בעיר לפחות כפי שדאג ישראל פרוש (והוא דאג מאד – ש.ר.) לקהילות הליטאיות בקדנציה היוצאת (כולל הקצאות, כיתות, תקציבי תרבות, שיפוצים ועוד).

לפני ביצוע כל הנ”ל (הקצאות תכנון והגשת פרוגרמות, הרשאות בינוי, תכנון תקציבי תרבות לקהילות, תקציבי פריפריה ועוד) יעודכן יו”ר שלמי אמונים בזמן סביר לפני הפרסום או תחילת תהליך הביצוע. זמן סביר פירושו כ-3 ימים לפני.

5. סעיף הג’ובים: לא יפגעו במשרות ובסמכויות שמונו בקדנציה היוצאת (כלומר, המשך ניהול העיר על ידי משפחת פרוש, לא משנה איזו ‘בובה’ יושבת על כס ראש העיר -ש.ר), וכן יישמרו כל ההקצאות וההסכמים שאושרו בקדנציה היוצאת.

6. ג’ובים בענייני דת: תוקם וועדה בה ישותפו נציגים מהציבור החסידי והליטאי באופן שוויוני, הנציגים של הציבור החסידי ימונו על ידי יו”ר שלומי אמונים. ייעשה גם תיקון להפליה של הכלל חסידי בכל הנוגע למשאבים בנושאי דת (אידיליה גדולה יותר אף מהקדנציה הקודמת – ש.ר.).

7. למען הסר ספק, בא הסעיף המפורש: שיתוף הפעולה וכן סיפוק צרכי הקהילות החסידיות הן בנושאים המופיעים למעלה והן בדברים שיתווספו בעתיד, ייעשה בתיאום! ובשיתוף! ישראל פרוש, או כל מי שימונה מטעמו.

8. יו”ר שלומי אמונים יהיה השותף הקואליציוני הבכיר, ויהיה שותף מרכזי לצוות האסטרטגיה ותהליכי התכנון בפעילות ובפרויקטים בעיר, גם מה שלא קשור לתחום אחריותו.

9. במקרה של הפסד בהתמודדות לראשות העיר (סעיף זה נראה כמו סעיף הלוקח בחשבון אפשרות של הבטחה בהסכם, חתימה רשמית, אבל ‘הברזה’ ביום פקודה, קרי בקלפי. זהו סעיף הקנסות על בגידה…ש.ר.): יקבל הצד שלא התמודד את הבחירה הראשונה בכל הנוגע למינוי סגן, מ”מ בשכר וכן תכנון ובניה מלא (כולל העיר החדשה). במקרה שיהיו 2 סגנים בשכר, הצד שלא התמודד יקבל גם סגן בשכר וגם תכנון ובניה מלא.

10. הקדנציה הבאה, קרי בחירות תשפ”ד: לפי ההסכם הנוכחי, ישראל פרוש (או כל נציג אחר משלומי אמונים – ש.ר.) לא יתמודד בבחירות תשפ”ד לראשות העיר מטעם שום מפלגה או סיעה, גם לא באופן עצמאי. (שימו לב שסעיף זה סותר את הטיוטות הקודמות לפיהן ‘נמכרה’ אלעד לשלומי אמונים גם לקדנציה הבאה).

11. כל הנ”ל יתהפך לתקופה בה יכהן נציג שלומי אמונים בראשות. כלומר, כל הסמכויות המפורטות לעיל כנתונות לנציג שלומי אמונים במחצית הראשונה, יועברו לידי דגל במחצית השניה.

ישראל פרוש, אריה דרעי

שרוליק פרוש ואריה דרעי. צילום: Yaakov Naumi/Flash90

12. התופינים של ש”ס: לאורך כל הקדנציה, קרי גם בתקופת שליטתו של יצחק פינדרוס בראשות העיר והן בתקופת שליטתו של ישראל פרוש בראשות (טוב, באופן רשמי, שני הצדדים ישלטו בשווה לכל אורך הקדנציה, באופן מעשי, פרוש ישלוט לכל אורך הקדנציה מאחר וכל מנגנון העיריה ‘שלו’ ואין דרך פשוטה וקלה לפי ההסכם להחליף בורג או סיכה – ש.ר),  תנועת ש”ס תקבל את כל התפקידים, התיקים והוועדות שהיו בידי תנועת ש”ס ותנועת ישי בקדנציה האחרונה  (חוץ מזה, אם נעיין טוב בהסכם, זכותה לרוץ לראשות בקדנציה הבאה. סביר להניח ש’דגל’, בעד כל הטוב שהיא זוכה לו בהסכם הנ”ל, גם תתמוך במועמד ש”ס ש.ר.).

13. התופינים של הבית היהודי: גם להם, כשותפים בקואליציה הנוכחית, דאגו ב’שלומי אמונים’ – וכל התפקידים, התיקים והוועדות שהיו בידיה בקדנציה האחרונה, ייוותרו גם הלאה. מה שמבטיח בעצם את תמיכת אנשיה בהסכם, והצבעה בהתאם, גם בקלפי.

14. נעילת סעיפי אלעד: במקביל היה אמור גם ישראל פרוש, ראש העיר הנוכחי באלעד, יפקיד מכתב ולפיו ‘אני הח”מ ישראל פרוש מתחייב בזה כי בבחירות המקומיות שיתקיימו בשנת תשפ”ד לא אתמודד ולא אפעל לעודד התמודדות שלי לראשות עיריית אלעד. התחייבותי זו הינה סופית ומוחלטת’. כך היה פרוש אמור לכתוב במכתב שיופקד כחלק מההסכם.

15. לא באמת חשבתם שבית שמש תיוותר מחוץ לתמונה – והיא אכן מופיעה כסעיף “עתידי”: לפי ההסכם, בשנת תשפ”ד (הבחירות הבאות, בעוד 5 שנים) יתמודד נציג ‘שלומי אמונים’ לראשות העיר בית שמש וזאת בתמיכת ‘דגל התורה’ (שימו לב: א. מדובר בעיר שיהיה בה אז רוב ליטאי מוחלט. ‘דגל’ צריכה להיות ‘פראיירית’ כדי לחתום על הסכם כזה ב. סביר להניח ולהעריך כי ישראל פרוש, שלא יוכל בקדנציה הבאה להתמודד באלעד, יעקור לבית שמש. מה יהא אז על קמפיין המוצנחים? טוב, מי צריך קמפיין כשיש לך את תמיכת דגל וש”ס…ומי יזכיר למישהו את קמפיין ה’מוצנחים נמאסתם’? – ש.ר.).

16. עד לבחירות הבאות, נציג שלומי אמונים יתחייב בכתב שלא להתמודד בבחירות תשפ”ט לראשות העיר בית שמש מטעם שום מפלגה או סיעה, גם לא באופן עצמאי (המשתמע מכך, גם לא לצאת בקמפיין, ‘שרוליק היה טוב לבית שמש, למה להחליף אותו?’, אבל לא סומכים על ה’משתמע’ ולכן מופיע סעיף ברור בנושא:) מוסכם על שני הצדדים בהסכמה גמורה ומלאה שבעתיד, גם באלעד וגם בבית שמש, לא ישמעו ולא יטענו הצדדים טענות של ‘טובת העיר’ לצורך שינוי בהסכם זה (כמה חבל שחותמי ההסכם לפני 5 שנים לא חשבו על האופציה…ש.ר.).

17. רק בשנת תשפ”ט (עוד 10 שנים – ש.ר.) יתמודד נציג דגל התורה לראשות העיר בית שמש, וזאת בתמיכתה של שלומי אמונים. מתוך ניסיון שנצבר ‘על בשרם’ הוסף הסעיף לפיו התמיכה הנ”ל, קרי תמיכה בנציג שלומי אמונים בעוד 5 שנים, ובנציג דגל התורה בעוד 10 שנים, לא תהיה כפופה לתמיכה של פלגים נוספים ביהדות החרדית או של מפלגות אחרות (רק אלוקים יודע אלו פלגים יתפלגו אז, הן בדגל, הן בשלומי אמונים, והן בש”ס ש.ר.).

משה אבוטבול

משה אבוטבול. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

18. נעילת סעיף בית שמש – מכתב שצורף לטיוטה ואשר עליו היה אמור לחתום משה אבוטבול, ראש העיר הנוכחי בבית שמש והמתמודד על ראשות בקדנציה הבאה. לפי נוסח המכתב, התחייב אבוטבול כי בבחירות שיתקיימו בשנת תשפ”ד לא יתמודד על ראשות עיריית בית שמש.

19. סעיפי הנעילה וסגירה הרמטית של ההסכם: מסמך זה יישמר בסודיות בין הצדדים ולא יתפרסם הוא או חלקים ממנו אלא בפני זבל”א שיתמנה על ידי שני הצדדים בלבד (סעיף זה כבר הופר, בעצם הפרסום ב’חרדים 10′, שלא היה צד לחתימה… – ש.ר.).

20. עוד סעיף סיכומי: כל ויתור או שינוי למימוש סעיף כלשהו בהסכם זה מחייב את הסכמת שני הצדדים החתומים על הסכם זה.

21. סעיף הבוררות: בכל מקרה של ויכוח בין הצדדים ימונה בוררות זבל”א תוך שבוע מבקשת אחד הצדדים בכתב (כמה חבל שלא חשבו על כך בהסכם קודם, לפני 5 שנים, היינו חוסכים את כל הסאגה, את הטרטורים בביתו שבבני ברק, ובדירה בירושלים של הדיין הגר”י סילמן, וכן את חילופי המכתבים, אלו שגדעו את הכנות השבת בימי השישי, ואלו שבימות החול  – ש.ר.).

22. סעיף נעילה נוסף – ההנהגות הרוחניות: ההנהגות הרוחניות של תנועת דגל התורה ושל סיעת שלומי אמונים יעשו הכל (סעיף טיפשי, לך תגדיר מה פירוש ‘יעשו הכל’… איך בדיוק מודדים זאת? – ש.ר.) כדי להוציא את כל האמור במסמך זה אל הפועל, על הצד היותר טוב, וכן: הסכם זה היה על דעת ולעיני ההנהגה הרוחנית של דגל התורה ושלומי אמונים. (אני רק שאלה: אם כבר הפרו את ההסכם בהדלפתו, מי ערב על המשך שמירתו הקפדנית? – ש.ר.).

על המסמך אמורים היו לחתום שני הצדדים, – משה גפני ומאיר פרוש.

 •

אז מה עולה מהטיוטא:

 • רודפי השלום – ובראשם ראש ישיבת סלבודקה הגרמ”ה הירש, ששלח את נציגיו ל’שיחות הסלון’ ואף דרש מישראל פרוש לפרוש מהתמודדות ולשני הצדדים לנסות להגיע לכדי פתרון – יצטרכו להתענג מקריאת הטיוטא, שלא נראה שהבשילה לכדי מעשה.

 • כל מי שרצו בריצה של שרוליק פרוש ‘בכל מחיר ועד הסוף’, ובראשם קודקודים ב’שלומי אמונים’ שגילו על הנסיעה  של שרוליק ל’סלון הבית שברחוב הקבלן’ רק בהיותו בדרך, ואלו שידעו על כך רק בשעה 20:00 בערב (בעקבות ציוץ…- ש.ר.) יוכלו לפתוח שמפניה. הם ניצחו. זה עדיין לא אומר שבעוד חודש יפתחו שוב שמפניה ושנציגם הוא שאכן ינצח (אם יפסיד, הם יוכלו רק להתגעגע לטיוטא הזו ולהתענג על קריאתה).

הרב משה הלל הירש

הגרמ”ה הירש. יתערב שוב? צילום: Yaakov Naumi/Flash90

 • שרוליק פרוש עצמו, שהתבטא בפני אחד ממקורביו כי הוא חושש ממכתבים של גדולי ישראל הליטאיים נגדו (נראה שלשרוליק אכפת באמת מרבנים ומהקפדתם, חשוב לו לשמור על חינוך ילדיו, התנהלות חריגה בנוף הפוליטי, הראויה לכל שבח), מן הסתם ממש לא פותח שמפניה. אפילו לא בקבוק יין.

 • אנשי ‘דגל’, שלא אהבו מלכתחילה את ההסכם שהתגבש (אילו רצה, גפני יכול היה לחתום על הסכם די דומה בשיחות המו”מ שלו עם מאיר פרוש עוד לפני הגשת הרשימות), פותחים שמפניה. תקוו בשבילם שינצחו את הבחירות. אחרת יוכלו גם הם להתענג על דפי הטיוטא.

 • וש”ס? יתכן שש”ס מרוויחה בכל מקרה. אז נכון שאין לה נציג בראשות, בשום אופציה, אבל תהיו בטוחים וסמוכים שאריה דרעי ביטח את עצמו בכל סוגי הביטוחים ושהציבור הספרדי יקבל בקדנציה הבאה לפחות קצת יותר ממה שקיבל בקדנציה הקודמת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות