דוח מציג: תכנית חדשה של הרשות מעודדת ילדים לאלימות נגד ישראל

חיים טוויל
|
י"ב תשרי התשע"ט / 21.09.2018 11:03
הדו”ח מציג דוגמאות מתוך ספרים המיועדים לכל הכיתות ובכל מקצועות הלימוד, החל מספרי ההיסטוריה וכלה בדוגמאות המשמשות לפתרון בעיות בחשבון ופיסיקה • באחד השירים בספר הלימוד של כיתה ג’ מופיעה השורה: “אני נשבע שאקריב את דמי, ואסלק את הגוזל מארצי”

דו”ח של ארגון ‘אימפקט SE’, אשר ניתח את תוכנית הלימודים החדשה במוסדות החינוך של הרשות הפלסטינית מעלה, כי לכל אורכה משתמשים בטרמינולוגיה מסיתה ותכנים המעודדים פעולות אלימות נגד ישראל וצה”ל.

הדו”ח, אשר נחשף אמש (חמישי) בערוץ החדשות הבינלאומי i24NEWS, מציג דוגמאות מתוך ספרים המיועדים לכל הכיתות ובכל מקצועות הלימוד, החל מספרי ההיסטוריה וכלה בדוגמאות המשמשות לפתרון בעיות בחשבון ופיסיקה.

הרשות הפלסטינית השיקה תוכנית לימודים חדשה בשנתיים האחרונות, למעשה רפורמה ראשונה במערכת החינוך מאז שנת 2000.

על פי ניתוח של ספרי לימוד לכיתות א’-י”ב על ידי המכון לניטור סובלנות השלום והתרבות בחינוך הממלכתי (IMPACT-se), אחת ממטרות תוכנית הלימודים היא לעודד “התנגדות אלימה” נגד ישראל, הסתה, סגידה ל”שהידים” ולהקריב חיים בשם הדת.

על פי הדו”ח, ניתן לזהות בספרי הלימוד שיח רדיקאלי המשלב “דמוניזציה של ישראל” ומוטיבים אנטישמיים, לצד נרטיב המעודד “שחרור אלים של פלסטין”, כך על פי ניתוח ספרי הלימוד.

“האסטרטגיה של הרשות הפלסטינית… היא לשמור על מיליוני אנשים צעירים, מוכנים לאלימות בכל פעם שיידרש”, אמר מנכ”ל ה-IMPACT-SE, מרכוס שף, בראיון לערוץ בשפה האנגלית (HOT, אפיקים 34 ו-200) מרשת ערוצי החדשות הבינלאומיים i24NEWS.

על פי ממצאי הדו”ח, מוטיבים אלימים מופיעים בשלל זוויות ולאורך כל תוכנית הלימודים. כך למשל במקצוע המדעים, ‘חוק התנועה השני של ניוטון’ נלמד באמצעות תמונה של ילד שמכוון רוגטקה לעבר חיילי צה”ל. התמונה משמשת את ההסבר למושגים כמו “כוח”, “מסה”, “עוצמה”, “תנועה מעגלית” וכו’.

באחד מספרי הלימוד בפיסיקה אפילו מופיעה שאלה השואלת את הילדים באיזה אמצעי זהירות עליהם לנקוט בעת השימוש ברוגטקה נגד חיילי צה”ל.

ילדים לומדים על הורמונים על ידי תיאור עימותים עם צה”ל והסבר על “עמוד השדרה” ניתן ללמוד דרך סיפור העוסק ב”תוקפנות ציונית”. שאלה בספר החשבון לכיתות ד’ מבקשת מהתלמיד ‘לחבר את מספר השהידים באינתיפאדה הראשונה ומספר השאהידים באינתיפאדה השנייה’.

בכיתה א’, תלמידים לומדים אותיות באמצעות מילים. בין הדוגמאות שניתן למצוא בספרי לימוד השפה הערבית: “שהיד”, “התקפה” ו”לברוח”.

דוגמא נוספת ניתן למצוא בלימודי השפה והבנת הנקרא. באחד השירים בספר הלימוד של כיתה ג’ מופיעה השורה: “אני נשבע שאקריב את דמי / כדי להרוות את הארץ של הנדיבים / ואסלק את הגוזל מארצי / ואשמיד את שרידי הזרים”.

הדו”ח חושף כי “טרור” הוא כלי לגיטימי של “תנועת השחרור”.

כך למשל דלאל מוגרבי, ממובילות חוליית הפת”ח אשר ביצעה את הטבח בכביש החוף ב-1978, בו נרצחו 38 ישראלים בהם 11 ילדים, נקראת “גיבורה” ו”קדושה”. הטבח באולימפיאדת מינכן, בו פלסטינים רצחו 11 ישראלים, מתואר בספר ההיסטוריה כ”פעולה” המהווה חלק מההתנגדות הפלסטינית.