הפגנת שבת בב”ב: החסידים יפגינו בגהה וז’בוטינסקי; הליטאים יחרימו

יוסף גרינבוים
|
י"ב תשרי התשע"ט / 21.09.2018 14:11
החסידים, ספרדים ו’הפלג’ יקיימו הפגנת מחאה בליל שבת בכביש גהה ורחוב ז’בוטיניסקי בבני ברק, בגלל עבודות ברכבת הקלה • הליטאים יישארו בבתי הכנסת • המשטרה תחלל שבת בגדול: “מאות שוטרים יתפרסו בצירים”

בבני ברק תתקיים הערב (ליל שבת) הפגנת מחאה כנגד חילולי השבת בעבודות הרכבת הקלה.

בעוד החסידים, הספרדים ואנשי ‘הפלג הירושלמי’ ישתתפו בהפגנה שתתקיים ברחוב ז’בוטינסקי וכביש גהה – החוגים הליטאיים מחרימים את המחאה. כך, למשל, בעוד ‘המודיע” ו’המבשר’ החסידיים דיווח על ההפגנה המתוכננת, יתד נאמן, ביטאון ‘דגל התורה’, התעלם מקיומה.

היום (שישי), לאחר התייעצויות עם הגר”ח קנייבסקי והגרי”ג אדלשטיין, הוחלט כי בבתי הכנסת של הציבור הליטאי יעוררו בליל שבת על שמירת השבת. גם הגר”ד לנדו, ראש ישיבת סלבודקה, הורה לתלמידיו כי אין ללכת להפגנה.

הליטאים נמנעים מלהשתתף במחאה מחשש שההפגנה תגרום לחילול שבת גדול עוד יותר,  בשל מאות השוטרים שיאבטחו את האירוע ואנשי התקשורת שיגיעו לתעד.

גם חסידי ויז’ניץ לא יגיעו להפגנה ברחוב ז’בוטינסקי וכביש גהה, מחשש לחילולי השבת שייגרמו כתוצאה מההפגנה. בהוראת האדמו”ר תתקיים תפילת ערבית המונית בליל שבת בצומת הרחובות אברהם בן דוד פינת הרב כהנמן.

מאות שוטרים ערוכים

המשטרה הודיעה כבר אמש  כי השלימה את  היערכותה לעצרת התפילה שתתקיים בין השעות 18:00 בערב ועד השעה 21:00 – על כביש ז’בוטינסקי ועל כביש 4.

“העצרת תואמה מול משטרת ישראל, אשר נערכת כמו לכל מחאה, הפגנה או תהלוכה במקצועיות ובהתאם למכלול הצרכים השונים”, נאמר בהודעות המשטרה. “מאות שוטרים יתפרסו בצירים ובנקודות המשפיעות לאורך מתווה המחאה על מנת להבטיח את קיומה באופן התקין והבטוח שניתן”.

במשטרה הדגישו: “אנו ננקוט באפס סובלנות כלפי אלו שיבקשו להפר את הסדר הציבורי ועלולים יהיו להוות סכנה לשלומו של הציבור הרחב. אנו קוראים לכלל ראשי המחאה ולמשתתפים לגלות אחריות, ריסון ואיפוק על מנת להבטיח שכלל ביטויי המחאה ייעשו במסגרת החוק. חשוב שאיש לא ייפגע בגלל התלהטות יתר”.

במהלך ההפגנה המשטרה תסגור את הצירים הבאים:

החל מהשעה 18:00 בערב ועד השעה 21:00 ייסגרו:

• רחוב ז’בוטינסקי מצומת בן גוריון ר”ג ועד היצירה כולל מחלף גהה,
•כביש 4 ממחלף אלוף שדה ועד מחלף ירקונים בשני הכיוונים.

צפי נוסף לחסימה על פי ההתפתחות בשטח יהיה סגירת אם המושבות מכיוון פ”ת לכיוון ר”ג.

• צירים חלופיים – מומלץ לנהגים לנסוע בכביש 20 וכביש 6 כדרכים חלופיות לכביש 4, כמו כן כביש 5 ואלוף שדה חלופי לזבוטינסקי ואם המושבות.

בתוך כך ובהתאם להתפתחויות האירוע והעומסים בצירים, ייתכנו שינויים כגון חסימות לסירוגין בהסדרי התנועה.

• לציבור הנהגים מומלץ להימנע מלהגיע לאזורים אלו ולפנות לדרכים חלופיות .

• לא תתאפשר חניית כלי רכב פרטיים לאורך צירי התנועה.

 צו מניעה זמני – ודיון

בתוך כך, אמש הוציא בית המשפט המחוזי בתל אביב צו מניעה זמני נגד עבודות הרכבת הקלה בבני ברק בשבת, ולפיו יותר לחברת נת”ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לבצע רק “עבודות הכרחיות מטעמי בטיחות שאי ביצוען עלול להסב אבדות בנפש”.

בעקבות הצו הגישו הבוקר החברות המבצעות – צ’יינה סיביל ודניה סיבוס,  בקשה דחופה לביטולו. על פי הנכתב בבקשה “משמעות הצו, שניתן במעמד צד אחד, מתוך הטעיה וחוסר ניקיון כפיים של המבקשת (-עיריית בני ברק), הוא עצירת העבודות להקמת הקו האדום’ (המקטע המזרחי), כליל, כאשר עצירת העבודות עלולה להסב נזק לחיי אדם, והמשיבה מודעת לכך”.

דיון בנושא התקיים החל מהבוקר בתל אביב בהשתתפות מנכ”ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, מנכ”ל נת”ע יהודה בר און, ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט ורבה של בני ברק  הגרמי”ל לנדא.

בתום הדיון בית המשפט קיבל את עמדת נת”ע כי עצירת פעולות המינהור עלולה לסכן חיי אדם והתיר את המשך הכרייה גם בשבת, לרבות מתקן הדייס הפועל מעל פני הקרקע, שגם הוא יפעל מאחורי פרגודים המונעים גם רעש.