מדהים: ישב 17 שנים בבית סוהר רק בגלל דימיון מושלם לפושע האמיתי

סיפורו המדהים של ריצ'רד ג'ונס התפרסם בארה"ב, לאחר שישב כמעט שני עשורים על שוד שלא ביצע רק בגלל שפניו דמו באופן מושלם לעבריין האמיתי • כעת הוא תובע 1.1 מיליון דולר ממדינת קנזס
קובי פינדרוס
ו' תשרי התשע"ט / 15.09.2018 20:58

ישב שני עשורים  בכלא בגלל דמיון לפושע האמיתי: הניו-יורק טיימס האמריקני (תרגום: ‘הארץ’) מביא את סיפורו המדהים של ריצרד ג’ונס, שישב 17 שנים בכלא רק בגלל שפניו דמו באופן מושלם לפושע האמיתי.

ג’ונס החל לרצות את מאסרו לאחר שבמסדר זיהוי שנערך בבית הסוהר בקנזס לאחר שוד – הצביעו העדים עליו כעל השודד.

כשהורשע, הוא היה בן 25 ואב לשתי בנות קטנות – בנות 24 ו-19 היום.

השוד ארע באחד הבקרים של חודש מאי 1999, ברולנד פארק שבקנזס סיטי.

שלושה עדים ראו גבר שודד אשה כשיצאה ממכוניתה במגרש החניה, ונמלט עם הטלפון הסלולרי שלה. תיאורי העדים וכן תיאורה של האשה עצמה נעו בין גבר שחור בהיר למדי, גבר היספני כהה למדי או גבר לבן שזוף מאוד.

חקירת המשטרה הובילה לכנופיה שחבריה סיפרו שאספו גבר בשם “ריקי” מהרחוב בו ארע השוד, בתמורה לכסף לסמים. הם זיהו את ג’ונס כאדם אותו אספו מתוך שורת תמונות.

ג’ונס היה האדם היחיד בתמונות שהיה בעל עור בהיר יחסית.

“לעדים לא היתה ברירה אלא לבחור בג’ונס כאדם שביצע את השוד”, אמרה אליס קרייג, אחת מעורכי הדין המלווה את ג’ונס כחלק מ’תוכנית החפים מפשע’ של בית הספר למשפטים באוניברסיטת קנזס, “אף תמונה אחרת לא דמתה לתיאור”.

למרות שבמשפט עצמו, כשראו את ג’ונס, העדים לא היו בטוחים שזה אכן השודד, הוא הורשע.

המפנה המדהים

אלא ששנים אחרי שנכנס לכלא ניגש אל ג’ונס אחד מהאסירים ואמר לו שהוא דומה דמיון מדהים לאסיר אחר בשם ריקי.

ג’ונס פנה לפרויקט בשם ‘החפים מפשע’.

“הם נראו כמו תאומים”, אמר צ’פמן וויליאמס, מתמחה לשעבר שעבד על תיק ג’ונס, “מהרגע הזה, החלקים של הפאזל החלו להתחבר”.

עורכי הדין והסטודנטים מצאו לאחר מכן שמכונית המילוט בשוד הורידה את השודד בכתובת של איימוס. לאורך השנים, העדים משכו את עדותם המקורית, וביוני 2017, ג’ונס השתחרר מהכלא.

בשבוע שעבר הגיש ג’ונס תביעת פיצויים ובה דרש ממדינת קנזס לשלם לו 1.1 מיליון דולר – 65 אלף דולר על כל שנה בה שהה בכלא על לא עוול בכפו.

ג’ונס מבקש מהמדינה סיוע בדיור, שכר לימוד וטיפול נפשי. “הסיפור הזה לקח שנים מחיי שאיש לא יכול להשיב לי”, אמר, “אני עדיין מנסה למצוא יציבות בחיי היומיום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות