ארדן: “אלשיך העדיף שהמינוי יהיה לקדנציה של שלש שנים”

אריה ריבקינד
|
ה' תשרי התשע"ט / 13.09.2018 22:02
השר אמר בשיחה עם המפכ”ל, כי הוא אינו מצטער על שמינה אותו, אך מנה שורה של נושאים בהם המשטרה נכשלה • ארדן: “אין חובה להאריך כהונה של מפכ”ל מעבר לקדנציה שנקבעה בממשלה” • בכיר: “אם ארדן היה מחליט אחרת – הוא היה נעלם מרשימת הליכוד”

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס הערב (חמישי) להחלטתו שלא להאריך את כהונת מפכ”ל המשטרה רוני אלשיך.

אלשיך יסיים את תפקידו בחודש דצמבר.

בראיון שהעניק לחברת ‘החדשות’,  הדף ארדן את הטענות לפיהן החליט על סיום כהונת אלשיך בשל החקירות נגד ראש הממשלה נתניהו.

“אני לא אחראי על השיח התקשורתי שנוצר כאילו יש חובה להאריך כהונה של מפכ”ל מעבר לקדנציה שנקבעה בממשלה”, אמר השר. “ברוב המקרים בעבר מפכ”לים שירתו שלוש שנים או שלוש וחצי שנים. כאשר הממשלה רצתה להאריך כהונה, למשל את של יוחנן דנינו, משרד המשפטים דרש הוכחה שיש מצב ביטחוני מיוחד המצדיק זאת”.

ארדן סיפר כי בשיחות המקדימות שניהל עם אלשיך בטרם נכנס לתפקידו, הוא העדיף שהמינוי יהיה לקדנציה של שלוש שנים. ”אין מושג שנקרא ‘השנה הרביעית’, הכהונה לא קצובה בזמן. בשיחות טרם המינוי סוכם על כהונה של שלוש שנים והושגו הישגים משמעותיים”.

השר ארדן נשאל על חילוקי הדעות שהיו בינו לבין אלשיך – אך סירב לפרט. ”עשיתי דבר שהוא לא טוב לתקשורת ולפוליטיקה – החלטתי לנהוג בממלכתיות ולא לפתוח את חילוקי הדעות או את הדברים שקרו ולא קרו. העיתונאים המצוינים שלכם בטח ידעו איפה היו לנו חילוקי דעות. השיקול שלי הוא טובת המשטרה, אפשר לחזור לנוהג של מינוי מפכ”ל מתוך הארגון”.

לדברי ארדן, אחד האתגרים של המפכ”ל הבא יהיה להוריד את מפלס האלימות והפשיעה בקרב ערביי ישראל. ”אתגר שהשקענו בו משאבים רבים והמטרה לא הושגה”.

על פי הדיווח בחברת החדשות, ארדן נועד הבוקר עם אלשיך במשך כשעתיים, הודיע לו על החלטתו, ציין שהוא לא מצטער על שמינה את אלשיך – אך בהמשך מנה שורת כישלונות ונושאים שבהם, לדעתו, משטרת ישראל נכשלה.

ארדן מנה את הכישלון במיגור האלימות והפשיעה במגזר הערבי, היעדר תוצאות מרשימות בטיפול באלימות במשפחה, וביקורת על דוברות המשטרה ומינוי יועץ התקשורת החיצוני ליאור חורב.

לארדן יש גם ביקורת על התנהלות צמרת המשטרה בעניינו של ניצב רוני ריטמן וכן בעקבות הריאיון שהעניק אלשיך ל’עובדה’.

מפכ״ל המשטרה, רוני אלשיך, צוטט הערב ב’כאן’ כי אמר למקורביו: “הייתי נאמן לדרכי הערכית, לחוק ולטובת המדינה. רק לאור ערכים אלו פעלתי, ואני לא מתחרט על כך״.

ב’כאן’ דווח עוד, כי שרים וחברי כנסת בליכוד תומכים במהלך של השר ארדן. בכיר בליכוד אמר כי אם ארדן היה מחליט להאריך את כהונת אלשיך “הוא היה נעלם מרשימת הליכוד” כלשונו או נאלץ להסתפק בסוף העשיריה השנייה.